Sv: KI tölt

Jag har inte provat den själv (hade kjol på mig den dan, attans för sadlen låg på godkända hingsten Hringur) men min sambo provsatt den o han gillade vad han satt i(och på ;) ). Dock tyckte jag att den såg väldigt lång ut, hade såna där utstickande bossor bak. Har man en häst med lång rak rygg så kanske den kan funka. Jag kände dock inget intresse av att inhandla en sådan, just för längden -men det beror ju på vad för hästar man har.

Dock såg den bra ut i kvaliteten, fina sömmar o välgjord.

Dökkvi har en 18" Zaldi Isafold i vanliga fall. Har för mig att Ki Tölt är 17,5". Kanske att den skulle fungera för honom då.

Fick för mig at den va en kortare sadel. De ser ju annars väldigt skön ut. Kanske inte en sadel för mig då.

Jag varken vet eller har provat sadeln, själv är jag inget fan av uttryck som passar alla hästar och ryttare och eller ligger balanserat på hästen, ger den perfekta sitsen. Detta är som med alla andra sadlar, man får helt enkelt prova in den. Det finns ju inga universal sadlar som passar alla hästar, precis lika lite som det finns en universal sko som passar alla fötter oavsett hur de ser ut eller hur stora de är.

Om man tittar på bilden så ser sadeln rätt rak ut i bommen, så min fråga blir ju hur denna sadel skulle passa alla de lite överbyggda islänningar som inte är så ovanliga. Just att hästen är lite överbyggd träffar man på ganska ofta, men visst tror jag att sadeln har ett fack när den väl har provats in för individen men absolut inte till alla hästar.

Sistens storlek har ju inte så mkt att göra med huruvida sadelns längd på bossorna passar hästen eller ej.
En 17" i siten kan ha längre, större och rakare bossor än en med 18" i siten.....

Så det är ju ingen generell regel att om en 17,5" passar hästen så måste en 17" passa den i ett annat märke.....

Rent allmänt så har jag alls ingen erfarenhet av sadeln, har bara sett den på kort i annonsen och på hemsidan.

Men precis som Boj så anser jag att det finns inget "som passar alla hästar, alla rumpor och alla typer...."..........skulle möjligen vara en bomlös då men den passar ofta inte alla rumpor eller framförallt alla bäcken....

Det är väldigt individuellt.....

Finns nog bara en sak att göra och det är att prova den :)

Är det sadeln som säljs hos Börjes Tingsryd ni pratar om?
Finns väl på nån stor islandshästgård söderut har jag för mig att jag läst på
nån hemsida också?

Jag har varken sett live eller provat, men jag är lite skeptisk till att den skulle passa alla typer av ryttare o hästar, samt att det bara fanns i en vidd om jag minns rätt.

Tyckte den såg lite klumpig ut. Tokig form på knästöden, iaf för mig som har korta ben.

jag såg den på islandshästensdag i helsingborg och kan hålla med dig om att den ser klumpig ut. Hela sadeln ser på något vis så stor ut och knästöden ser enligt mig fel ut. Men ja, den är kanske skönare att sitta i än titta på.
Den ser väldigt rak ut så på min överbygda häst hade den då inte passat.

Reagerade själv på texten i annonsen...just därför ville jag höra vad ni smarta bukemänniskor hade och säga.:D

johan hade den på sin hingst på invigningen i kungsbacka.. vid första synen såg den jätte trevlig ut, såg ut att ligga bra oxå.. men sen satt han av... nä den skulle jag inte ha lagt på min häst ilallafall..

"Ny super sadel för alla islandshäst vänner.
- KI Tölt är en av de bästa islandssadlar på marknaden.
- KI Tölt ger dig en fin sits och perfekt balans.
- KI Tölt passar alla hästar och ryttare."

SERIÖST?!?!?!? vad tänker man med?!? One size fits all??? bara den texten får mig att dra öronen åt mig hur skulle man kunna tillverka den bästa sadeln som finns o sälja den för 7000:-??

Har precis köpt mig en KI Tölt och på min häst ligger den KANON!
Ligger perfekt på honom, men har inte hunnit rida i den ännu så ska väl inte ropa hej fören man har gjort de.

Återkommer då!;)

När jag fick den trodde jag den skulle vara för stor, den kändes stor, men när man la den på
hästen så låg den jätte bra och var inte alls så lång som den såg ut, den va riktigt kort å fin.

Så, ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.

*kl*
Har provsuttit på häst. Jag har annars tyckt om mer flata sadlar utan för mycket knästöd. Men efter att provat sadeln kan jag bara säga att jag satt perfekt utan att behöva tänka på det. Väldigt skönt med de stadiga knästöden som håller en på plats, det är klart, de som sitter i stolsits får ett helv..e:D
Jag har beställt en med de skånska färgerna på linjen, den ska väl passa någon av alla pållarna här hemma. Tyckte också om hantverket.
Huruvida de passar alla hästar vet jag inte men vad jag vet är att många som byter sadlar hela tiden kanske skulle leta efter felet lite högre upp än mellan häst och sadel:D
Men jag brukar vänta med att ha åsikter innan jag har provat......;)

Rolle
IpL

Ja, den är underbar att sitta å rida i.
Man sitter perfekt och den ligger i alla fall toppen på min häst.
Sen är den enormt mjuk å skönt och väldigt snygg med de svenska färgerna på linjerna. En jätte trevlig sadel jag är kanonnöjd med! :D

Boj: Nej, köpte den inte på vind å förlust men var ju inte helt säker att den skulle passa min häst uppsuttet, att den kanske inte funkade att rida i osv, men den var kanon!

Jag har beställt en med de skånska färgerna på linjen, den ska väl passa någon av alla pållarna här hemma. Tyckte också om hantverket.
Att den går att få i de skånska färgerna avgör saken! :D

Jag ska testa stallägarens Top Reiter ikväll. Är inte den bra överväger jag helt klart att investera i en Ki Tölt. Skulle den inte passa min häst kanske den passar någon av stallägarens. Eller så får jag sälja den vidare. Min Zaldi Isafold är OK men inte helt bra. Lite mer stöd vill jag gärna ha och en sadel som man inte behöver kämpa i för att undvika stolsits.

Jag undrar oxå hur den ligger på en sväng resp rak rygg? o hur bommen är ,om det finns svikt eller om den är styv typ som Globus,HDR o Princville sadlarna?

Jag har provat KI tölt, jag tycker den är jätte trevlig, min häst har lång rak rygg Ki sadeln låg som en smäck!:)

Har även provat den på en gammal gubbe på 23 år som ej rids så mycket ganksa kort rygg men jag tyckte den låg trevligt endå, man tyckte ju den såg så lång ut men när man väl la på den så såg det bra ut :)

Ni får ha lite överseende om det blir till fel person är inte så haj på hur man fixar och trixar med allt än:) givetvis är det till dne som skapat tråden:P

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka