Kennelhosta

G

glee

Vaccinerar ni era hundar mot kennelhosta?
Jag släpade iväg Selma till veterinären för en månad sen (då hade det gått ett år sedan hon vaccinerades) men vet. tyckte inte att det var så viktigt att vaccinera så då gjorde vi inte det.
Men jag trodde kennelhosta var sådant som "alla" vaccinerade mot?

Sv: Kennelhosta

Jag vaccinerade inte heller mot kennelhosta sist jag vaccinerade. Veterinären sa att det inte var nödvändigt, mer än för sådana hundar som är i miljöer där det är mycket andra hundar, ex. sådana
som åker på utställning ofta.

Vaccinerar inte mot kennelhosta. Ser ingen mening med det och jag har sett en och annan biverkning som jag inte är förtjust i.

Vad jag har hört så håller inte skyddet mer än ca 6 mån i alla fall och hundarna kan ändå bli sjuka, trots vaccin. Vill inte vaccinera i tid och otid, så jag avstår.

Ja just det, det sa vet. oxå. Det ger inte speciellt bra skydd utan hundarna kan/blir sjuka iallafall.

Mina hundar är inte längre vaccinerade mot kennelhosta. Ena hunden fick trots vaccinet kennelhosta efter ha varit inlagd på sjukhus. Så stod vi ut med det när hon var vaccinerad står vi nog ut med det när hon inte är det

Tack för svaren :)

Selma har också haft kennelhosta (medan hon var vaccinerad), antagligen var det inte den varianten hon fått vaccin mot..

Vad kan de få för biverkningar?

jag säger "vaccinera mot allt utom rabies" till vet. hittills har vi vaccinerat varje år, helt onödigt visade det sig. så nu har skyddet mot kennelhosta "gått ut".

Här i Gävle så har kennelhostan varit aktiv.. så när vi var iväg och skulle ge "sista" sprutorna parvo och valp, så fick han även kennel sprutan.. då vet. tyckte att det var nödvändigt (dessutom gratis om ja inte minns helt fel) =)

Här också.. Tack vare en hundägare som tog sin hund till dagis trots att han visste att den var sjuk. :mad:

Undrar jag också "Jadzia"?? Ska iväg imorrn och vaccinerar och står i valet och kvalet.. tiken fick vaccinatioin mot det i förra sprutan, men hon fick hosta iaf.. den tik som INTE vaccinerades mot hostan klarade sig..

Kennelhosta är vänligt i mina krokar... men jag vet sannerligen inte om det är nödvändigt.. de blir ju sjuka iaf.

*sliter mitt hår* *S*

grejjen är ju att sprutorna tar inte på alla varianter av kennelhostan!
Ta bara våra förkylningar.. de finns i olika varianter och samma gäller kennelhostan. Dock så täcker sprutan några av dem och hunden slipper ialla fall få den varianten.. Ang. att den utan sprutan inte blev sjuk har nog med att den hunden kanske rent av har bättre imunfösvar!

Okej, tänk nu på att jag inte är veterinär och helt saknar vetenskapliga belägg för mina åsikter. Det grundar sig helt på vad jag sett hos hundar till vänner och bekanta.

De flesta hundar som vaccinerats här i krokarna har inte känt av ett dugg, men några stycken har blivit sjuka. Samma symptom på allihop och ungefär lika lång tid efter sprutan tagits. De blir hängiga, bleka i munnen och något febriga. Det är precis som att vaccinationen framkallar kennelhosta, fast utan hostan då. En och annan reaktion vid första vaccinationen kan ju vara okej, men de hundar som har vaccinerats om har uppvisat samma symptom igen. Eftersom kennelhostevaccin inte är livsnödvändigt för hunden tänker inte jag vaccinera trots att både feber och hängighet går över.

Jag har också sett rena skräckexemplet. En hund åkte vi in akut med till Strömsholm. Då var han knappt kontaktbar, hade vita slemhinnor och flåsade rejält. Det visade sig att hundens immunfösvar fått total spunk och vänt sig mot kroppen vilket resulterat i grav blodbrist och en massa annat kul. Veterinär kunde inte utesluta att kennelhostevaccinet var en utlösande faktor, men heller inte påvisa det. Märk dock att vaccinet bara kan ha varit utlösande. Hunden hade antagligen någon infektion i kroppen från början, men då hunden vaccinerades så såg han alldeles frisk och kry ut så det var det ingen som visste. Hunden lever och mår bra idag, men det var på håret.

Min hund är dagligen i närheten av ca 40 hundar (hundgård på skolan) och jag har aldrig vaccinerat henne mot Kennelhosta.
Hon har dessutom aldrig haft det heller så jag har verkligen haft tur! :bow:

Att man får symtom efter en vaccinering är inget konstigt. Det tar ju kroppen rätt så lång tid att bilda antikroppar så därför så sprutar man in det aktuella smittämnet i så låg dos att kroppen i lugn och ro hinner bilda antikroppar utan att man blir sjuk. Så man får ju så att säga in smittan i kroppen och för vissa så utlöser det sjukdomen. Men det fiffiga är iaf att kroppen då "sparar mallan" för hur dessa antikroppar ska se ut, så får man in dem igen så tas de snabbt hand om.

Jag vaccinerar mina emot kennelhosta. Däremot täcker inte vaccinet för alla kennelhosta-virus. Hostan är lite som en influensa, olika mutationer finns. Men vaccinet lindrar om inte annat symptomen av kennelhostan.
Detta upplevde jag chockartat förra hösten då kennelhostan gick i stockholm som en löpeld. Mina hundar, tre till antalet, varav två vaccinerade och en inte, umgås inte med andra hundar knappt alls, men fick viruset över sig iaf, dom vaccinerade blev lite febriga och hostade några dagar, men det gick över med vila. Den ovaccinerade fick åka in akut o ligga i respirator pga akut lunginflammaton och nära till lungkollaps. Och hela hans insjuknande gick på under ett dygn, dvs han började kraxa lite på em, varav vi vilade hela dagen, tidigt på morgonen åkte vi in akut då hela hunden höll på att slemma igen. Och han hade drabbats av kennelhosta av grymmaste sort. Och vaccinet hade hjälpt honom betydligt. Numera är även han vaccinerad. Och så kommer dom förbli tills vi flyttar ut till bushen där inga andra hundar vistas...

Men som sagt, vaccinet hjälper inte alltid, men det kan lindra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 269
Senast: movi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat