kentaur hopp och dressyr är de lika?

K

karatefisken

På min nya häst ligger kentaur hellas(hoppsadel) super bra på. Jag funderar nu på om man köper en kentaur dressyr borde de inte passa också? Alltså det är väl samma bom i hopp och dressyrsadlar? Vad finns det annars för märken som är lika kentaur? Ja har använt M&N sadeln på henne också. det är en dressyr men den tycker ja inte ligger lika bra.

Sv: kentaur hopp och dressyr är de lika?

Ja, en dressyrsadel från Kentaur borde passa.
Lägg upp en bild på din häst, gärna med Kentaur sadeln också så kn jag komma med föer förslag.

Alla dressyrmodeller är inte lika. Kentaur har ett par modeller som passar för breda platta hästar. (Penelopa och Medea) Deras andra modeller passar mera normala mankar/ryggar.

De har ju ingen modell för en bred och platt häst. Tycker alla deras sadlar passar normala mankar/ryggar och som högst ett lite bredare halvblod typ.

Nej Medean och Penelopan har ett annorlunda framvalv jämfört med deras andra modeller. Tex Athen har ett smalare högre framvalv och den kunde min häst absolut inte ha. Ser man sadlarna framifrån så ser man skillnaden.

Senast ändrad:

Jag skriver det igen, ingen av Kentaurs modeller passar en bred häst, för deras bredaste bom är endast runt 105 grader. Penelopan såg jag i en butik för inte så längesen i bom 3 och den var väldigt smal.

Alla dressyrmodeller är inte lika. Kentaur har ett par modeller som passar för breda platta hästar. (Penelopa och Medea) Deras andra modeller passar mera normala mankar/ryggar.

Medean var i vidaste bom för smal för mitt fullblod, dessutom var den för svängd i bommen. Provred inte ens i den, det syntes redan när den las på att det inte alls blev bra. Så jag kan nog inte hålla med om att den passar breda, platta hästar. Min dam är inte så förskräckligt bred heller, M&N ponnyflat i 32 och Crown Warmblood i M låg bra, så som sagt inte jättebred.

Det är Medean ja tänkte på..

Min ponny som har 31 i M&N dressyr kunde ha medean fit 3..
men nu har ja en ny häst.. hon kan ha kentauren(en hellas hopp) fit 3 den ligger bättre än på ponnyn.

Vilken är mest lik den?

Medean var i vidaste bom för smal för mitt fullblod, dessutom var den för svängd i bommen. Provred inte ens i den, det syntes redan när den las på att det inte alls blev bra. Så jag kan nog inte hålla med om att den passar breda, platta hästar. Min dam är inte så förskräckligt bred heller, M&N ponnyflat i 32 och Crown Warmblood i M låg bra, så som sagt inte jättebred.

just de kan tillägga att han absolut inte är takformad, han är väldigt "platt"

Men hörru. Jag har ju en Penelopa med vidd 3 till min dam och hon är ju både bred och platt och sadeln sitter som en handske. Det är stor skillnad på framvalven på min och en Athen. Min sadel är både bredare och lägre. Globus 36:an är något vid åt henne så där har vi en pad under. (då vet du ju ung. hur bred hon är) Det fanns annonser för ett tag sen där det framhävdes att några av deras modeller passade på hästar med dålig, platt manke.
Jag har stått och tittat på skillnaderna på modellerna så jag har sett det själv. Nu var det för 1,5 år sedan men inte har de väl ändrat på modellerna sen dess?
Hur många grader anser du att en Penelopa i vidd 3 är då?

Senast ändrad:

Medean i vidd 4 är för vid åt min häst och hon är bred och platt. 3:an låg kalasbra. Min häst har rak rygg också. Medean är inte svängd. Det var säkert andra orsaker till att den inte passade din häst. Det finns ju mer än bomvidd och bommens form att ta hänsyn till.
Vilken sadel och vilken vidd har din häst på sadel som passar?

Medean i vidd 4 är för vid åt min häst och hon är bred och platt. 3:an låg kalasbra. Min häst har rak rygg också. Medean är inte svängd. Det var säkert andra orsaker till att den inte passade din häst. Det finns ju mer än bomvidd och bommens form att ta hänsyn till.
Vilken sadel och vilken vidd har din häst på sadel som passar?

Den låg iaf inte an utan glappade, och sadelmakaren tyckte bara 'det här blev ju inte alls bra, fel bom för henne'. Därav antog jag den var för svängd, men visst det kan ju vara andra faktorer som spelar in. För smal var den dock.

Skrev i mitt svar vad som passade, M&N ponnyflat i bomvidd 32, och Crown Warmblood i M bom (de är ju dock vida i sina bomstorlekar). Fanns en hel del annat som passade också, men som jag inte la på minnet iom att det var de två ovan som 'avgick med segern'.

Skillnaden kan ju vara i hur och var de är breda och platta, varför det passar vissa men inte andra? (Sen är ju bred och platt värdeord med, det som är bred resp platt för en person är inte det för en annan)

ja det är mycket när det gäller passform så ska stämma för att sadlarna ska passa. Inte tal om annat. Jag reagerade bara på att sadeln varit för smal för din häst. Jag provade så många sadlar innan jag hittade rätt och alla andra var för smala för min häst. Kentaur sadlarna i de modellerna jag pratade om är annorlunda fram om man tänker att det blir en trekant mellan ortspetsarna och framvalvets högsta punkt. Då blir den triangeln bredare och lägre. På de andra modellerna smalare och högre. De här modellerna säger de passar ofta bra på hästar med låg eller obefintlig manke.
En annat lite intressant iaktagelse gjorde jag för en stund sen. Jag var inne på Eldhestras hemsida där de mätt vinkeln på olika sadlar. Enligt deras tabell ska min dressyrsadel ha en vinkel på 87 grader och min allroundsadel en vinkel på 115 grader. Det är ganska komiskt. Senaste mätningen var min häst ca 105 grader. Dressyrsadeln ligger som formsydd på henne. Vad ska man tro egentligen? Det här med sadlar är inte enkelt, men tabellen är klart lite missvisande i alla fall när det gäller min sadel. En sadel som är 87 grader skulle inte ens gå att få ner på ryggen på henne.

Senast ändrad:

Jag vet hur din häst ser ut, men din häst är inte så bred som du tror... Nu vet inte jag om hon har breddat sig jättemcket sen dom senaste bilderna jag såg, men då när jag hjälpte dig med sadlar var hon ju inte så hiskeligt bred. Platt är hon ju inte heller. Hon är rätt så normal..
Jag har inte mätt en Penelopa bom 3, men hittar jag en ska jag komma ihåg att kolla lite extra. Den är dock långt ifrån så bred som t.ex. Globus 36.

Sen måste jag tillägga att din häst har ingen rak rygg, hon är överbyggd.

En sadel som är 87 grader skulle inte ens gå att få ner på ryggen på henne.

Detta är faktiskt en vanlig missuppfattning! Provar man en sadel som är alldeles för smal kan det se bra ut för ett otränat öga. Den kan bli så smal så den ser ut att vara bred nog nästan, och det beror på att sadeln ligger så högt uppepå hästen att ortspetsarna inte ens kommer ner på hästen. Dessutom tror folk att det är panelerna som inte ska klämma, men på nästan alla sadlar är panelerna flexibla, men det är ortspetsarna som inte ska klämma.
Provade för någon månad sen en Albion k2 MW på min 125 grader breda häst. Albion i MW är väl runt 90 grader tror jag, och de låg väl 5-7 fingrar från manken, dock låg den inte i balans men den låg inte 30 cm från manken som hade kunnat tro att den skulle göra. Detsamma gällde Passier PSLn som Ingdams lurade på mig, den kan ju inte ha varit mer än 90 grader (31 bom, alltså xxvid), min häst var ca 115 grader. Såhär låg den...

107_0723.jpg

Såhär smal var den...

106_0699.jpg

Många tyckte den låg bra. Kollar du på alla andra bilder i albumet så ser man klart att den inte ens kommer ner på hästen för att den är så smal.
Men om vi säger såhär, hade din häst varit ca 90 grader och Kentaur fit 3 är 87 grader, så hade hon absolut inte kunnast ha en Glbus 36, ens med pad. Den hade varit aaalldeles för bred.

Kollar man bara den första bilden här på Passieren så ser det väl inte katastrof ut om man inte vet bättre. Men jämför man med en sadel so faktiskt passar:

18.jpg

Ja, då blir det ju en viss skillnad...

Ja du vet ju hur min häst ser ut. Enda skillnaden sen bilderna du såg är att hon är mindre överbyggd. Hon har inte breddat sig mera. Hon är däremot väldigt platt. Hon har nästan ingen manke och ryggen är rak och platt. Hon är fortfarande något överbyggd men i rak linje. Hiskeligt bred är hon inte det vet jag, men bredare än normalt. (ca 105 grader sista mätningen) Det är hennes nästan obefintliga manke som gör att det är svårt att hitta passande sadel. De två Kentaurmodellerna är de enda dressyrsadlar jag hittat som passat. (och en Branderup skolsadel) Globus Loken som jag har är ju också en sadel som är gjord för att passa breda plattare hästkroppar.

ja det är det jag menar. En sadel som är 87 grader skulle inte komma ner på hennes rygg. Den skulle ligga en bra bit ovanför. (precis som på din första bild) Penelopan ligger 3 fingrar över lilla manken och 2 fingrar när jag sitter i den. Loken är dock lite för vid, hon var tjock när jag köpte henne) men den funkar bra med en pad. Skulle nog vara bäst i en storlek mindre tror jag. Tänkte försöka byta till en 34:a om jag hittar någon som vill byta till en större storlek.

Kollade lite på dina gamla bilder och kollade på några Kentaur framifrån (googlade lite) och jag tror det är såhär (om jag ska utgå från dina gamla bilder, har hon "plattat" till sig så gäller ju inte det här) Kentaur är som Passier och Kieffer t.ex. De har ett v-format koppjärn. Märken som Albion och Frank Baines har ett u-format koppjärn som är bredare upptill. Ett v-format koppjärn har en mindre vinkel för att passa en markerad manke. Din häst är ju lite mittimellan dessa, hon är inte platt som en lagårdsdörr, men ser inte ut som ett typiskt fullblod över ryggen heller, och ca 15-20 grader blir inte en så stor skillnad som man tror, framförallt inte om hästen är som din, inte kollosalt bred och platt över ryggen, utan mer normal.

Så det ser nog ut att passa bra (för jag tycker absolut att din Kentaur ser ut att ligga bra på de gamla bilderna jag har, det var ju det med att det var lite mycket mankfrihet vi diskuterade, men du sa ju att hon gick kanon, så då antar jag att det inte var något problem) men om hon ska ha en sadel som passar perfekt, så måste du ha en mer u-formad bom, för att bomvinkeln ska vara korrekt, för jag är 200% säker på att Kentaur bom 3 inte är 105 grader.

Loken är dock lite för vid, hon var tjock när jag köpte henne) men den funkar bra med en pad. Skulle nog vara bäst i en storlek mindre tror jag. Tänkte försöka byta till en 34:a om jag hittar någon som vill byta till en större storlek.
Ursäkta sidospår från Dressyrutrustning:
Jag har en Loke i 34". Jag är ny på att mäta bomvinklar, men när jag mätte den igår fick jag den till ca 95 grader. Om din häst är 105 är jag tveksam till att det är en bra idé att byta, men du kan ju pröva.

Jag vet inte om bilderna gör hästen rättvisa. Hon är bred och platt och har varit hela tiden. Hon har dessutom bogbladen långt bak. Jag har provat sadlar som passar på nordsvenskar men de har varit för trånga för henne. (kommer inte ner på ryggen utan liggen ovanpå) Kentauern jag köpte har inte för mycket mankfrihet. (Den är som formgjuten på henne. )Det var nog någon av de andra jag provade. Jag provade min gamla Passier på henne först men den låg inte rätt på ett enda ställe. Kentaur Athen däremot är helt annorlunda fram och den kom inte ner på ryggen heller. inte ens i vidare modell.
Det är svårt att förklara för hon har verkligen inte en lätt rygg att hitta sadel åt. Långt från "standardhästen"
Om jag vill försöka mäta vidden i grader på sadeln. Hur går jag enklast tillväga då? Ska jag mäta från ortspetsarna och dra en tänkt linje upp till framvalvet? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
203
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 570
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka