Kemisk kastrering?

arabia

Trådstartare
Gjorde en sk kemisk kastrering på min 3åriga hane i torsdags, nu undrar jag hur snabbt man kan märka ev. förändringar hos hunden? Att det tar nån vecka innan kastreringen har full effekt är jag medveten om, men menar typ om de blir lugnare, minder intresserade av tikars rumpor osv?
Ni som har kemiskt kastrerade hundar, hur har det blivit med aptiten?
Nått specifikt man bör tänka på?

Sv: Kemisk kastrering?

Ungefär 6-8 veckor innan det börjar verka, beroende på preparat :) Innan det kan hunden fortfarande vara fertil så det tar betydligt längre tid än en vecka!

Det tar nån månad innan du märker att hunden lugnar ner sig. Under den tiden kan hunden bli värre vad gäller nosande och intresse för löptikar, eftersom preparatet (om det är Suprelorin) triggar igång testosteronet och "kör slut på det".

Fast jag tycker att "nån vecka" och två månader skiljer sig ganska mycket...men det är väl en definitionssak.

Vi gjorde en kemisk kastrering på vår hane för längesedan, men trots efter flera månader så märkte vi inte av någon markant skillnad. Han blev inte lugnare. Aptiten var det samma som förut.

Men, som andra har sagt, 6-8 veckor verkar rimligt innan du märker av skillnaden.

En kemisk kastrering är bara tillfällig och varar cirka 6 månader.

Kemisk kastrering likaväl som en definitiv behöver inte förändra hundens beteende, men oftast så blir de i alla fall mindre intresserade av löptikar. Aggressioner och liknande kan minska, vara likadana eller bli värre. Om det är en hund som är något/några år när man kastrerar kan den ha lärt in beteendet. Sen är det ofta så att icke kastrerade hanar märker skillnad om de möter en kastrerad hane eller en icke kastrerad. De ser ingen konkurrent i den kastrerade och beter sig mer som om det mött en tik. Detta kan göra att även den kastrerade taggar ner.

O så finns det hanar som blir extremt provocerade av kastrerade hundar, förmodligen för att de inte kan placera dem som varesig tik eller hanhund.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 420
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 409
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar