Kelpie som sällskap?

Bioluminescence

Trådstartare
Kelpien är ju i grunden en vallhund, nu har rasen s,a,s delats upp i Working Kelpie och Australian Kelpie men vad blir skillnaden?
hur mycket skiljer sig "varianterna" åt i temperament?
Jag och sambon funderar på en Australian Kelpie, vi vill ha en arbetsvillig "förarvänlig" hund då vi båda vill träna.
men vi vill också ha en hund som inte blir hysterisk över att få en vilodag.
vi vill ha en hund som inte kräver pälsvård och som orkar vara ute mycket , men den får inte vara för stor
Ni som har erfarenhet av Kelpies vad kräver de av sin ägare??

//Becca

Sv: Kelpie som sällskap?

Oavsett det är en working kelpie eller en "showkelpie", så kräver de mycket stimulans och jobb. Det är ju inte så att en "showkelpie" Inte har någon vallning i sig..Det har dom och jag vet flera som vallar med sina, så skaffar ni en sådan, så får ni vara beredd på att den behöver rätt så mycket mental stimulans.

working kelpie/australian stockdog är liksom border collien avlad uteslutande för vallning medans den "vanliga" kelpien är mer inriktad på bruksarbete.

Alla hundar oavsett ras skall klara av en eller ett par vilodagar. Australian Kelpie är inget undantag.

Working Kelpie är en ren vallhund och där gäller samma kriterier för BC, dvs du bör vara intresserad av vallning.

Australian Kelpie är en brukshund. Jag kan bara uttala mig för min Kelpie men han kan jobba i det oändliga och är som lyckligast när han får jobba. Han är het och intensiv i jobbet och det är inte alltid lätt om man inte är så rutinerad. Till vardags är han en lättsam hund, snäll och vänlig mot alla, älskar barn och fungerar bra med andra hundar. Han är väldigt livlig, hoppig (det är i de flesta Kelpies) men kan nog tyckas lite ytlig för den utomstående. För som sagt hans riktiga jag kommer fram när han jobbar....

Det ligger massor av foton http://photo.orcafat.com/

och en agilityfilm här (windows media p): http://photo.orcafat.com/film/semestersabot_ren_0002

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag brukar roa mig med att fantisera om vilken ras min nästa hund ska va och har fastnat lite för Kelpie. Har haft en omplacering...
2
Svar
24
· Visningar
5 001
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30