Läste detta på facebook:

"Nästan alla industrier använder Dihydrooxid i sina tillverknings processer och ingen höjjer rösten ! Dihydrooxid hittas därför i läsk, nästan all mat och till och med i barnmat !!!! Det är hemskt att tänka att denna kemikalie nu hittas i världens alla hav, alla sjöar och även i luften. Varför gör inte någon något ? Dela om du vill förbjuda användningen av Dihydrooxid !!"

Känner ni till denna kemikalie? :(
seriöst? hur smarta får folk bli innan det är olagligt.... :banghead::grin:O_o

Nähä!? Finns det det?! :rofl:
*sträcker mig efter närmsta saltpaket (som alltid finns inom armlängds avstånd)*
*studerar noggrant*
Hm...
Finns bara produktionsdatum ju! Liar! :laugh:
(Källa: Falksalt finkornigt hushållssalt med jod, ströarförpackning)

Tja.
Detta är det salt jag har hemma just nu:
salt2.jpg

Jag använder just nu salt från den övre förpackningen till morgondagens lyxbröd.
Människor vet inte hur midsommarförgiftade de kommer bli!

Det är gammalt som gatan;)

På ett allvarligare plan, jag har full förståelse för att folk inte har koll på olika kemiska beteckningar, jag har bara koll på ett fåtal.
Det som oroar mig mer är folk är beredda att tro att saker är farligt utan att ens försöka ta reda på mer.
För att spinna vidare på den allvarligare sidan av saken, så finns ju extremfallet med barnläkaren som var åtalad för mord på ett döende prematurt barn. När läkaren förhördes av polisen nämnde hon att barnet hade fått natriumklorid, alltså fysiologisk koksaltlösning. Och då hade polisen som förhörde henne sagt typ att "ja just precis, du gav barnet gift!" Et av problemen i just den utredningen var polisens brist på medicinska kunskaper...

För övrigt är det väl en smärre katastrof att vi alla är fullproppade av triacylglyceroler...

Och i USA stod det 0% fat på vattenflaskorna :banghead:

Det har jag aldrig sett ... var nagonstans har du sett det? Och jag gor av med en hel del vattenflaskor nar jag rider eller aker nagonstans med bilen under storre delen av aret.

Amerikansk mjölk motsvarande svensk standardmjölk såldes väl som
97% FAT FREE

Nope ... vi har 0% fat, 2% fat, etc ... "Whole Milk", eller mjolk som man inte tagit ut nagot fett ur har lite over 3% mjolk fett, vilket ar vad man raknar. ;)

Nope ... vi har 0% fat, 2% fat, etc ... "Whole Milk", eller mjolk som man inte tagit ut nagot fett ur har lite over 3% mjolk fett, vilket ar vad man raknar. ;)
Jag är rätt säker på att det såldes 97% FAT FREE mjölk i New England, men det var för typ 20-25 år se'n.
En googling ger att begreppet 97% FAT FREE inte är direkt okänt, även om jag bara finner mejeriprodukter och inte just någon sådan mjölk;
http://www.tnuvausa.com/prod_details.asp?prid=107&cid=3&pid=66

Jag bodde i FL for 18-20 ar sedan. For 20 ar sedan tog jag en Masters degree i Bostan, Mass ... Mer New England kan det inte bli. ;) Lustigt att jag aldrig sett nagot av ovanstaende. Det finns tillrackligt att forundras over anda. ;)

@hastflicka

Det var överhuvudtaget inne med mycket low fat produkter när jag var där.

En gång när jag handlade och mina helmjölk och ostprodukter kom på rullbandet var det två tjocka gubbar som peka
de på min mat och sa på sydstatsdialekt "there is a lot of cholesterol in that food" :D

@fejko Da USA's medborgare har mer overvikt och obesity (och dar ingar hjart/karl sjukdommar) and nagon annan stans i varlden behover manga verkligen tanka "low fat". I vissa delar av Sodra USA ar det fortfarande svart att hitta vanlig "mini mjolk" och den vanligaste mjolken ar antingen mjolk som ar helt opaverkad annat an genom pastoriseringen eller 2% mjolkfett. Nu beror knappast overvikten i USA pa mjolken da man, rent generellt, inte dricker mjolk och anvander oandligt mycket mindre mjolk produkter i mat och matlagning an vad man gjor i Sverige.

@Jeffery Det ar mojligt att Google "kanner igen" "97% fat free" Jag har dock aldrig sett det. USDA (United States Departemt of Agriculture) har bestamt att om fett inehallet ar under 0.5% ar det tillatet att kalla mjolk 'fat free' och all mjolk jag nagonsin sett i USA har mjolkfetts procenten mycket tydligt markerad medan "mini mjolken" kallas "fat free".
Daremot star det inte pa gradde eller ost hur mycket fett det innehaller, eller bara i det mycket (MYCKET!) finstilta text pa baksidan ... vilket jag kanske tycker ar mer underligt da det ar helt klart hur mycket fett mjolken innehaller.

Vilket faktiskt ar tvart om i Sverige. Kan nagon forsta hur lang tid det tog innan jag forstod att "Mini mjolk" ar det samma som "Skum mjolk" vilket ar vad det kallas i USA och vad det kallades nar jag var barn? Mjolken har ingen som helst beteckning av hur mycket fett det innehaller ... medan pa gradden star det i stora bokstaver sa man latt kan se.

/hastflicka som blir lika forvirrad av att hanlda mjolkprodukter overallt

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 650
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min pappa är 90 år och fyller 91 i januari, han har alltid varit ovanligt pigg och skarp för sin ålder. De senaste åren under 80...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Asko
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama