E

Erosito

Hejsan! Vad tycker ni om att ha kedja under nosryggen (genom grimman) när ni går ut med hästen? :crazy:

Kram Fia

Sv: Kedja?

Behövs det ser jag inget fel med det.
Bättre att ha kedja och vara säker på att man har hästen under kontroll än att inte ha kedja och hästen bråkar/sticker osv.

Jag har också det på min sköthäst som är lite bångstyrig ;) Men det kan ju inte vara så skönt att ha en kedja under hakan ..

Kram Fia

Senast ändrad av en moderator:

Funkar ju lite som strypkoppel på hund, är ju inte alls obehagligt så länge inte hästen försöker dra i grimskaftet, då slackar ju kedjan. Börjar hästen dra så sitter kedjan där. I alla fall så är det väl meningen det ska vara så, att hela tiden hålla skarp kedja på en häst som inte drar iväg, det blir ju lite förvirrande för hästen. Förresten så använder man väl kedja till vissa bett också, som tex pelham, så det förekommer ju i andra sammanhang med.

Om man vill ha kontroll på hästen är det bra att ha. Annars är de ju rätt onödigt.

Jag anser att man bör undvika att ha det, utan istället försöka lösa problemet och få ordning på hästen, men i vissa situationer blir det svårt. Har själv alltid med ett kedjegrimskaft på tävlingar med ponnyn eftersom hon blir lite väll uppspelt och slutar lyssna totalt och kan behöva bli till sagd ordentligt.

Hej. Jag har tränat lite på marken med honom att göra halt osv utan att ta nånting i grimskaftet ;) , då lyssnar han bra men så fort han ser en bajshög eller en gräsplutt drar han dit. Jag vill ju inte rycka i honom med kedjan, men jag vill ju inte heller flyga som en liten vante efter. Han är stor så jag har ingen chans om han får för sig att dra.

Kram Fia

Jag använder kedja för att vara säker på att inte tappa min häst när jag är ute och går eller är i miljöer hon inte är van vid. Dock anser jag att man parallellt behöver arbeta med orsakerna till att kedja ibland kan vara bra att använda.

Jag använder numer alltid kedja då jag leder min häst. Han har studsat iväg flera gånger och skadat sig själv. Det positiva med kedjan är att så länge jag hanterar den rätt dvs ger eftergift omgående när han svarar med att stanna så har han lärt sig att så fort kedjan finns där så är det lika bra att sköta sig. Så med kedjan under hakan är han helt problemfri att leda så självklart använder jag den alltid, den skadar ju inte honom så länge jag inte drar i grimskaftet.

Tycker det är ok i perioder, mao om man använder det av säkerhetsskäl under en period då hästen testar, t ex unghingstar mm. Men man ska samtidigt arbeta för att slippa ha det överhuvudtaget.

Å andra sidan så har jag aldrig kunnat gå utan med min 4 års hingst om det är ston i närheten för då blockar han sig så jag måste ha något som "knackar på och ser att någon är hemma".
Går jag själv utan ston i närheten så kan jag hålla han i grimman. Men det är faktiskt en risk för både han, omgivningen och mig att inte ha det, så som du märker är jag kluven..

bäst är att börja kommunicera istället för att försöka kontrollera.

ju mer du försöker stänga in eller hålla fast ett djur, desto mindre få du tillbaka.

ställ dig istället frågan: varför vill hästen gå ifrån mig?
om svaret blir att han finner något annat mer intressant, så är det upp till dig att göra dig intressant.
om svaret blir att han är rädd, så bör han få tränas i att stärka sitt självförtroende och tilliten till dig.
osv.

Jadu.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Han är absoluut INTE rädd utan han är ett, ja matvrak :smirk: Men det är bara när det är gräs i närheten. Jag har provat gjort "övningar" så att han ska stanna när jag stannar osv utan att jag ska behöva ta i honom och då lyssnar han när man är på ridbanan. Men när man är i skogen eller ska ut och beta med honom drar han ner huvudet och drar mot gräset, och inte bryr sej så mkt om mej. Jag vill verkligen och försöker göra så att jag inte "kontrolerar" honom istället för att komunicera.

Men vad ska man göra om han inte lyssnar ett skit?

Kram Fia

det är viktigt att det du tränar upp på ridbanan gäller i alla samanhang. En stark häst som drar mot gräset är inte alltid lätt att stoppa. Men många förlorar på att dra i hästens nos, som redan är starkt fokuserad på gräset. Satsa istället på att driva bort bakdelen. Om du tar bakdelens plats så får du framdelen mot dig, och du har då lyckats avstyra gräs-manin utan att behöva hänga som en vante i repet. ;)

att du tar ut honom och betar honom i grimskaft förstärker beteendet. Han tycker att det är ok att börja äta när som helst när du leder, eftersom han ju får det ibland.

Det kan vara bra att skippa betandet helt en tid, tills ni förstår varandra bättre. Men om du måste beta honom, så samankoppla det med ett kommando, tex "beta" eller "varsågod". Det blir då lättare för honom att hålla isär när han får äta, och när det inte är önskvärt.

Lina_Olsson skrev:
appropå det ja, när vågar du dig hit nästa gång? har väntat på dig hela sommarn juh.

Tja... Hade tänkt turnera lite under höstlovet :bump: Dvs v 45. Menar du att jag ska dra en repa längs östra Sverige den här gången? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka