Kejsarsnitt

Kejsarinnan

Trådstartare
Lite känsligt ämne så jag skaffar mig ett anonymt konto..

Jag har för mindre än ett år sedan fått mitt första barn. Förlossningen innebar inga komplikationer eller konstigheter, allt gick fort som bara den och "lätt" när själva förlossningsfasen väl kom igång. MEN innan dess hade jag ett helvete! Värkarna va hårda och täta redan långt innan jag öppnade mig. Va inne på sjukhuset mer än ett dygn innan födsel och jag ville bara dö det dygnet. Ska kanske nämnas att jag inte fick någon smärtstillande.

Nu börjar jag glömma det negativa med graviditeten men rädslan för förvärkarna får mig fortfarande att rysa. SÅ jag vill inte föda igen om det ska bli mer barn. Jag vill verkligen inte. Så jag undrar lite över kejsarsnitt, vad krävs för att få göra det? Och hur har de gått för er som gjort det?

Sv: Kejsarsnitt

Jag tycker att du ska börja i andra änden.

Varför fick du ingen smärtlindring under dygnet med pinvärkar ?
Få hjälp att bearbeta den förlossning du har haft.

Jag tror ärligt talat att det är mycket bättre väg att gå än att försöka få ett snitt i första läget

Jag hade också en jobbig första förlossning, och håller med. Man har allt att vinna på att bearbeta den första förlossningen. När jag väntade mitt andra barn så gick jag noga igenom innan med personal från sjukhuset där jag skulle föda vad jag var rädd för, vad jag inte ville skulle hända igen, och vad som hade gått snett sist. De lyssnade verkligen och gjorde ett superjobb, och förlossning nummer två blev helt annorlunda och inte alls hemsk. Jag låg också länge utan smärtlindring och utan att förlossningen kom igång första gången, och det var vidrigt, men andra gången hade de en helt annan beredskap, och fattade mycket bättre beslut.

Ja du.. Trodde det bara fanns epidralen och lustgas men att epidralen sätter man väl i mer när förlossningen kommit igång? I vilket fall så när jag ville ha den va narkosläkaren upptagen och sen va det för sent..

Ja, kanske borde jag försöka bearbeta förlossningen men jag kan inte säga nåt fel på det hela förutom den outhärdliga smärtan. Kanske att de kändes som att inte barnmorskorna förstod hur ont jag hade? Vad gjorde de annorlunda för dig andra gången som gjorde att det kändes lättare?

Det är ju bedrövligt att du var utan smärtlindring så länge förra gången!

I ditt fall hade jag tagit kontakt med MVC och bett om hjälp att bearbeta förra förlossningen. I många landsting kallas det Aurorasamtal, i Kalmar går man till Amandagruppen - det är samma sak bara olika namn. Man träffar då barnmorskor som har som specialintresse att guida förlossningsrädda till en bra upplevelse.
Det man gör under dessa samtal är att bena ut vad det är man är rädd för och hur de kan hjälpa utifrån detta. I ditt fall kommer ni nog gå igenom vad som hände under din förlossning och hitta sätt att bearbeta detta.
Min gissning är att de skulle kunna ge dig en större garanti att du verkligen FÅR smärtlindring, från början till slut, för att ge dig en så bra förlossningsupplevelse som möjligt.
OM de bedömer din rädsla som alltför stor så kommer de troligen anse att kejsarsnitt är det bästa för dig. Men, som du säkert vet är vaginal födsel det bästa för barnet så det är förstahandsalternativet - även om de inte kommer försöka övertala dig att göra något mot din vilja.

Lycka till!

/ameo, som fick kejsarsnitt med "ettan" efter såna samtal och som tyvärr sen blev förbjuden av läkare att föda vaginalt med de andra, då de fick klippa upp livmodern lite extra för att få ut ettan och då ökar risken för ruptur av livmodern :(

Ja, kanske borde jag försöka bearbeta förlossningen men jag kan inte säga nåt fel på det hela förutom den outhärdliga smärtan. Kanske att de kändes som att inte barnmorskorna förstod hur ont jag hade? Vad gjorde de annorlunda för dig andra gången som gjorde att det kändes lättare?

Fast det blev ju fel iom att du blev rädd för förlossningar efteråt. Det kan ju gå fel även om alla överlever.

Det var väldigt mycket som gick snett i min första förlossning, det värsta var att jag i ett skede blev liggande med svåra smärtor utan att det kom någon när jag ringde på hjälp, så min största rädsla var att det inte skulle gå att tillkalla hjälp, och det hände inte nästa gång eftersom de var förvarnade om att det var viktigy att det skulle gå att få hjälp. I mitt fall så blir det extra komplicerat med förlossningar utan smärtlindring eftersom jag får så ont av värkarna att kroppen inte kan hantera smärtan, utan jag ligger och krampar ungefär som en epileptiker, jag ramlar omkull och ligger och rycker i hela kroppen. Min andra förlossning var de beredda på det, så jag fick en tidig epidural. Hade inte narkosläkaren hunnit i tid, innan kramperna började, så hade de satt in morfin istället.

Det är ju en annan sak som gör det lättare andra gången, då vet man mer om hur just din kropp funkar när den ska föda, och kan fatta bättre beslut.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har koll på vad de skulle finnas för smärtstillande som man kan få i de tidiga stadierna? Jag fick lära mig att andas och att de finns nån vätska som de kunde injicera (kvadlar?) men inget mer?
Sen undrar jag varför är det bäst för barnet att födas vaginalt? Jag har ärligt talat ingen koll, de är bara sådant man hört men inte varför..

Ni ger mig lite hopp nu, finns det smärtstillande att få i det tidiga stadiet av förlossningen så skulle jag kunna gå igenom det igen men ska jag behöva ha så ont så länge så ser jag verkligen inte meningen med det. Visst, jag födde världens bäste kille förra gången men jag tvivlar starkt på att jag hade älskat honom mindre om han inte var född vaginalt..

Oj! Det låter verkligen som en mardröm! Hur kunde de missa att du kallade på hjälp? Och varför får man inte morfin istället för epidural vanligtvis?
Gick du och pratade med de inför nästa graviditet eller först efter att du visste att du va gravid igen?
Man kan likna mina värkar vid epilepsianfall också men jag trodde att de är så det ska vara? Nu i efterhand känns de som att de på bb nonchalerade hur ont jag hade..

De hade för mycket att göra och prioriterade andra, och eftersom ingen kom när vi ringde såg de inte att jag krampade. Så de missade inte, de valde att inte komma.

Man ger inte morfin i vanliga fall för att det påverkar bebisen och gör den slö, inte bra om den ska födas. Så morfin ges bara om man är säker på att det kommer hinna gå ur kroppen innan bebisen föds.

Det är extremt ovanligt att få kramper av värkarna, ingen i personalen på någon av de två sjukhus jag fött på hade nånsin sett det eller hört talas om det förut. Så nej, det är inte normalt. Jag menar alltså att man mellan värkarna ligger och krampar i hela kroppen, armar, ben och huvud kastar okontrollerat hit och dit och man kan inte styra sina rörelser alls. Normalt är att man mellan värkarna har pauser då det inte gör ont, jag har konstant smärta när jag har värkar, och det är förmodligen därför kroppen inte orkar. Med epidural blev det pauser mellan värkarna, och då funkade det.

Jag gick och pratade sent i graviditet två, inför förlossningen, men jag visste redan innan jag blev gravid att de skulle göra en specialplanering.

Epidural går att sätta in redan vid första värken eller till och med innan. Jag vet fall där förlossningen ska sättas igång där epidural har satts på samma gång som medicinerna för att få igång förlossningen har getts.

En bekant till mig fick epidural så snart hon kom in på bb. Då hade hon haft 3-4 värkar. Hon skrek som en galning för hon var så rädd så de åkte in så fort första värken hade kommit och de satte epiduralen på en gång.

Jag hade en jobbig förlossning som varade i 78 timmar. När vi började fundera på en bebis till kontaktade jag den barnmorskan som varit med i slutet av förlossningen och som jag hade fått förtroende för. Vi gick igenom förlossningen med henne och bara det kändes väldigt bra. Hon lovade mig planerat snitt om jag ville ha det men jag drömde ju om den perfekta vaginala förlossningen så jag ville inte ha planerat snitt.

Så var min första förlossning. Direkt krampade jag och tappade kontakten med omvärlden. Men andra förlossningen hade jag inte ont alls mellan värkarna. De hade tydlig början och avslut och jag var helt smärtfri emellan. Då fungerade det jättebra med enbart lustgas

För min del förberedde de epiduralen direkt eftersom jag ville ha smärtlindring. Det låter jättekonstigt att man inte får epidural när man har ont?? Det gäller att vara bestämd och ha med sig en person som kan vara bestämd och föra ens talan när man inte orkar. Jag har dock blivit tagen på allvar.

Kejsarsnitt har jag tyvärr inget gott att säga om. Jag vet att många inte känner något efteråt, men för min del innebar det en mycket längre rehabilitering än efter en vaginal förlossning. Jag fick sova sittandes i en hel vecka och fan vad ont det gjorde. Det är lite lotto över det hela hur bra eller dåligt det går...

Sen undrar jag varför är det bäst för barnet att födas vaginalt? Jag har ärligt talat ingen koll, de är bara sådant man hört men inte varför..
Dels är det ju så att förlossningen startar när fostret är redo för världen. Ett planerat kejsarsnitt görs oftast 10-14 dagar före beräknat födelsedatum och det är inte alls säkert att fostret är redo för världen utanför då.
Och dels är det så att den trånga passagen på vägen ut startar processer i den lilla kroppen som gör den än mer redo för världen. (blev lite ospecifikt för det är många år sedan jag läste om det, men det finns en hel del att läsa om det om man söker...)
Sen är det faktiskt så att ett kejsarsnittsbarn föds genom ett sterilt hål och tas emot av sterila människor, medan ett barn som föds vaginalt utsätts för allehanda bakterier och mikroorganismer på vägen ut. Och det senare är bättre för barnets immunförsvar.

Finns flera nya studier varav en väldigt bra (och svensk) där man följt bebisar från födsel och ett par år framåt och där inte kunnat se ngn nackdel för barn som förlöses med kejsarsnitt.

F ö vad gäller den där bakteriebiten så är bebis inte steril många sekunder när den kommit ut så det fallerar lite, man har ju diskuterat om det här med att en vaginalt född ofta får avföring på sig skulle göra den mer förberedd men då många mammor fixat det innan nuförtiden så händer det ju inte varje gång direkt att de tömmer tarmen i födselögonblicket.

Och en sak till, de där samtalen som förs med födslorädda har en del dåligt rykte också. Har hänt flera flera ggr att kvinnor uppfattat att de blivit lovade snitt, antingen rakt av eller också om förlossningen blir jobbig, och sedan blir de nekade när det väl är dags. Finns tex ett fall där kvinnan lovats snitt och jourhavande blånekade när värkarna drog igång, man fick till sist tag i läkaren som lovat snitt som var på semester och fick kontakta sin kollega.. Det är så man blir mörkrädd. Men så ligger ju just Kalmar län som du nämner väldigt lågt i antal snitt och det finns de som kämpar hårt för att ha det så, även om man får en del intrauterin fosterdöd på köpet i vissa fall. Har även haft bekant som var på samtal just efter en sådan händelse där de vägrat snitt och barnet dog fullgånget, och attityden från gynekologen var då i princip "shit happens".

Nu ska jag inte dra igång och va mer neggig här känner jag, men som läkare så är det min åsikt att just förlossningsvården är sorgligt eftersatt.

Finns flera nya studier varav en väldigt bra (och svensk) där man följt bebisar från födsel och ett par år framåt och där inte kunnat se ngn nackdel för barn som förlöses med kejsarsnitt.
Min egen statistik är ju inte särskilt omfattande, men jag har ju fyra kejsarsnittsbarn och alla välmående.
Min högst amatörmässiga känsla är att det är när barnet är nyfött som det kan spela roll för dess mående. Sen kan man säkert alltid hitta statistiska samband om man bara vill för att koppla diverse diagnoser till kejsarsnitt, men det där har jag aldrig trott på.
Och en sak till, de där samtalen som förs med födslorädda har en del dåligt rykte också.
Det är så himla tråkigt. Men jag vet att det är många som känt att de blivit övertalade att föda vaginalt på såna samtal. Det spelar säkerligen stor roll vem man får prata med och vad denne har för inställning i frågan.
Den bm som jag gick hos var tydlig med att hon ville reda ut vad jag var rädd för och hur de skulle göra för att ge mig bästa möjliga förlossningsupplevelse.
Har hänt flera flera ggr att kvinnor uppfattat att de blivit lovade snitt, antingen rakt av eller också om förlossningen blir jobbig, och sedan blir de nekade när det väl är dags. Finns tex ett fall där kvinnan lovats snitt och jourhavande blånekade när värkarna drog igång, man fick till sist tag i läkaren som lovat snitt som var på semester och fick kontakta sin kollega..
spinner vidare
OM man dessutom råkar vara på annan plats än sin hemort när det kör igång så tas ingen som helst hänsyn till vad som beslutats "hemma". En tidigare bekant blev lovad snitt här i Kalmar, men var i Stockholm när barnet bestämde sig för att de var dags - 2 månader före bf. Det var bara för henne att krysta ut barnet...

Jag tycker det är bra att man inte bara kan "beställa" kejsarsnitt, men jag tycker samtidigt att det i många fall är för svårt att få igenom en sådan önskan. Det är väl en balansgång, helt enkelt.

(jag fick inte föda vaginalt efter mitt första snitt, av medicinska skäl - annars var faktiskt min plan att tidigt ta tag i rädslan när jag var gravid andra gången. Första gången fick jag mitt snittbeslut för sent för att kunna slappna av och bearbeta mina hjärnspöken på ett bra sätt.)

F ö vad gäller den där bakteriebiten så är bebis inte steril många sekunder när den kommit ut så det fallerar lite, man har ju diskuterat om det här med att en vaginalt född ofta får avföring på sig skulle göra den mer förberedd men då många mammor fixat det innan nuförtiden så händer det ju inte varje gång direkt att de tömmer tarmen i födselögonblicket.

.

Angående "den där bakteriebiten" kan man även nämna att det finns en risk att barnet kan drabbas av lunginflammation, blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation pga GBS (ej Guillain-Barrés).
Risken må vara liten men jag har iaf två i bekantskapskretsen där sviterna efter VF+GBS lett till bestående förståndshandikapp.
Informationen som kom i efterhand dvs antibiotika/kejsarsnitt hade hjälpt - känns lite som du beskrev inställningen: shit happens.

Fast om man tömmer tarmen eller ej just i födelseögonblicket kvittar ju. Det finns tarmbakterier i perineum/runt anus ändå...

Men men.... Det finns massor med medicinska anledningar till att vaginal förlossning är att föredra. MEN jag är inte säker på att dessa anledningar väger tyngre för varken mor eller barn ifall modern är väldigt rädd för att föda.

Som flera andra skrivit, försök att bearbeta din första förlossning, kontakta MVC.

Jag har både blivit snittad och fött "normalt" (med lustgas som smärtlindring). Mitt snitt var planerat av medicinska skäl och, som Ameo skrev, var iaf inte mitt barn klart för att komma ut när operationen gjordes... Tycker även att jag själv mådde bättre snabbare efter den vaginala förlossningen än vad jag gjorde efter snittet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 501
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: cassiopeja
·
T
Gravid - 1år Börjar bli lite nojig nu inför förlossningen och ville höra om ni har några tips till mig. Jag väntar andra barnet, och är beräknad...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar