Ken Tauri Kari

E

evaliz

Är lite sugen på en Ken Tauri sadel special eller exlusiv från Agersta. De säljs även under namnet Ken Tauri kari II standard eller mer påkostad modell av Karin Åberg till en billigare peng. Jag undrar om det är samma sadlar och vad som eventuellt skiljer dem åt

Sv: Ken Tauri Kari

På Agerstas hemsida står det vad som skiljer sig mellan sadlarna. Det skiljer sig inget för hästen, utan det är främst läder och stöd som skiljer sig.

Knapplån...

Är i tankarna på att köpa en KenTaur Kári Exlusive eller Special. Jag har provat en Special men jag tyckte den var så hal att sitta i så jag undra om någon vet ifall det är annorlunda i Exlusiven eftersom det är annat läder på den?

Sen undrar jag även hur sadelgjordstropparna ser ut? Kommer inte ihåg när jag provade sist hur dom satt?

Visa gärna bilder på era sadlar! :bump:

:)Så här ser min ut i alla fall:) Och det är KenTaur Kari Exclusive

Världens bästa sadel, den är dels mjukare än den vanliga Ken Tauri Kari tycker jag i alla fall.:smirk:

Här kommer min

9263605.jpg

4890207.jpg

4890220.jpg

Knapplån...

Är i tankarna på att köpa en KenTaur Kári Exlusive eller Special. Jag har provat en Special men jag tyckte den var så hal att sitta i så jag undra om någon vet ifall det är annorlunda i Exlusiven eftersom det är annat läder på den?

Sen undrar jag även hur sadelgjordstropparna ser ut? Kommer inte ihåg när jag provade sist hur dom satt?

Visa gärna bilder på era sadlar! :bump:

Själv äger jag en special.
Valde den eftersom den är en perfekt gångartssadel då min häst är 5 ggr.
Innan jag köpte sadeln gillade jag den inte till 100%, men nu älskar jag den!

Undrar bara vad du har testat för sadel eftersom den var hal?
Kanske var nysmord?

Fundera med på exlusive innan jag köpte special, men varför beala mer för nästan samma sadel, bara att exlusive har dyrare läder.

så här står det på agersta;
Succésadeln "KenTaur Kári Exclusive" också denna specialdesignad av AGERSTA är en likadan sadel som vår egen mycket prisvärda och populära "KenTaur Kári Special" men denna sadel har ett exklusivt dubbelsytt franskt kalvläder, cremévita sömmar samt namnplåt i mässing på bakvalvet där du graverar in ditt namn.

Det skiljer 3000:- mellan special och exlusive.

Men jag ska inte säga nåt om exlusive då jag aldrig sett en själv.
Den är säker bra och fin den med! ;)
Efter som det är en Ken Taur Kári. :idea:

Har ridit i en Kentaur Kári som min kompis har vet dock inte vilken modell av dem du nämner. Tycker inte alls om den, den är hård och tycker inte man får någe speciellt stöd av den. Där skänklarna ligger har lädret slits nå så otroligt.

Senast ändrad:

Har ridit i en Kentaur Kári som min kompis har vet dock inte vilken modell av dem du nämner. Tycker inte alls om den, den är hård och tycker inte man får någe speciellt stöd av den. Där skänklarna ligger har lädret slits nå så otroligt.

Skumt :confused:
Fast det beror väl med på hur man sköter den?

Min är mjuk och skön, älskar att rida ut på långtur i den, för att jag sitter skönt, mjukt och rätt!
Jag tycker att jag får jätte bra stöd av den..
Fast min är rätt ny.. ;)

Alla tycker vi olika :idea:

Det här ser ut som det jag vill ha på en sadel. För den är inte hög bak, i alla fall som jag uppfattar den? Har den rejäla knästöd som passar vid unghästridning? Vilka bredder finns den i? Pris? Hemsida?

Jag kom på hemsidan själv också. Är ju tom kund där sedan innan... Kollade igenom listan med islandssadlar noga och sedan jag fastnat för Prestige Island och KenTaur Kari Special, ringde jag och pratade med Fredrik om mina behov, vilket slutade med att jag beställde en KenTaur Kari Special. Det faktum att jag känner Rikke Mark-Schültz och har mycket god erfarenhet av hennes kunskaper både inom sadelområdet och som equiterapeut, var nog också avgörande. Jag brukar gilla det hon rekommenderar och hon har ju varit med och utvecklat sadeln. Så nu väntar jag med spänning på den här sadeln. Har 14 dagars öppet köp vilket låter kanon när man har lite för långt till Uppsala att prova sadel...

Själv äger jag en special.
Valde den eftersom den är en perfekt gångartssadel då min häst är 5 ggr.
Innan jag köpte sadeln gillade jag den inte till 100%, men nu älskar jag den!

Undrar bara vad du har testat för sadel eftersom den var hal?
Kanske var nysmord?

Fundera med på exlusive innan jag köpte special, men varför beala mer för nästan samma sadel, bara att exlusive har dyrare läder.

Men jag ska inte säga nåt om exlusive då jag aldrig sett en själv.
Den är säker bra och fin den med! ;)
Efter som det är en Ken Taur Kári. :idea:

Nej den var inte nysmord. Det beror nog på om man gillar att rida i helskodda ridbyxor eller inte. Vilket jag inte gör.
Har pratat med dom på agersta och enligt dom så har Exclusiven ett bättre grepp i sätet, så därför väljer jag att hellre lägga ut 3000 kr extra. Det är ju upp till mig.

Vad har ni för bomvidd på era Kentaur Kari sadlar? Såklart är det olika, men vilken verkar "vanligast"?

Jag har också varit intresserad av dessa sadlar ett tag. Pratade med Karin Åberg på SM:et. Tyvärr är nog sadlarna för smala för mina hästar som drar runt 115 grader i bomvidd :cry: Kommer inte ihåg hur bred den vidaste sadeln var enligt henne men den var inte 115 grader i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Hej! Snart är det dags för en ny sadel och jag har ingen aning om vad för sadel jag egentligen vill ha. I nuläget har jag en...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: Allobosia
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30