Australian Kelpie & Working Kelpie

Du kan ju kika lite på Sandskogens, Conny är mentaldomare och de verkar få fram stabila hundar. Personligen önskar jag snäppet mer ös men jag tror de kan passa dig bra.

Min ena morrar lite när grannarna stökar i trapphuset, den andra gör det inte. Det hänger inte ihop med deras aktivitetsnivå. Kelpien har nog lite lättare till skall än medelhunden men några larmhundar är de inte. Var på valpen direkt om att den inte får skälla inomhus så är det nog inga problem :).

När det gäller att snabbt gå upp i aktivitet så ja, det gör de. Det är en reaktionssnabb ras. Men de är inte nervöst lagda utan ska svara balanserat på retningar.

Min kelpie är uppväxt ihop med min spets. Inte den skälligaste avspetsar, men ja, spets ;)

Han vaktskäller när han är uttråkad/understimilerad, eller när det faktisk händer något. Lätt att bryta. jag upplever inte att han tar efter spetsen eller att spetsen drar igång honom, utan när han skäller gör han det för att HAN vill/tycker det är befogat.

Frågade min agilityinstruktör vad hon har för uppfattning om Kelpie. Hon sa att det är väldigt tuffa hundar och att de brukar vara tufffa som valpar också. Själv har hon BC så jag antar att hon jämför med dem. Kommentar på det?

De ska vara tuffa i arbete men mjuka mot föraren och det tycker jag stämmer. De brukar vara väldigt orädda och framåt som valpar vilket självklart kräver lite mer av ägaren innan lydnaden "sitter". Jag har kört med långlina tills de lärt sig hur man sköter sig ute framförallt.

Jag som har haft schäfer och labbe tidigare tycker att de är på gränsen till fjolliga ;). Så det beror nog på vad man är van vid! Schäfern hade ett mycket större aggressionspaket och labben var en riktig betongskalle. Inget bekom honom. Kelpiesarna har varit otroligt lättuppfostrade, de blir glada av beröm och tar åt sig lagom mycket av åthutningar. Utom biten att gå ordentligt i koppel då. Det har de otroligt svårt för! Jag har förvisso ingen kadaverdiciplin/robothundar. De får rätt mycket frihet, bara de lyder när det verkligen gäller. Som unga kan de vara lite impulsiva men är man bara lite vaken och med som förare så går det att sätta stopp för dem innan de hittar på något dumt.

Sedan ska det kanske tilläggas att båda blir ordentligt sura om jag försöker mig på att "ta tag i dem". De tycker gränsen går när jag hytter med fingret ;). De har lite integritet! De gillar inte heller när främmande hundar beter sig illa, då kan de också ilskna till lite.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej, Jag sitter redan i förtid och sitter och planerar inför en andrahund som jag planerar att skaffa om kanske sisådär tre-fyra år, en...
Svar
12
· Visningar
2 309
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama