Kinesiska sponge cakes

Yukionna

Trådstartare
Var i Hong Kong i vintras och hittade några underbara sockerkaksliknande saker som kallades sponge cakes. Om ni söker på paper-lined sponge cakes på google bilder så ser ni hur de ser ut.
Vansinnigt goda var de och jag har äntligen hittat recept på internet för att göra egna. Problemet är att i de flesta recepten står det att man måste ha nåt som heter cake stabilizer/cake emulcifier/ovalette (3 olika namn på samma sak) för att få rätt konsistens.
Som jag har fattat det så är det väldigt svårt att få tag på, så jag undrar om nån här vet nåt om det? Eller om det finns nåt man kan använda istället som har samma funktion?
 
Sv: Kinesiska sponge cakes

Ovalette är tydligen ett kakstabiliseringsmedel (phuh vilket ord!) som säljs i turkiet samt runtom i asien.

Ovalette:
Ovalette is a stabiliser used in baking sponge cakes. It helps the eggs to rise rapidly and stiffly. As it is acidic it also helps the beaten eggs to remain stable and not lose the airy and voluminous texture. It makes sponge cake softer and smoother.

Hittade hemsidan till företaget som gör Ovalette också.


Tydligen om jag drar egna slutsatser så ska man kunna ersätta detta med Potassium bitartrate, also known as potassium hydrogen tartrate. som är ett slaggämne vid vintillverkning. Det ska tydligen stabilisera äggvitorna. Annars fanns ett engelskt/amerikanskt ämne att köpa som heter Egg white stabilizer.
 
Sv: Kinesiska sponge cakes

Det visade sig att man inte behöver det där medlet iaf:idea:! Jag hittade ett recept där det inte behövdes och det blev jättebra! Precis som i Hong Kong.
Här är en bild som jag hittade på nätet:

http://4.bp.blogspot.com/_QkFyaf0RmZs/SV1hnoqqG7I/AAAAAAAABv4/YdXHvol4YWg/s400/IMG_6348.JPG

Kopierar in receptet också. Det är på engelska, har översatt några "svårare" ord inom parentes, säg till om nåt annat behöver översättas. Även om det är mycket text så är det inte svårt alls och går ganska fort. Konsistensen blir jättebra, som små luftbubblor i!

Ingredienser
• 5 egg yolks
• 30 g sugar
• 1/4 teaspoon salt
• 1/2-1 teaspoon vanilla (jag använde vanillinsocker)
• 55 g warm corn oil or melted butter (jag använde smält smör)
• 60 ml warm milk
• 80 g cake flour (använde vanligt vetemjöl)
• 20 g cornstarch (majsstärkelse)
• 1/2 teaspoon baking powder
• 5 egg whites
• 50 g caster sugar (finkornigt strösocker, finns i mataffärer)

Directions
1.
Sieve (sikta) flour, corn starch and baking powder together.
2.
Beat (vispa) egg yolks, sugar, salt and vanilla together till thick and creamy.
3.
Stir the warm corn oil/melted butter and milk into the yolk mixture. Mix well.
4.
Fold in (häll i) the sieved flour mixture and mix well.
5.
Beat egg whites till white in colour and add in caster sugar by thirds (en tredjedel åt gången) and beat till egg white is stiff. (se till att vispa tills äggvitorna och sockret är riktigt hårda. Man ska i princip kunna vända upp och ner på skålen utan att de åker ur. Var försiktiga när ni testar bara;))
6.
Fold half portion of the egg white into egg yolk and blend well. (Vispa inte ner det utan vänd ner det försiktigt med en träslev, annars försvinner luften i smeten)
7.
Pour the yolk mixture into the remaining egg white and blend well. (samma sak med vispandet här, använd träslev osv)
8.
Spoon batter (smet) into paper cups (jag köpte såna pappersmuggar man har på barnkalas) lined with baking paper up to 80% full and bake at 180C for 20 minutes or till golden brown (grädda i mitten av ugnen. Man kan klippa av de översta kanterna av bakplåtspappret så det inte slår i ugnstaket, men kakorna reser sig så lämna en del papper kvar.)

note:
10.
Cut baking paper into 19cm x 19cm put it on top of a paper cup then use another paper cup to push the baking paper into the cup (jag tog bakplåtspapper och tryckte ner det i muggarna med en annan mugg)
11.
Be careful not to dirty the baking paper while spooning in the batter otherwise you will get dark brown patches on the baking paper and the paper-lined sponge will not be presentable. (det gör inget om det blir fläckar, ser bara inte så vackert ut)
12.
The paper cups are tall so if you are baking in a small table top oven, for the first 10 - 12 minutes bake it in the middle rack then move it to the lower rack and bake till cooked.

Jag antar att de ska förvars i kylskåp sen när de svalnat, det har funkat för mig iaf.
 
Sv: Kinesiska sponge cakes

Fold in är snarare att man ska vända ner. Det är en "mjukare" metod än att bara hälla.
 
Sv: Kinesiska sponge cakes

Hej
Har ni testat bakka en Angel Food Cake. Jätte jätte jätte gott!!! nästan samma som sponge cake.'
Det finns konstiga ord där med men det går att hitta ingredienser i Ica i alla fall.
Testa, ni kommer inte vara besviken.
Mvh
Lindy
 

Liknande trådar

Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 612
Senast: Rosett
·
Hästvård Är det bara jag som upplever att det är många hästar som skadar sig eller blir så allvarligt sjuka att man får ta bort dem i år? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 854
Senast: coari
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 951
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp