Sv: kentaur hopp och dressyr är de lika?
En sadel som är 87 grader skulle inte ens gå att få ner på ryggen på henne.
Detta är faktiskt en vanlig missuppfattning! Provar man en sadel som är alldeles för smal kan det se bra ut för ett otränat öga. Den kan bli så smal så den ser ut att vara bred nog nästan, och det beror på att sadeln ligger så högt uppepå hästen att ortspetsarna inte ens kommer ner på hästen. Dessutom tror folk att det är panelerna som inte ska klämma, men på nästan alla sadlar är panelerna flexibla, men det är ortspetsarna som inte ska klämma.
Provade för någon månad sen en Albion k2 MW på min 125 grader breda häst. Albion i MW är väl runt 90 grader tror jag, och de låg väl 5-7 fingrar från manken, dock låg den inte i balans men den låg inte 30 cm från manken som hade kunnat tro att den skulle göra. Detsamma gällde Passier PSLn som Ingdams lurade på mig, den kan ju inte ha varit mer än 90 grader (31 bom, alltså xxvid), min häst var ca 115 grader. Såhär låg den...
Såhär smal var den...
Många tyckte den låg bra. Kollar du på alla andra bilder i albumet så ser man klart att den inte ens kommer ner på hästen för att den är så smal.
Men om vi säger såhär, hade din häst varit ca 90 grader och Kentaur fit 3 är 87 grader, så hade hon absolut inte kunnast ha en Glbus 36, ens med pad. Den hade varit aaalldeles för bred.
Kollar man bara den första bilden här på Passieren så ser det väl inte katastrof ut om man inte vet bättre. Men jämför man med en sadel so faktiskt passar:
Ja, då blir det ju en viss skillnad...