Kieffer märkning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Lite nyfiken, är det någon som kan utläsa någonting ur följande nummer?

407130 - skrivet på en rad med väldigt "fina"/smala och "löst stansade" siffror.
På raden under en tjock stor 1

Sitter på en Kieffer Donau som ska vara av -94 års modell.

Ettan är sitsstorleken. Om jag kommer ihåg rätt så är 1 ca 17-17,5" och 2 ca 18-18,5" på Kieffer (sitsen är ju dock lätt att mäta, om en behöver veta :) ).

De nättare siffrorna är sadelns "id-nummer".

Ettan är sitsstorleken. Om jag kommer ihåg rätt så är 1 ca 17-17,5" och 2 ca 18-18,5" på Kieffer (sitsen är ju dock lätt att mäta, om en behöver veta :) ).

De nättare siffrorna är sadelns "id-nummer".

Intressant, tack! :D
Min är mig veterligen 17.5", så det stämmer ju bra med 1an isf.

Men finns det inget nummer som indikerar vilken bomvidd m.m. som det är, jag tänker som det är på en del andra sadelmärken?

Jag är inte hundra på just Kieffer i skrivande stund - något i bakhuvudet säger att bomvidden inte är utmärkt på dem. På dem jag haft inne och även de jag ägt själv har det bara funnits sadelnummer + siffra för sitsstorleken. (Och en äldre Kieffer som hunnit byta ägare några gånger kan mycket väl vara omvärmd utan att den märkts om isf, också - de är byggda på plastbom...)

Men, om det är inklämt i märkningen på nåt vänster (på en del sadlar är det "gömt" i sadelnumret), så har säkert nån annan koll på det! :)

Jag är inte hundra på just Kieffer i skrivande stund - något i bakhuvudet säger att bomvidden inte är utmärkt på dem. På dem jag haft inne och även de jag ägt själv har det bara funnits sadelnummer + siffra för sitsstorleken. (Och en äldre Kieffer som hunnit byta ägare några gånger kan mycket väl vara omvärmd utan att den märkts om isf, också - de är byggda på plastbom...)

Men, om det är inklämt i märkningen på nåt vänster (på en del sadlar är det "gömt" i sadelnumret), så har säkert nån annan koll på det! :)

Nej, det var det jag också hade för mig - men var långt ifrån säker!
Ja min verkar ju ha genomlevt typ 10 naturkatastrofer och 100 ägare som den ser ut...... Vill inte ens veta hur många gånger den är omvärmd. :crazy:
Årsmodell finns inte heller va? För jag har åtminstone fått höra att denne ska vara av -94 års modell, men jag kan inte se att det står "94" någonstans på den...Men å andra sidan, så sliten som den är så kanske det är bortnött... :angel:

Kieffer har syntetbommar som man värmer om och detta kan göras många gånger. Därför märker man inte ut bomvidden på kåpan, utan bara sitsstorleken.

Jag hade en kieffer sadel en gång och skickade ett e-mail till kieffer och fick svar ett par dagar senare med all info om just min sadel. Visade sig att sadeln jag hade var typ 7 år äldre än vad som sagts om den.

Fick svar från Kieffer nu! :)
Den är 17.5", bomvidd 32 och årsmodell 1994!
Ta bomvidden med en nypa salt dock! De flesta Kieffer (men inte alla, serien model 3000 t ex var inte ändringsbar) är omvärmningsbara i bomvidderna.

Tyska märken mäter i centimeter mellan ortspetsarna, så lokalisera ortspetsarna och mät! Brukar skilja ca 1 cm mellan bomvidderna.

Ta bomvidden med en nypa salt dock! De flesta Kieffer (men inte alla, serien model 3000 t ex var inte ändringsbar) är omvärmningsbara i bomvidderna.

Tyska märken mäter i centimeter mellan ortspetsarna, så lokalisera ortspetsarna och mät! Brukar skilja ca 1 cm mellan bomvidderna.

Haha jo, hon som svarade skrev i mailet att med tanke på åldern var det troligt att den var omvärmd minst en gång. Minst. :angel: Denna skulle ha omvärmningsbar bom!

Får mäta nu, men om jag bara spontant får gissa med tanke på hur H.H ser ut, så tippar jag att den är omvärmd till det bredare. Nu är jag absolut inte supersäker, men jag skulle tippa att H.H är runt 34-35 cm. :)

Haha jo, hon som svarade skrev i mailet att med tanke på åldern var det troligt att den var omvärmd minst en gång. Minst. :angel: Denna skulle ha omvärmningsbar bom!

Får mäta nu, men om jag bara spontant får gissa med tanke på hur H.H ser ut, så tippar jag att den är omvärmd till det bredare. Nu är jag absolut inte supersäker, men jag skulle tippa att H.H är runt 34-35 cm. :)

Oavsett så dax att skaffa en dressyrsadel till din häst när du vill tävla dressyr som du gör ? Istället för att streta på i en hoppsadel från dackefejdens tid ?
:D

Oavsett så dax att skaffa en dressyrsadel till din häst när du vill tävla dressyr som du gör ? Istället för att streta på i en hoppsadel från dackefejdens tid ?
:D

Hahahaha dagens citat! Jag avlider! :rofl: :rofl: :rofl:
Jo, jag måste nog på allvar ta tag i det nu under året känner jag. :up: Visserligen är denna antikvitet numera modifierad på så sätt att den saknar bakre och främre knästod. Men faktum kvarstår ju, som du säger, att det är en tämligen framskuren hoppsadel och ingen dressyr. Man kanske skulle kunna trolla om den till en dressyr - och samtidigt göra den typ 1" mindre i sitsen? :cool:

Hahahaha dagens citat! Jag avlider! :rofl: :rofl: :rofl:
Jo, jag måste nog på allvar ta tag i det nu under året känner jag. :up: Visserligen är denna antikvitet numera modifierad på så sätt att den saknar bakre och främre knästod. Men faktum kvarstår ju, som du säger, att det är en tämligen framskuren hoppsadel och ingen dressyr. Man kanske skulle kunna trolla om den till en dressyr - och samtidigt göra den typ 1" mindre i sitsen? :cool:
Om du gillar Kieffer så upplever jag att det är väldigt enkelt att få tag i bra begagnade dressyrsadlar till vettiga priser, det kanske är enklare? :) Hade själv en Kieffer dressyrsadel som jag tyckte väldigt bra om, tyvärr passade den inte till min fjording, så jag sålde sadeln när jag böt häst.

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja köpa lite nya kläder. Problemet jag har är att för det första är jag helt blind när det kommer till hur kläder passar...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: SaraMara
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 435
Senast: dobbis
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 217
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar