kikärtsgryta - recept önskas

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle så gärna vilja kunna göra en god kikärtsgryta (vegetarisk) men vet inte vad jag ska använda för recept. Googlade lite men de flesta recept jag tittade på var i princip tomater i någon form + kryddor och kikärtor.
Jag skulle vilja att det innehåller något mer, kanske blomkål eller annan utfyllnad.
Jag gillar "indisk kryddning" men är inte så mycket för thaimat, för att ge något exempel. (och svensk husmanskost går också bra)
Är tyvärr urusel på att komponera egna maträtter så att de blir ätbara... Och grytor har jag aldrig kunnat göra :(

Någon som har nåt bra tips? Kanske något på nätet som jag missat, eller något eget recept...

Sv: kikärtsgryta - recept önskas

Grönsakscurry kanske? Köp nån trevlig indisk kryddpasta, Pataks har lite olika, t ex. Bryn hackad lök, vitlök och ingefära med kryddpastan. I med krossade tomater, lite buljong, ev kokosflingor och sen blandade grönsaker vartefter koktid, t ex kikärtor, blomkål, spenat, tärnad potatis... Smaka av, ev behövs mer kryddpasta, kanske lite mango chutney om du har.

nu är jag nog pipgnällig, men här blev det för många frågetecken för mig... :p :o
kryddpasta har jag aldrig använt så vad som är trevligt har jag ingen aning om
Sen är det ju just det där med "blandade grönsaker" lite halvt ospecificerat som gör att jag blir förvirrad och inte riktigt klarar av att göra något alls av det. För visst begriper jag att man kan ha i lite vad som helst, men jag behöver liksom lite hjälp att kombinera för att det ska bli bra. Jag kan inte laga grytor, knappt efter recept och definitivt inte utan detaljerad hjälp...

Hittade ett bra basrecept på curry. I grönsaksväg kan du slänga i vad som helst i princip.

Jag brukar göra en gryta där basen består av en paprika, en näve solrosfrön (eller mandlar eller cashewnötter etc) och ca ½ dl mjöl som mixas med vatten. Stek lök, svamp och mer paprika (eller vilka grönsaker som finns hemma) samt kikärtor och häll sedan på paprikamixet. Koka ihop, späd med vatten till önskad konsistens och krydda med örter efter smak.

Måste också tipsa om det här receptet på "marockansk spaghetti". Du kan ju utgå från receptet och göra en gryta av det.

några förslag från mig, som jag tycker är goda och där det bara är att hälla i kikärtor också även om det inte är med vissa av recepten (så gör jag iaf eftersom jag gillar kikärtor :D)
http://www.ica.se/recept/indisk-gryta-714621/
http://www.ica.se/recept/auberginegryta-baingan-aachari-717305/
http://www.ica.se/recept/vegetarisk-korma-717304/
http://www.ica.se/recept/couscous-med-gron-kikartsgryta-och-torkad-frukt-716882/
http://www.ica.se/recept/orientalisk-kikartsgryta-med-majs-och-pumpabrod-714185/

Favoritrecept från veggokompis på indisk kikärtsgryta med chapatis:
Stek två hackade gula lökar samt fyra feta vitlöksklyftor i olja. När det
börjar mjukna tillsätter du chilipeppar, salt, gurkmeja, paprikapulver,
spiskummin och koriander. Typ en tsk av varje utom koriandern och
spiskumminet som snarare ska vara en matsked. Stek någon minut och häll så i
två burkar kikärtor (eller hemkokta om man är en sådan) och en burk
krossade tomater och lite vatten. Koka på låg värme 30 minuter och rör om
ibland. Efter typ 20 minuter häller du i någon tesked garam masala och kokar
så vidare. Salta mer om det behövs.

Busenkelt. Och råris måste det var till. Jag fräste upp det i olja om med
röd thai curry-pulver innan jag började koka det.

Chapatis är egentligen en hel vetenskap, men jag gör en ovetenskaplig deg.
Typ 3 dl vetemjöl, några matskedar flytande margarin som blandas ihop. Lite
vatten på det så det blir en fast deg. Sedan ska det hållas på att delas upp
degen i 4-5 bollar. Kavlas ut, penslas med smör samt lite mjöl och rullas så
ihop igen. Upprepas 1-2 gånger för att sedan kavlas ut till platta bröd.
Sätt på stekpannan på spisen och stek varje bröd någon minut på varje sida.
De kommer att fluffa upp lite om allt går som det ska.

Det hela serveras med en klick turkyoghurt till. Smaskens.

Hittade ett bra basrecept på curry. I grönsaksväg kan du slänga i vad som helst i princip.

Jag brukar göra ett liknande med både kikärtor och linser (och gärna med lammfärs och aubergine). Funkar bra.

TS, om du utgår från Tranis recept ovan kan du även lägga i blomkål. Jag tycker även det är gott att ha i potatis i kikärts- eller linsgryta. Då skär jag potatisen i bitar och låter den kokas i grytan till den är klar.

-Bascurryn ovan innehåller också tomatkross, och det gör några av de ovanstående recepten också. Hon frågade efter recept utan tomater. Fast det här är inte en gryta utan bara currykryddade kikärtor...

Ibland brukar jag helt enkelt steka lök i olivolja, slänga i lite curry och så kokta kikärtor och hälla på vatten. Det får småputtra en stund så att kikärtorna drar åt sig currysmaken. Till det gör jag en vanlig kall yougurtsås och serverar det till ris eller quinoa. Eller gör tzatziki om jag vill ha något lite mer avancerat.

Ungefär såhär:

1 stor, hackad lök
2 msk olivolja
Färdigt currypulver, eller blanda själv lika mycket av spiskummin o koriander och lite mindre av garam masala och gurkmeija. Ta sedan 1 rågad tesked.
400g kokta kikärtor, och en halv liter vatten. Låt vattnet koka in på låg värme.

Lycka till!

Jag kan rekommendera följande superenkla kikärtssoppa:

Stek en liten gul lök i rapsolja tills den är "lagom" mjuk.
Häll i 2 burkar kikärtor, 3-5 liter vatten, 2 grönsaksbuljongtärningar, salt, timjan, muskot eller annan krydda som man gillar.
Koka upp och sen mixa till önskad konsistens!

Tar max 10 min och smakar ungefär som vanlig ärtsoppa!

-Bascurryn ovan innehåller också tomatkross, och det gör några av de ovanstående recepten också. Hon frågade efter recept utan tomater. [...]

Öh, nej? Så står det väl inte? Det står att det ska vara något mer än tomater. Inte att tomater inte får förekomma.

Jag skulle så gärna vilja kunna göra en god kikärtsgryta (vegetarisk) men vet inte vad jag ska använda för recept. Googlade lite men de flesta recept jag tittade på var i princip tomater i någon form + kryddor och kikärtor.
Jag skulle vilja att det innehåller något mer, kanske blomkål eller annan utfyllnad.
Jag gillar "indisk kryddning" men är inte så mycket för thaimat, för att ge något exempel. (och svensk husmanskost går också bra)
Är tyvärr urusel på att komponera egna maträtter så att de blir ätbara... Och grytor har jag aldrig kunnat göra :(

Någon som har nåt bra tips? Kanske något på nätet som jag missat, eller något eget recept...

nu är jag nog pipgnällig, men här blev det för många frågetecken för mig... :p :o
kryddpasta har jag aldrig använt så vad som är trevligt har jag ingen aning om
Sen är det ju just det där med "blandade grönsaker" lite halvt ospecificerat som gör att jag blir förvirrad och inte riktigt klarar av att göra något alls av det. För visst begriper jag att man kan ha i lite vad som helst, men jag behöver liksom lite hjälp att kombinera för att det ska bli bra. Jag kan inte laga grytor, knappt efter recept och definitivt inte utan detaljerad hjälp...

Kryddpasta är just det, ganska stora glasburkar med kryddpasta i, som är utmärkta som bas i indiska grytor, såvida man inte känner sig sugen på att rosta, mala och blanda ett tiotal indiska smaksättare istället. Såhär ser de ut:

images

Tikka Masala är en vanlig, och god variant. Köp den om du är osäker. Det är inte svårt.

Annars gör du precis som jag skrev: Hacka en lök, två vitlöksklyftor, och en bit ingefära lång som din tumme. Häll lite olja i en gryta och lägg i det hackade tillsammans med ett par-tre matskedar kryddpasta. bryn på låg värme 10 min utan att det tar färg. Häll i en burk krossade tomater och två-tre matskedar kokosflingor, koka upp. Sänk värmen och låt puttra tio-tjugo minuter. Häll i blomkål delad i buketter och kokta kikärtor. Smaka av såsen, se om det behövs mer salt, mer kryddpasta, eventuellt någon matsked mangochutney (kan man också köpa i affären, Sharwoods Bengal spice mango chutney är en god sort, men man kan ta vilken som helst egentligen). När blomkålen är nästan klar (känn på den med en sticka, den ska inte bli för mjuk), häll i 200 g tinad bladspenat där du har kramat ur vätskan. Blanda. Koka upp. Klart.

Servera med basmatiris, turkisk yoghurt, ev mer mangochutney och nanbröd om du har.

Det är verkligen busenkelt.

Åh vad jag blir hungrig nu!
335.gif

Sådana färdiga kryddblandningar är jättesmidigt men det går också bra att blanda ihop på egen hand med "vanliga" torra kryddor: svennecurry (ni vet sådan vanlig mescurry), torkad koriander, spiskummin, kanel och något med hetta, t ex cayennepeppar (ännu hellre färsk chili). Mycket av allt, minst en tsk, inget snålande.

tack för alla tips, jag läser och begrundar...

Använder alla kikärtor på burk? Jag tänkte blötlägga och koka själv, tycker det smakar mycket bättre...

Jag kokar själv, håller med om att det är godare. Brukar koka en stor gryta och sedan frysa in i småpåsar.

KL

Jag gjorde en superenkel, supergod och superbillig igår:

1 burk/tetra kikärtor
1 gul lök
1 burk/tetra krossade tomater
1 burk Garant Chipotle chili salsa (10kr på Willys)
salt, olja, svartpeppar

Stek löken på medelvärme tills den börjar bli genomskinlig. Häll över kikärtorna, salta och peppra. Häll i tomaterna och 1-2 msk av salsan (ganska stark, rökig smak). Smaka ev av med 1/2 tsk socker och 1tsk äppelcidervinäger. Låt puttra på låg värme i ca 10 minuter.

Eventuella tillsatser:
1 burk majs eller
1/2 skivad squash (stek med löken) eller
20cm falukorv (stek med löken) eller
1 skivad "gokorv" typ chorizo eller
några dl tinad blomkål (lägg i samtidigt som kikärtorna)
eller egentligen vadsomhelst, det är det som är charmen med grytor, perfekta för kylskåpsrensningar ;).

Ät som den är eller servera med ris!

(denna innehåller förvisso tomat, ville du ha en utan? Ersätt tomatburken med en burk kokosmjölk, ersätt salsan med grön currypasta)

Senast ändrad:

Jag kokar också själv, fryser in i en stor påse, och tar ut så mycket jag behöver till det jag ska laga. Noga att de får torka ordentligt innan man fryser dem bara, annars fryser de ihop till en stor klump istället för att styckfrysas!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka