kikärtsgryta - recept önskas

Sv: kikärtsgryta - recept önskas

Jag gjorde en senast igår.
Den innehöll visserligen krossade tomater, men även zucchini, vitlök, gul lök, aubergine och morötter. En massa koriander gör smaken indisk! :)
Servera med turkisk yougurt. Jag smaksatte yougurten med sweet chili.

Nojig efter veckans larm om animaliskt protein så gjorde jag din kikärtscurry igår, den blev god trots att mina skills i köket är på en tolvårings nivå. Tack för receptet :)

Jag gillar dessa två, den senare är snarare som en soppa men den är jättegod och minskar man lite på vätskan går den nog utmärkt att äta som en gryta.

Curry- och kikärtsgryta

2-3 msk curry
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 potatisar
5 champinjoner
1 dl creme fraiche
2 dl kokosgrädde
2 dl vatten
1 tsk buljongpulver (1 buljongtärning kanske höns? grönsak?)
1 röd paprika
1 burk kikärtor
1 påse färsk spenat
½ msk honung
Bulgur

Skala och skär potatisen i bitar. Skär paprika, champinjoner i bitar, skala och hacka löken och vitlöken. Värm rikligt med olja i en kastrull eller gryta och gräs löken och vitlöken tillsammans med curry under omrörning ett par minut. Löken ska inte få färg, utan meningen är att få ut smaken ur curryn. Tillsätt potatisen och fortsätt fräsa några minuter. Tillsätt sedan champinjonerna, creme fraiche, kokosgrädde och vatten. Tillsätt en tesked buljongpulver/buljongtärning och koka grytan i svag värme i 15 minuter. Tillsätt sedan paprikan och kikärtorna. Koka i ytterliggare 5-10 minuter och smaka av med salt, peppar och eventuellt mer curry. Avsluta med att röra ner den färska spenaten. Runda av med en halv msk honung.

Indisk soppa

Valfri mängd kikärtor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 potatisar
2 morötter
100 gram blomkål
3 tsk riven ingefära
2 msk olja
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 liter hönsbuljong
2 dl grädde
150 gram fryst och tinad bladspenat
Kokosflingor
Mandelflarn
Ev russin
Salt och peppar

Skala och hacka löken och vitlöken. Skala potatisen och morötterna och skär dem i bitar. Fräs lök, vitlök och ingefära i olja i några minuter i en kastrull. Tillsätt kryddorna och rör om. Tillsätt sedan grönsakerna och fräs alltsammans i någon minut. Häll i buljongen och låt soppan småkoka i ca 15 minuter eller tills potatisen är mjuk. Rör sedan i kikärtor, grädde och spenat och koka upp. Tillsätt kokos och mandel vid servering om ni vill. Salt och peppra efter smak.

tack för alla svar!

Jag var på en indisk restaurang förra helgen och åt där en chana Masala, som jag ju givetvis var tvungen att googla fram ett recept på efteråt. Jag gjorde något liknande, men med blomkål i också, blev helt okej. Har två portioner kokta kikärtor kvar i frysen så jag ska väl prova fler recept framöver...

Det här receptet är jättegott!

Annars finns det hur många goda recept som helst på kikärtsgrytor, men tricket är att googla efter tagine istället för gryta.

knapplån:

Blev jättepeppad av den här tråden att försöka äta mer vegetariskt (är ruskigt dålig på det vintertid :o). Eftersom jag är barnsligt förtjust i sån där sötsliskig korma och palak panir när jag äter på indisk restaurang så googlade jag lite men det är ju hopplöst att veta vilka recept som är goda... Jag försöker dessutom att äta så lite mjölkprodukter det går så jag vill gärna hitta recept med kokosmjölk. Såg dessutom att många recept bytte ut paneer mot tofu - kan man köpa vilken tofu som helt?
Så hjälp mig att äta mindre kött och kanske lyckas komma på något som t.o.m. barnen gillar! :bow:

http://lagaindiskmat.se/palak-paneer-indisk-gryt/

Det här receptet på palak paneer tycker jag ser schysst ut. För att veganisera kan du bara byta ut osten mot tofu - se till att det är en fast sort bara så att den inte smulas sönder i grytan, och mjölken och grädden byter du ut mot antingen kokosmjölk eller soja-/havregrädde ( av matlagningstyp - ej visp!).

Som svar på tråden vill jag rekommendera den här kikärtsgrytan. http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=230
Ok, jag vet att det inte riktigt är vad TS efterfrågar men i en tråd om kikärtsgryta bara måste det här receptet nämnas!

Senast ändrad:

Tack!
Hur vet man att det är en fast sort?
(Jag är alltså inte vegan utan har bara en grinig mage :) ).

I vanliga matbutiker brukar de oftast ha fast tofu tror jag. Den tofu som Alpro gör har jag till exempel för mig är fast och den brukar finnas i de flesta butiker. Kung Markattas tofu är också fast.

Det du inte ska köpa är silken tofu. Den är väldigt mjuk och kommer att falla sönder.

*kl*

Tack för denna tråd! Fick inspiration att laga massa kikärtsgrytor nu :) :d

Nu har jag gjort den här också, goda ingredienser! Men dessvärre tog jag i alldeles för mycket saffran så den smaken tog över. Om jag dessutom tagit med kärnorna från chilin hade det blivit lite bättre drag i den.

Men jag ska göra den igen, med mer omsorg. Och kanske färsk ingefära istället för receptets malda, för att få mer smak (min malda hade dessutom gått ut 2009 :angel:)

Jag vet, det var därför den malda var så gammal. Jag använder ju bara färsk. Fast nu stod det malen i receptet och jag är inte så wild and crazy när det gäller recept ;)

Puttar upp min gamla tråd för att hitta fler nya recept på kikärtsgrytor, som helst är tomatfria (så att även tomatallergiska dottern kan äta det...)
Tyvärr är flera länkar tidigare i tråden "döda" numera.

Jag har i blomkål ,ärtor ,kikärtor pch potatis kokar/steker i kokosmjölk, kryddar med koriander, tikken massala kryddan,curry,vitlökssalt o svartpeppar,
Obs godast dagen efter ;)
Är inte mkt för varken tomat eller lök så det funkar absolut inte, gott med currykryddat stekt ris till :)

Puttar upp min gamla tråd för att hitta fler nya recept på kikärtsgrytor, som helst är tomatfria (så att även tomatallergiska dottern kan äta det...)
Tyvärr är flera länkar tidigare i tråden "döda" numera.

Denna är helt underbar. Det är en burk tomater i den men det är bara att plocka bort den, ha i något annat typ blomkål + extra vatten för att kompensera för tomaterna.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/sep/24/how-to-make-the-perfect-chana-masala

Alltså, har ni provat att laga rätter som normalt innehåller tomat och sen bara ta bort tomaten? Det smakar - ingenting! (Dottern tvingas äta just såna maträtter i skolan och det är inga trevliga matupplevelser...) Det är tyvärr inte så enkelt som att bara utesluta tomat om man vill äta välsmakande mat. Därför vill jag gärna ha recept som är tomatfria redan från början.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka