KenTaur hoppsadlar

Fredag

Trådstartare
Hur pass framåtskurna är KenTaurs olika modeller på hoppsadlar? Det är så svårt att bedöma från bilder.
Jag har långa ben och funderar över om jag får plats i dem... Jag är 177 cm och funderar över 17,5" och om det skulle räcka.
Tror att de troligtvis passar hästen perfekt.

Sv: KenTaur hoppsadlar

Jag är 178 lång och Kentaurs kåpor räcker absolut inte till... Sen är de ju rätt små i storlekarna med, så har du 18" på dressyrsadeln hade jag provat 18" på Kentaur med.

Tja, dressyrsadeln beror på märke/modell vad jag behöver 17,5-18" är det som gäller där.
Hade en Solibel Toronto (hoppsadel från Busse) som jag nu sålt i 17,5", den var inte tillräckligt framåtskuren för att jag skulle kunna rida i hoppläder (perfekt för uteritter dock).

Jag vet ingen som säljer större än 17,5" i KenTaur. Ska jag beställa större (som säkert går) måste jag verkligen veta att den passar först och inte kan jag prova heller eftersom ingen säljer KenTaur här runt... :mad:

Vilka KenTaur hoppsadlar har du suttit i? För de torde ju vara olika mycket framåtskurna?

Du bor väl fortfarande i Hylte? Isf finns det ju några butiker åt mitt håll som brukar ha Kentaur inne. Ett tips är också att åka till Falsterbo, de som har med sadlar till såna mässor brukar ju ha med sig oändligt med sadlar i olika storlekar.

De modellerna jag provat är den "vanliga" hoppmodellen (tror den heter Priamos?), Apollo, Naxos i kalvskinn, Olympic i kalvskinn. Provade massor av deras sadlar för några år sen på Gbg Horse Show. Kommer inte ihåg vilken som var mest framskuren av hoppmodellerna, jag konstaterade rätt snabbt att i 17,5" och 18" fick mina ben inte plats överhuvudtaget. Stubbens hoppsadlar exempelvis har betydligt mer framskurna och större kåpor än vad Kentaur har.
Dressyrsadlarna har längre kåpor i förhållande till sitsstorleken, men även de är för korta för mig.

Tack för input:en.

Pratade precis med (en av) Sveriges största sadelförsäljare och enligt dem så har förmodligen KenTaur för brant vinkel på bommen för att funka till min häst (för "tät" runt manken alltså).

Angående framåtskärningen så går det visst att beställa på KenTaur enligt en leverantör, så man kan få dem precis som man vill. Men specialbeställer en ny gör man ju inte utan att veta att den passar hästen först.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
593
Senast: Mli
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 467
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar