Kieffer till breda hästar

M

Mumlan

Har lite funderingar över Kieffersadlar, har pratat med sadelmakare vid Strömsholm som påstår att en Kieffer kan bli hur bred som helst... Kan detta stämma? :confused:
Jag funderar på att skaffa en till min breda, rakryggade Irish Cob - är det någon som har erfarenhet av att bredda en Kieffersadel??? De sadlar som finns för provning är ju för smala för honom så det hjälper ju inte att prova... :mad:

Sv: Kieffer till breda hästar

Jag hade ett superbrett, låg mankat halvblods sto som hade extra-bred i sadelbredd mått. Hade en Kieffer dressyr sadel till henne, den låg perfekt. De breddade åt mig där jag köpte den. Har nu en annan Kieffer till mitt ganska smala fullblod som ligger jättebra på honom. Kieffer är med andra ord ett mångsidigt märke. Låt en sadel makare passa till sadeln åt dig så får du hjälp med om Keiffer är det rätta för dig!

Vilken modell hade du till ditt sto? Jag behöver alla tips jag kan få! Jag har pratat med sadelutprovare som menar att nästan alla Kieffers modeller "borde" passa min pålle om man breddar den men de kan ju aldrig veta helt säkert och när man väl har gjort om bommen så är det ju liksom kört...

Mumlan skrev:
Vilken modell hade du till ditt sto? Jag behöver alla tips jag kan få! Jag har pratat med sadelutprovare som menar att nästan alla Kieffers modeller "borde" passa min pålle om man breddar den men de kan ju aldrig veta helt säkert och när man väl har gjort om bommen så är det ju liksom kört...

jag hade en Kieffer Master (- dressyr). De breddade den efter hennes rygg exakt, dvs hon fick en special anpassad breddad bom. Om du ringer till Sharpman så hjälper dom dig, de är kanon! De du pratat med har en poäng, jag tänker på Kieffer som ett bra märke, särskilt som jag nu har en som ligger jättebra på en häst som ser ut som motsatsen mot min förra. Önskar dig lycka till för det är verkligen jobbigt med sadel passning och sadel problem :(

Senast ändrad:

Problemet när man breddar Kieffer är samma som när man breddar Appaloosa.... Ju bredare (större) bomvidd desto mer svängd blir bommen i längsled, passar allstå hästar med böld rygg.

/Agnetha

Var kommer den infon ifrån (trots att det låter logiskt)? Referens?

//Alice

Mumlan skrev:
Har lite funderingar över Kieffersadlar, har pratat med sadelmakare vid Strömsholm som påstår att en Kieffer kan bli hur bred som helst... Kan detta stämma? :confused:

Nej, det har jag svårt att tänka mig. Sist jag skickade min Kieffer på breddning fick jag höra att det började bli på gränsen till för mycket... Tilläggas kan dock att min häst ser ut som en gris i ryggen (platt, alltså). :crazy:

Ja, jag har ju en Kieffer Marzog som passar till min tjocka fjording. Dom har ju ingen manke och är raka i ryggen. Är för övrigt till salu. *ler*

Informationen om breddning av Kieffer och Appaloosa kommer från sadelmakare Christina Allansdotter i Mullsjö.

Samma problem finns ju då även med de sadlar där man kan byta koppjärn. T ex Wintec med utbytbara koppjärn. Wintec har ju kommit med en särskild serie där bommen är vidare från början, Appaloosa löser problemet genom att man kan beställa sadeln med GG-paneler, man "rätar ut" undersidan med specialbossor.

/Agnetha

Okey, men finns det uppgifter från sadeltillverkarhåll att det verkligen är så? *bråkig* Att Wintec blir mer böjd vid utbyte av koppjärn mot vidare beror väl på (om jag förstått det rätt) att man bara byter ut koppjärnet?!?! På Appaloosa och Kieffer breddar man ju hela bommen om jag förstått det rätt och inte bara "koppjärnet" och därför kommer man bort från problematiken att bommen "böjer" sig?!?! Att Appaloosa säljer sadlar med GG-panel beror väl på att de vill kunna sälja sadlar till hästägare som har hästar med rakare ryggar och därigenom få fler kunder?!?!
Om nu deras (kieffer och appaloosa) skulle bli mer svängda vid breddning så skulle denna information spritt sig som en löpeld genom landet, precis som informationen om Wintec. Händer det att EN kund breddar sin Appaloosa/kieffer sadel och sen får byta sadel pga att den blir för böjd i bommen så kan jag nästa garantera att den kunden blir missnöjd (jag skulle bli förbannat iaf). En missnöjd kund berättar det för personer i sin närhet och sen är "drevet" igång...

Ska själv lämna in min Kieffer idag för breddning och omstoppning. Kan meddela sen om den blev mer svängd i bommen eller inte!

//Alice - skeptisk

När man vidgar Appaloosa och Kiefer så värmer man framkanten och trycker ut ortspetsarna i en specialmaskin, hela bommen ändras ej men resultatet blir alltså precis som när man byter koppjärn i en Wintec.
Om man värmer om endast en storlek eller kanske två så är det inte säkert att man märker skillnaden, stoppningen sväljer ju en del förändring, men förhoppningsvis så informerar sadelmakaren som ska ändra sadeln om vad som händer.
Tyvärr verkar det inte vara allmänt känt att man kan ändra dessa sadlar.
Jag har en Appaloosa Top Dressage som var bomvidd 34 när jag köpte den, den var då förhållandevis rak i bommen, jag värmde om den till 37 och nu är den rejält böjd, jag har i viss mån justerat detta med stoppning, men det är inte någon lysande lösning eftersom stoppningen sätter sig med tiden och tillslut är den återigen för böjd för att passa min häst.

Kontakta gärna Christina Allansdotter om du inte tror mig!!!

/Agnetha

Tack för ett mycket bra svar! :bow:

Jag misstror dig inte, absolut inte!!! Men när någon "slänger ut" ett påstående vill iaf jag ha en trovärdig förklaring/källa. Det gav du mig (och alla andra) nu. :bow: Jag hade inte en susning om att man bara ändrade "koppjärnet" på Kieffer och appaloosa. Jag hade fått förklarat för mig (från en försäljare av appaloosa) att man värmde om hela bommen, därför tvivlade jag på ditt påstående.

//Alice

Har bara en fråga om Top Dressage'n! Kollade på en sån i en affär, i bomvidd 33. Vilket ju ska vara normalt/smal. Men den såg ut att vara mkt bredare. Som en 35, minst. Är dressyrmodellerna vidare än hopp? Har själv en hoppsadel i bomvidd 37, min kompis har en i 33. Och den är mkt smalare än det TD var!

En till fråga bara.... Är TD rakare i bommen än hoppsadlarna? Vet du hur det är med Venus'en, Funkar GG-panelen??? Och kan man beställa det till andra modeller än Venus?

Hej!

Tyvärr är sällan en 33 lik en annan 33, eller en 35 lik en annan 35, kan lika gärna vara en 34 eller något annat.... vilket återförsäljarna naturligtvis förnekar.... En omvärmd SKA dock stämma......

Alltså, använd märkningen som en gissning och testa som alltid noga på hästen!!!!

Jag har inte sett några GG-bossor i verkligheten men efter vad jag vet ska dessa gå att beställa till alla sadlar med "ullstoppning", Appaloosa använder inte riktig ull utan någon syntetisk variant typ den som är i leksaker.....

/Agnetha

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 372
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 404
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: lady_vip
·
Utrustning Jag är tyvärr sjukt oteknisk och i brist av digitalkamera, så bilder har jag inga men jag ska försöka förklara läget. Hästen, en...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka