Kilbossor kontra rundbossor

Shaggy

Trådstartare
Dags för en sadel till. I helgen tittade en person på min häst och jag fick lite tips om vad som kan passa. Hon mätte ut vid manken och konstaterade att jag kan ha både kil och rundbossor eftersom den lilla damen har förvånandsvärt långt sadelläge. Hon ser även ut att ha en rygg det är lätt att hitta sadel till så utbudet av möjliga märken är relativt stort.
Eftersom jag är ute efter en begagnad sadel och jag behöver något i storlek 34-36 så gissar jag att det är lite av att ta det som finns men om jag kan välja vad är då fördelarna med de olika typerna av bossor. Min erfarenhet av engelska sadlar är ganska liten eftersom jag ridit i westernsadel (nuvarande är Xfull quarter) sedan vintern 2002.

Dags för en sadel till. I helgen tittade en person på min häst och jag fick lite tips om vad som kan passa. Hon mätte ut vid manken och konstaterade att jag kan ha både kil och rundbossor eftersom den lilla damen har förvånandsvärt långt sadelläge. Hon ser även ut att ha en rygg det är lätt att hitta sadel till så utbudet av möjliga märken är relativt stort.
Eftersom jag är ute efter en begagnad sadel och jag behöver något i storlek 34-36 så gissar jag att det är lite av att ta det som finns men om jag kan välja vad är då fördelarna med de olika typerna av bossor. Min erfarenhet av engelska sadlar är ganska liten eftersom jag ridit i westernsadel (nuvarande är Xfull quarter) sedan vintern 2002.

Tycker att det är en smaksak med rund- eller kilbossor om nu hästen är såpass lång över ryggen att kilbossor inte ligger an. Sedan bör man ta i beaktning om hästen är svängd mot länden eller ej, för även om hästen är lång över ryggen kan kilbossor gå in i ryggen om sadeln inte är tillräckligt svängd.

Jag konstaterade att det mest är kilbossor numera samt att ska man ha sadel till rygg som närmar sig modell laggårdsdörr så är det bara att se glad ut och prova det begagnade som finns inne.

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: videnlis
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 356
Senast: sthu
·
Utrustning Jo, det här med rundbossor och kilbossor.... Många verkar tycka att kilbossor trycker ned i ryggen eller hur man ska uttrycka det...
Svar
5
· Visningar
1 847
Senast: Daimie
·
Utrustning Usch, fy, äckel, päckel, BLÄ!!! :eek: Nu har jag troligen sadelproblem... :cry: ...hade massören ute igår. Vi har ju haft våra turer med...
Svar
16
· Visningar
1 315
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka