Kimblewick/jaktkandar

Funderar på att införskaffa ett kimblewick till min starka häst.

Vad är era åsikter om bettet?

Att Flippanbettet är den bästa versionen och att det är ett bra bett om man har en lyhörd hand då du får mycket styrka "med en gång" tack vare kedjan :)

Det finns inga bett du kan slänga på för att försöka vinna en dragkamp utan där borde du fokusera på din hästs lyhördhet och fundera på varför han är så stark istället. Men medan du utreder din egen ridning, foder, hästens kapacitet och muskler så är det ett av mina favoritbett :)

Förra medryttarhästen reds ibland på kimblewick, inte för att hon var särskilt stark utan för att variera med, dessutom älskade hon det bettet och gick som en klocka om man så hade sytrådar istället för tyglar. Hon kunde ibland ta upp huvudet vid tränsning men när man kom med detta stack hon ner huvudet och nästan tränsade sig själv.

Varför hon tyckte om det bettet så mycket vet jag inte dock. Tyngden? Utformningen? Jag red inte så ofta med det då jag inte kände mig så säker som ryttare för att rida med stångbett. Men det var min lilla erfarenhet av jaktkandar iallafall :)

Härligt!

Förra medryttarhästen reds ibland på kimblewick, inte för att hon var särskilt stark utan för att variera med, dessutom älskade hon det bettet och gick som en klocka om man så hade sytrådar istället för tyglar. Hon kunde ibland ta upp huvudet vid tränsning men när man kom med detta stack hon ner huvudet och nästan tränsade sig själv.

Varför hon tyckte om det bettet så mycket vet jag inte dock. Tyngden? Utformningen? Jag red inte så ofta med det då jag inte kände mig så säker som ryttare för att rida med stångbett. Men det var min lilla erfarenhet av jaktkandar iallafall :)[

Hade det ett tag vid utrett på min häst. På banan gick han som en klocka, kunde rida med nästan obefintlig kontakt och hästen bar sig själv. Ute var det precis tvärtom, springarskallen trängde bort allt annat, tog rejält stöd på bettet och ju mer jag drog desto mer ökade hästen... Provade att strunta i uteritter och red bara på banan ett år men problemet kvarstod. Satte på ett jaktkandar (rakt, utan tungfrihet) och vips hade jag äntligen en häst som inte tog stöd på bettet i den mening att springa som en galning, utan han tog sig tid att fundera och lyssna (även om det tog sin lilla tid att få honom ur "runmode"). Uppfattade det som förhållandevis milt (använde inte de små hålen i bettringen utan endast det stora) och jag fick en lika lugn häst ute som jag hade på banan. Bytte så småningom ut det mot det vanliga och har faktiskt inte använt det på flera år. Kan tilläggas att jag får fint beröm från tränare om hur lätt kontakt man kan ha och hur fin han är i munnen så bettet hjälpte oss rejält!

Hade det ett tag vid utrett på min häst. På banan gick han som en klocka, kunde rida med nästan obefintlig kontakt och hästen bar sig själv. Ute var det precis tvärtom, springarskallen trängde bort allt annat, tog rejält stöd på bettet och ju mer jag drog desto mer ökade hästen... Provade att strunta i uteritter och red bara på banan ett år men problemet kvarstod. Satte på ett jaktkandar (rakt, utan tungfrihet) och vips hade jag äntligen en häst som inte tog stöd på bettet i den mening att springa som en galning, utan han tog sig tid att fundera och lyssna (även om det tog sin lilla tid att få honom ur "runmode"). Uppfattade det som förhållandevis milt (använde inte de små hålen i bettringen utan endast det stora) och jag fick en lika lugn häst ute som jag hade på banan. Bytte så småningom ut det mot det vanliga och har faktiskt inte använt det på flera år. Kan tilläggas att jag får fint beröm från tränare om hur lätt kontakt man kan ha och hur fin han är i munnen så bettet hjälpte oss rejält!
Låter som att det är värt ett försök helt enkelt, sen strävar jag såklart efter att återgå till ett mildare bett så fort som möjligt!

Att Flippanbettet är den bästa versionen och att det är ett bra bett om man har en lyhörd hand då du får mycket styrka "med en gång" tack vare kedjan :)

Det finns inga bett du kan slänga på för att försöka vinna en dragkamp utan där borde du fokusera på din hästs lyhördhet och fundera på varför han är så stark istället. Men medan du utreder din egen ridning, foder, hästens kapacitet och muskler så är det ett av mina favoritbett :)
Givetvis strävar jag efter att rida på ett så milt bett som möjligt men anser att det gynnar både mig och hästen att slippa dra hästen i munnen för att stanna. När vi lärt oss stanna snällt på ett skarpare bett så är jag säker på att det kommer gå att lösa med ett milt bett också! :) tack för svaren!

Låter som att det är värt ett försök helt enkelt, sen strävar jag såklart efter att återgå till ett mildare bett så fort som möjligt!

För oss fungerade det. Problemet för oss var inte att han inte var skolad eller inte kunde. Det var att han stängde av ute och då hjälpte bettet väldigt mycket. Red med det varje uteritt i ett halvår. Fasade bort det sen och har inte ridit med det sen dess.
Tillägg: Rider på vanligt rakt med fasta ringar annars.

Har en dam som är väldig stark, på ridbanan fungerar hon superfint med tredelat vanligt bett, men i skogen har man alla 400kg i handen, och de trycker neråt medan benen rör sig så fort de kan ;) Jag prövade jaktstång med tungfrihet och skillnaden var ENORM. Fröken är mycket mycket lättare att ha koll på i skogen nu än tidigare, har prövat med det tredelade några gånger, men alltid återgått till jaktstången. Jag har då tygeln spänd i stången som man hade "förr", alltså inte i någon av öglorna utan löpande i hela ringen. Det tredelade använder vi fortfarande på ridbanan, tycker jaktstången är orättvis att rida på där då hon fungerar så fint på tränsbettet.:)

Har använt ett gummiklätt kimblewick , när jag fortfarande red på bett. Tyckte att det funkade bra. Man kan ju välja om man vill ha hävstång eller inte , eller rida med dubbla tyglar för att ta in hävstång vid behov.:) tror att det är det mildaste hävstånfsbettet?

Min förra medryttarhäst reds på kimblewick, ett rakt gummiklätt. Jag tyckte det funkade helt OK, speciellt när hon blev stark ute i skogen, men jag tror inte hon gillade det så mycket eftersom hon protesterade ganska rejält varje gång det skulle tränsas...

Jag provade kimblewick på min ponny då han kan bli stark ute men fick ge upp den idén snabbt som ögat. Hade tygeln i den stora ringen men han drog sig undan bettet vid minsta försök till kontakt. Har fått samma reaktion på pelham (oavsett delta eller dubbla tyglar) och även baucher.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
954
Senast: Shixle
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 223
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025