Sv: Kelpie ?

Jag hade en kelpie/labrador....

3621660.jpg
:love:

Hade två, vi tävlade elitlydnad, elitspår och högre sök och rapport.
Tyvärr så tappade jag dom i samband med separationen från mitt ex... Så nu har jag bara schäfern kvar...

mvh
Albert

Jag har en härlig renrasig kelpie (korsning av utsällnings - och working kelpie), eller, det är egentligen min brors...men typ min också :angel: .
Helt underbar hund när han får den rätta motionen och stimulansen - kräver mycket av bägge. Vacker är han också! Mörk, mörk brun på vintern och gula ögon, och rödbrun på sommaren! :d
Tyvärr mycket dominant mot andra hundar, speciellt större hannar. :smirk:

Om det är en korsning mellan Working och Australisk Kelpie är den inte renrasig då det är två olika raser. Möjligen går det kanske att regga den som WK eller så är en föräldradjuren dubbelreggad. Dessutom finns den inga utställningskelpie i Sverige. Man får inte ta cert utan att vara uppflyttade i högreklass bruks, tjänstehund eller godkänt vallhundsprov.

Senast ändrad av en moderator:

Nu mera är det två olika raser Australisk kelpie är den som förut hette show kelpie och stock dog är working kelpie.
Det är två olika raser typ, dom räknas som det iaf !!
Stockdogen är mer för vallning om man säger så och mer lik bordisen i temperament. den "vanliga" har dom avlat som skönhets hund ( därav det förra namnet SHOW kelpie) Nu är det många som tränar bl.a bruks med dom , men det är en utmärkt vallare me :P Iaf min lilla flicka !! :smirk:

Men lite har det väl ändå börjat att luta åt det hållet? Alltså att det är lite mer exteriör än arbete. En jag känner har en Kelpiehane som är lika lugn som mina Labradorer (lugna? Nåja...) och hon säger att det börjar att delas upp????

Mina vovvar är oxå lugna för tillfället ( sover :rofl: ) annars är hon hyper aktiv.. Dom kräver mkt mental träning, bc har ju blivit väldigt populära efter Jenny damm's framgångar och det är dörfär jätte många som har dom nu som tyvärr inte aktiverar dom. Både kelpie o border collie kan lätt bli arga om dom inte får tillräckligt med träning.
Dom tåler inte att gå ut en runda om dan utan måste tränas.
Sök, spår el vallning är jätte bra träning för deras små hjärnor ( min tränar sök o spår, även om man kan undra om hon verkligen vet hur hon ska använda sin sak där uppe i skallen :P ) Sen kör jag även lite agility o lydnad med henne..skla börja med rapport oxå !!
Hon är en underbar, pussglad och genom snäll hund fast korkad och helt galen.. beter sig som en valp ( fyller 2 i april )

Han är jättelugn. Kräver ingen aktivering ö h t förutom att gå en promenad om dagen.

hihi beter sig som en valp och är två hihi

Då har du något att bita i. Min gamla kelpi som blev 14 år var som en två-treåring tills han fick somna in.

Dom är goa, men kräver sin matte/husse som har tid med dom.
Jag lider med kelpi/BC som inte får arbeta med huvudet. Tyvärr är det många som hittar korsningar eller renrasiga som inte får arbeta. Bruks eller vall. Heder till uppfödare som inte säljer till icke aktiva.

Svarar på bägge här.

Ragge: Det har aldrig funntis en ras som heter Showkelpie, punkt slut. Showkelpie är ett mycket tråkigt smeknamn på AK men det har aldrig varit en ras.

Tippan: Nej, det börjar inte luta åt det hållet. Det är ett tråkigt och mycket falskt rykte. Det tas lika mycket arbetscert om inte ännu fler idag än förr, dvs som på 80- och 90-talet. En hund gör ingen ras.

Sorry Ragge, rasen har aldrig varit uppdelad så. Läs på istället för att sprida felaktig information. Det är viktigt för rasen.

ehm... nu kommer jag ställa en dum fråga... men om man kollar SKK's hunddata så finns d ju Australian Kelpie och Australian stock dog/working kelpie.. varför är dom uppdelade där?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder