Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Förstår inte hur du kan dra sådana slutsatser på två bilder på en häst :confused: Du vet ju inte ett dugg om hans hälsa eller hur han rör sig ens.

Ännu en sak som är skrämmande, förutom detta med att tro sig veta hur en sadel ligger bra eller inte via bilder som jag skrivit tidigare i denna tråden om, är att någon tror sig veta vad en häst har för fel eller inte via två bilder. Om man tror sig veta sådant, och tror sig ha sådanna kunskaper om detta (och även precis som detta med sadlar) så tycker jag man tar det via pm och frågar ägaren till hästen lite om bakgrunden osv och tar reda på fakta innan man slänger ur sig vissa saker.

Jag beundrar dig Nominous för att ha den häst du har med de förutsättningar den har och ändå lägger ner mkt tid på den för att få det bra och inte ta åt dig av vad andra säger. DU känner hästen, DU vet vad dne har och inte har. Stor eloge till dig! Och håller tummarna att du finenr en bra lösning på dressyrsadel "problemet".

Men HUR kan du bara se till att hästens comfort går först? ser du inget samband alls i att om en sadel som kanske ligger bra på hästen men inte passar ryttaren på ett eller annat sätt kan skapa problem? Ryttaren försöker kompensera sin illa sits på ett sätt som kanske får komplikationer för hästen tillslut även om sadlen ligger bra på den? Förstår inte ditt resonemang alls...
Känns som att du suttit här på Buke i flera år och läst till dig vissa "kunsakper" om hur en sadle skall ligga för att passa hästen (men inte ryttaren). Ja du hade många fårgor i början för några år sedan ang sadlar mm men tror sig visst veta så mkt just nu, efter att läst här (?), om hur en sadel ska ligga (via bilder i stillastående), att du vågar komentera det (som du gjort i flera trådar). Tyvärr finns det ju de som lyssnar på dig och litar på det du säger...tyvärr säger jag...
Hade litat på D_K s ord långt om längre faktiskt...

Usch blir bara så irriterad över dessa "besserwissar" :grin:

Tack. :):) Nej du jag har under resans gång varit tvungen att lära mig att lyssna på hästen, min veterinär och min ET och min magkänsla. Resten lyssnar jag på till ett halvt öra och selekterar ut det som känns vettigt. Skulle jag lyssnat på vad alla sa så skulle min häst inte veta vad han heter längre :D Så förvirrat och konstigt skulle det bli!! För alla vill säga sitt och alla har en åsikt. Men av någon anledning så har de flesta rekommenderat saker som jag vet inte funkar på honom. Där får jag min bekräftelse att sunda förnuftet på hans villkor är de rätta villkoren. Inte det någon säger gäller för tabellhästarna och hur det borde vara. Detta är ingen normal eller tabell häst som borde vara på ett visst sätt. Han är på sitt sätt och jag tror mycket måste lösas på han sätt. Inte på den ena eller andra hästens sätt. För de är inte som honom varken i kropp eller gång. :D

Det är ju som jag sa till stallägaren idag när jag stod och grubblade över sadeln och hur undra ''ska du byta sadel igeeeeeen''? Hon är helt förvånad över hur jag köper sadlar och lägger pengar på läderbitar. :p Men som jag så då, att det är tur han inte är dum annars hade han vart ihjälslagen för länge sen. För det är bara hästar med nåt speciellt i hjärtat och innanför pannbenet med sånhär kropp som ens lever ;) Annars orkar man inte.. Då ger man nog upp betydligt fortare än jag gjort.

Jag har verkligen för mig att du har använt dig av en utav landets bättre sadelutprovare och jag skulle råda dig att lyssna på hans rekomendationer. Han ÄR duktig! :)

Du har en komplex häst vilket du är väl medveten om och verkar göra det bästa av situationen i alla lägen, en stor eloge till dig för det. :bow:

Lyssna på din häst, J.I och din egen magkänsla så kommer det säkert bli toppen! :)

Återigen, jag ser vad jag ser, läser vad jag läser och drar slutsatser utifrån det, det är mitt enkla korta svar.

*kl på mig själv*

Alltså jag tror jag är sååå glad just nu!! Jag tror jag hittat nyckeln. Obs jag tror :p:D Så glad för att jag är väldigt säker (nog hundra skulle jag säga) att jag kan kasta kilpaddstanken så långt det bara går!! Långt iväg!! Vill aldrig ta i den.

Började backa bandet och fundera i de banorna jag gjort förr ang våra sadelbekymmer och tänkte på det Axel sa. Jag har ju blivit tillsagd av sadelmakaren att jag ska ha padd och där med basta. för att lyfta sadlarna. Ryggen ligger för djupt mot bröstkorgen så han får inte plats inne i sadlarna för att bommen hamnar mycket lägre runt magen än på normalhästarna. Därför behöver han hjälp att lyfta upp den. Skapa en ''låtsasrygg'' lite ovanför honom eller hur man nu ska förklara.

Detta har funkat på hoppsadeln, den har ju dock kortare ortspetsar så en padd har räckt gott och väl! Och jag tyckte att dressyren låg mycket bättre med padd och schabrak än naken på ryggen. Så jag tog i och spädde på min sadelmakares teori ytterligare för att vara lite wild and crazy. La på en till padd som är jämntjock hela vägen. En med memoryfoamliknande material i. Alltså inga kilar eller liknande utan ett schabrak och två jämntjocka paddar. och jag tror fan det gjorde susen!! Nu lär bukemaffian halshugga mig (då paddar inte är lösningar på sadelproblem) men det skiter jag i :D

Sadeln kom upp och sätet la sig i mycket bättre balans och jag sitter huuuuur bra som helst i sadeln! Det blev riktigt bekämt. Behöver inte falla fram i bäckenet utan kan sätta mig på rumpan för jag behöver inte kompensera baklutet. Så jäkla skönt!! Och hästen är görnöjd! han fick ytterligare frihet i sin bröstkorg när sadeln kom upp mera så bommen inte sluter om lika långt ner.

Sadeln naken på ryggen. Ligger skit!!! Varför förklarar jag nedan sen.

32850970.jpg

Med schabrak och padd. Ligger lite bättre. Dock är det såhär den vart tills idag. Jag är inte nöjd.

32850973.jpg

Och med dubbla paddar. Jag tycker det är klart godkänt! Det känns helt awesome och hästen var nöjd den sväng vi red. Känns superstabilt och bra och jag kan sitta still för första gången!! :bump:

32879093.jpg

Jag har fått förklarat såhär av sadelmakaren: att herrns rygg är formad såhär...
32879497.jpg

...och det gör att nedre delen av ortspetsarna går emot kanten (den röda pilen) utan padd och det skjuter upp framvalvet eftersom sadeln inte kommer ner, hästen ryms inte i sadeln (varför kommer vi till) och sadeln hamnar i bakvikt. Därför måste sadlarna lyftast så de kommer upp förbi börstkorgskanten och ligger uppe där en sadel ska ligga an med bommen. Så genom att fylla tomrummen där de gröna strecken är med padd så blir anläggningen mer jämn och sadeln lyfts, vilket tillåter framvalvet att sjunka ner till den nivå den ska göra. Och nej, det går inte göra bommarna vidare nere där han har bröstkorgen - för om man gör det så blir de för vida uppe brevid manken eftersom han är bananformad. Bommarna är redan idag vidare nertill än upptill (vinkelmässigt sett) i ortspetsarna och sadlarna är mer stoppade upptill än nertill. Panelerna fram är även maximalt avkapade för att ge plats åt bröstkorgen. Alltså man måste se hästen irl för att förstå hur han ser ut! Det är helt sjukt! Han har exremt välvt bröstkorg men smal anläggning på sidan av manken och det går inte att lösa på annat sätt enligt sadelmakaren. Och nu verkar en extremvariant av hans teori lösa även dressyrsadelproblemet.
Den ligger i hyffsad balans (kan inte kräva allt med denna häst), jag sitter jättebra nu, jag sitter i balans, den ger bra frihet i bröstkorgen och bopgens rörelser och hästen verkar skitnöjd! Såhär får det bli! Jag är nöjd och hästen är nöjd! Då är vi nöjd.

Visst det är kanske inte traditionellt sätt att lösa sadelbekymmer. Men är hästen nöjd är problemet löst med lycka anser jag. Och som jag skrivit innan, jag är rätt säker på att en extrem exteriör får lösas lite mer extremt. Och såhär kan inte hästen komma till skada tycker jag iafl! Och skulle det inte funka kommer han visa det med all säkerhet. och det löser vi då. han kommer aldrig gå med utrustning som inte han trivs i. Och trivs han i utrustningen, då fortsätter han vara frisk och utvecklas som han gör idag. och dressyren kommer nog blir ännu roligare nu om jag får till balansen med sadeln.

Så halshugg.. Men såhär blev det!

Och bara för kuriosa så provade jag att kila upp den för att se vad som hände och ja, det tvingade ner bommen över bröstkorgen så det blev äckligt tight där! Så åt hell med den!

Återigen, jag ser vad jag ser, läser vad jag läser och drar slutsatser utifrån det, det är mitt enkla korta svar.

Det är bara så kul att du tror på så felaktiga slutsatser. Men du får tro hur mycket du vill :)

Jag har verkligen för mig att du har använt dig av en utav landets bättre sadelutprovare och jag skulle råda dig att lyssna på hans rekomendationer. Han ÄR duktig! :)

Du har en komplex häst vilket du är väl medveten om och verkar göra det bästa av situationen i alla lägen, en stor eloge till dig för det. :bow:

Lyssna på din häst, J.I och din egen magkänsla så kommer det säkert bli toppen! :)

Japp det är han! Och utan honom hade hästen vart oridbar idag! :) Tack för kommentarerna!

Ja fast såvida TS inte har storlek 14-15" så kommer det att hamna vikt på länden med en bomlös sadel.

TS: jag skulle gärna se en ny bild om det är möjligt eftersom dessa inte är akutella längre.

Ny bild från ikväll. Står dock inte bra men det är trångt att fota bra i stallet :D

32879091.jpg

Viss del av min kunskap kommer här ifrån ja det går inte att neka till men den största delen kommer från sadelmakare, ET, veterinärer och egen erfarenhet. Klart att jag också har varit novis men det är 6 år sedan mina första trådar här och jag tror det har hänt lite sedan dess. Och studerar man som jag har gjort (dagligen flera timmar om dagen) så besitter man ändå viss kunskap. Jag har ingen aning om vilka som sitter och gömmer sig bakom sina nic här på buke och vad de har för kunskaper men jag läser och begrundar ändå.

I denna tråden har det inte förekommit några bilder på sadlar så jag förstår inte alls vad du pratar om där. Och jag har aldrig sagt i en tråd att den sadeln passar, rid i den. Utan jag säger bara till om det finns katastrofala solklara problem. Och varför dra upp D_K? Jag struntar fullkomligt i om du rådfrågar henne.

För övrigt så sa jag bara att det kommer blir väldigt svårt nästan omöligt att hitta en sadel som passar både hästen och TS. Men jag skrev ju också om hon inte kunde prova att bygga upp sätet så det kändes bättre för henne.

Och jag är MYCKET medveten om hur viktigt det är att sadeln passar ryttaren också då jag själv har ett rent helvete i den frågan.

Yääääy! Kul att du kommit fram till en bra lösning! Och japp, bara låt Bukemaffian aka besserwissarna halshugga dig! ;):D Om dettak änns bra för dig och din häst, och även i fortsättningen, så kör på detta! Jag förstår ditt resonemang helt när du gjort en bra förklaring, både i text och bild ;)

:bump:

Det gör jag, väldigt ofta :p

Så igentligen skulle ditt sadelproblem kunna lösas även dressyrmässigt genom kort framvalv och ortspetsar med bossar som ligger högt upp samt kåpor som verkligen är rörliga och breda direkt efter orten.

Såna finns ganska många att hitta i england.

Det bästa med din lösning du nu hittade är att hans länd är ordentligt skyddad mot längden.

Med en häst som ser ut så som han gör så finns inga traditionella lösningar. Va bra att du ändå löste problemet!

Bra men då är vi överrens om att det är viktigt med att ryttaren också trivs i sadlen. Dock skrev du att det är hästens komfort som kommer i första hand. Det ä det jag undrade över hur du resonerar där och inte fick någon ordning på.

Japp att det var 6 år sedan har jag luskat fram. Tja varför jag drog upp D_K var nog mest för att ibland får man känslan av att du vill "apa efter" henne och svara i en massa olika sadeltrådar om hur den sadlen ligger och inte ligger. Men ja, var kanske onödigt att dra upp här ;) Men blev väl så eftersom du svarat i denna tråden också. Men det är fritt fram. Men tror att man måste vara mer öppensinnad och "våga gå utanför ramarna" när det gäller vissa hästar, vilket jag inte känner att du gör. Men jag har kanske fel.

Det där tycker jag är en mycket bättre lösning än en kilpadd. Då laborerar du ju inte med hur sadeln är tänkt att fördela trycket.

Rid på och var uppmärksam, det kan ju vara lösningen på hela problemet.

Bara för att hon och jag råkar ha ett gemensamt intresse och hon var först ut så "apar jag efter"? Jag tror det finns fler än hon och jag på buke som är intresserade av sadlar.

Jag tycker att hästens comfort går före ryttarens men för den skull så ska det ju inte vara katastrof för ryttaren. Men om ryttarens comfort gick före hästens så skulle ju sadelinpassning va ointressant, eller hur? Då räckte det ju med nått som ligger halvdant bara ryttaren trivs.

Men jag är ju också av den åsikten att om inte sadeln ligger bra så är den inte skön att rida i.

Kan du ge konkreta exempel varför jag inte är öppensinnad? För jag tycker jag oftast tänker "outside the box".

Vad glad jag blir att du har hittat en lösning! :) :bump: :banana:

Hoppas den fungerar i längden!

Å kom ihåg, alla sätt är bra utom dom dåliga och man gör det som nöden kräver!

Bra kämpat! Jag har en kompis som har en häst som har lite samma problem som din häst. Han har en väldigt extrem rygglinje. Han är dock mer överbyggd och har lägre manke. Men själva grejen av att vara av på mitten, slutta så och ha den revbensformen de har är väldigt likt.

Hon har letat ihjäl sig efter sadlar. Hennes kille har aldrig varit skadad/dålig/haft ont. Men hon själv är en väldigt duktig ryttare och känner små skillnader i hans rörelsemönster. Och då han gått upp ca 100 kg sen hon fick honom(avmagrad import som var stressad hingst, nu välmusklad valack) så har de så klart behövt byta sadlar. Och att hitta en som funkat för dem båda var en mardröm!
Hon har samma sadelutprovare som dig. Och de har modifierat en Jaguar CC åt hennes. Han kommer upp väldigt mycket i ryggen vid jobb. Men han har ändå en svängd rygg. Hon fick då samma problem som dig att sadeln låg i obalans för mkt bakåt. Hon testade att padda upp med Mattes correction pad först. Hon testade de där carbon-schabraken, fårskinnspaddar, hade ute sadelmakaren också med jämna mellanrum. Till slut byggde de helt enkelt om den sista Jaggan hon köpt, som låg bäst. Något annat som passar den hästen finns inte.

Jag har ridit honom mycket, med och utan sadel. Och i olika sadlar. Jag förstår dilemmat!
Hennes är dessutom övverrölig åt alla håll och kanter. Så även i ryggen. Så den rör sig verkligen dm åt olika håll.
Hade inte den hästen hamnat hos just sin matte som förmår rida den i så hälsosam form, bryr sig så om att hitta utrustning till honom, kollar upp regelbundet etc så hade han garanterat varit död idag. Istället är han en pigg herre på över 20 år i full gång.:love:
Heder åt er som orkar med dem!:p

Min ena häst är ett extremfall. Men inte lika som din faktiskt. Även om sadelutprovaren utbrast "åh herregud!" istället för "hej" då vi först möttes. ;)

Kolla bara så det inte blir tryck där kanalen är på sadlar under paddarna. Lycka till i övrigt!

Det gör jag, väldigt ofta

Så igentligen skulle ditt sadelproblem kunna lösas även dressyrmässigt genom kort framvalv och ortspetsar med bossar som ligger högt upp samt kåpor som verkligen är rörliga och breda direkt efter orten.

Såna finns ganska många att hitta i england.

Det bästa med din lösning du nu hittade är att hans länd är ordentligt skyddad mot längden.

Ja det är nästa tanke. Att hitta en sadel med betydligt kortare bom fram/framvalv. Som hoppsadeln. Den är ju mycket kortare och kommer då ner på ett bättre sätt med mindre paddning. För den riskerar inte ta i bröstkorgen.

Men funkar detta så kommer jag fortsätta låta han gå såhär så länge det känns bra. För har jag ett fungerande system så byter jag inte ut den. Det är för stor risk att annat inte passar. Men sen så går han ju med dressyrsadeln bara e till max två gånger i veckan. Mest bara en gång i veckan och det är på träning eller ridning i ridhus. Dressyren han går i skogen går han i hoppsadeln. :)

Med en häst som ser ut så som han gör så finns inga traditionella lösningar. Va bra att du ändå löste problemet!

:) Tycker du den ser ut att ligga i ok balans nu med nya paddningen?

Det där tycker jag är en mycket bättre lösning än en kilpadd. Då laborerar du ju inte med hur sadeln är tänkt att fördela trycket.

Rid på och var uppmärksam, det kan ju vara lösningen på hela problemet.

Nä du det är det jag är såå glad över! Jag gillar ju verkligen inte kilar men började på nåt sätt bli lite desperat och funderade väldigt mycket. Kilade upp den bak och tyckte att det började trycka över bröstkorgen fram. Funderade på varför och la då en padd även fram så den var lika upphöjd både fram och bak och helt plötsligt låg den i en helt okej balans!! Blev lite förvånad men sedan bliv det ju uppenbart varför det blev bra ( det jag skrivit om ovan). Så då la jag en hel padd under och ja. Jag är nöjd. Känns bra att få komma upp en bit också så det känns absolut inte som att sadeln ligger för högt ovanför honom.

Vad glad jag blir att du har hittat en lösning!

Hoppas den fungerar i längden!

Å kom ihåg, alla sätt är bra utom dom dåliga och man gör det som nöden kräver!

Det hoppas jag med!! :bump::bump: Ska bli intressant att rida riktig dressyr på banan på måndag så jag får slutgiltiga resultatet. Innan dess vågar jag inte hoppas för mycket. :p

Bra kämpat! Jag har en kompis som har en häst som har lite samma problem som din häst. Han har en väldigt extrem rygglinje. Han är dock mer överbyggd och har lägre manke. Men själva grejen av att vara av på mitten, slutta så och ha den revbensformen de har är väldigt likt.

Hon har letat ihjäl sig efter sadlar. Hennes kille har aldrig varit skadad/dålig/haft ont. Men hon själv är en väldigt duktig ryttare och känner små skillnader i hans rörelsemönster. Och då han gått upp ca 100 kg sen hon fick honom(avmagrad import som var stressad hingst, nu välmusklad valack) så har de så klart behövt byta sadlar. Och att hitta en som funkat för dem båda var en mardröm!
Hon har samma sadelutprovare som dig. Och de har modifierat en Jaguar CC åt hennes. Han kommer upp väldigt mycket i ryggen vid jobb. Men han har ändå en svängd rygg. Hon fick då samma problem som dig att sadeln låg i obalans för mkt bakåt. Hon testade att padda upp med Mattes correction pad först. Hon testade de där carbon-schabraken, fårskinnspaddar, hade ute sadelmakaren också med jämna mellanrum. Till slut byggde de helt enkelt om den sista Jaggan hon köpt, som låg bäst. Något annat som passar den hästen finns inte.

Jag har ridit honom mycket, med och utan sadel. Och i olika sadlar. Jag förstår dilemmat!
Hennes är dessutom övverrölig åt alla håll och kanter. Så även i ryggen. Så den rör sig verkligen dm åt olika håll.
Hade inte den hästen hamnat hos just sin matte som förmår rida den i så hälsosam form, bryr sig så om att hitta utrustning till honom, kollar upp regelbundet etc så hade han garanterat varit död idag. Istället är han en pigg herre på över 20 år i full gång.:love:
Heder åt er som orkar med dem!:p

Min ena häst är ett extremfall. Men inte lika som din faktiskt. Även om sadelutprovaren utbrast "åh herregud!" istället för "hej" då vi först möttes. ;)

Kolla bara så det inte blir tryck där kanalen är på sadlar under paddarna. Lycka till i övrigt!

Ja du jag känner igen det där med att leta ihjäl sig på sadlar. Jag har velat lägga mig ner och grina ihjäl mig för de här förbannade sadlarna. Alla sadelprovare jag kontaktat har gått bet, tackat nej eller föreslagit nåt hemskt som aldrig skulle funka på hästen. Sen kom jag i kontakt med J.I och han har plockat fram två sadlar som direkt har funkat. Först hoppen och sen nu denna då som efter en del mer korrigering än hoppen verkar kunna sluta bra ändå. Men dressyren har varit mycket svårare att få till. Han sa att han egentligen inte ville försöka passa in en dressyr för att de inte är gjorda för honom. Eller rättare sagt hästen är inte gjord för att få plats i dem. Men ja han lyckades få till en bra ändå som med en del hjälp av paddar nu kanske blir så bra jag hoppats på. :)

Det är ju ändå rätt intressant att hästar som min och din kompis kan funka utan att få ont eller bli halta med tanke på att alla andra bra byggda hästar dras med skador. Alla undrar jämt hur denna häst kan hålla för ridning!! Men det kanske är så att vi med såhär speciella hästar kanske tänker till lite mer och sänker kraven så de inte behöver överprestera och göra mer än de klarar av. En häst som har lätt för sig och är byggd för ändamålet är kanske lite lättare att råka pressa för mycket fast man inte tänkt det alls.
Vi kanske blir lite förstiktigare då vi inte har hästar med förutsättning att funka. Men jag har ofta tänkt på vad är det som faktiskt gör att dessa hästar funkar? För min tränas relativt hårt, hopptränar varje vecka och går bana på metern på bar sätt nu och går rätt bra i dressyren. Från att inte ha kunnat nåt alls och inte haft ett krav på sig alls hela livet.

Jag har tänkt på kanalen och jag funderar på att köpa en mattes correctionpadd och stoppa den både bak och fram. Det borde bli samma som min fårskinn och den nya padden. Correctionpaddarna blir ju väldigt tjocka när man stoppar dem och de har ju en bra kanal. Så jag funderar starkt på en sådan! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 211
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 594
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt