Kaxig valp/unghund

malpe

Trådstartare
Flyttade ihop med sambon i början av hösten, och på köpet fick jag en busig valp. Så långt allt lugnt- men ibland driver han mig till vansinne. Vovven i fråga är en Akita hane, 7 månader gammal. Växlar mellan att vara lugn och foglig och en krutburk. Sambon som fostrat honom har alltid satt tydliga gränser- han fick tidigt lära sig att hålla sig på sin plats i kopplet, att hundar inte har vid matbordet att göra etc. Nu till mitt problem.

När jag och hunden går ut och går själv så får han minst 1 gång/ promenad nåt slags ryck. Ofta helt taget ur det blå blixtrar ögonen till och så ska det härjas vilt. Husse har tillrättavisat och hållit honom stilla tryck mot backen tills han lugnat ner sig och sen har det bara varit att fortsätta. Jag finner mig dock inte så bekväm i det då han oftast försöker slingra sig ur nackskinnsgreppet med öppet gap.

På dagens promenad platsade jag honom efter att han hetsat upp sig och börjat dra i kopplet efter en hund som gick några 100 m framför oss. Berömde när han satt sig och gav tillåtelse att gå igen när han lugnat sig varpå han började kasta sig fram och tillbaks i kopplet på vägen. Tog tag i kopplet och försökte ignorera honom och fortsätta framåt men istället börjar han hoppa mot mig med kopplet i munnen. Fick sen tag i nackskinnet och tryckte ner honom tills han lugnat sig, det rör sig om 5- 10 sekunder max. Sen var det bara att fortsätta igen.

Med tanke på att jag redan nu känner mig obekväm med att brottas med honom så kan jag inte tänka mig att det blir lättare ju mer fullvuxen han blir...
Kan man hoppas på att detta bara är tonårstrots och att han kommer att växa ifrån detta beteende så småningom? Eller vart 17 börjar jag för att få honom att landa på jorden?
Kan tillägga att han är väldigt social både mot hundar och människor men inte gärna ägnar oss mer uppmärksamhet än nödvändigt för att träna vardagslydnaden.

Hoppas det är någon som har några tips att ge för att få nån ordning på den lille busen. Eller kanske främst hans matte. ;)

Sv: Kaxig valp/unghund

Min första tanke är att just "trycka ner och hålla fast" är en fullständigt meningslös korrigeringsmetod!
En korrigering är till för att bryta ett beteende för att föraren direkt där efter skall kunna ge ett nytt komando som h*n kan belöna hunden för när den utför uppgiften på ett tillfredställande vis.

Personligen använder jag mej av både koppelkorrigeringar och andra fysiska korrigeringar när jag anser att det krävs.
Så gissningsvis skulle jag i ditt fall använda en tunn metall-länk och korrigera hunden om den börjar härja och sedan ställa krav på att den direkt utförde en viss uppgift - ex:
Hunden börjar härja - "Nej" + korrigering i kopplet - "Sitt" - när hunden sitter så belönar jag lugnt och behåller trycket lite på hunden.

Att hålla fast/trycka ner/"sitta på" riskerar skapa fler problem än det löser!
Så tänk hellre "gasa och styr" än "bromsa och undvik" ;)

/Swat

Jag håller med Swat, och vill också tillägga att 5-10 sekunder gör inte många hundar lugna. Hunden kanske ser lugn ut för att du håller den nertryckt mot marken, men den är nog inte lugn innerst inne. Annars har du hittat dig ett mirakel. Min hund hade visserligen stressproblem under perioden, men henne kunde jag sitta med i 30-40 minuter innan hon blev lugn. Dock såg hon ytligt lugn ut efter bara 5 minuter.

"Lugn" i dessa fall har handlat om att få hunden mottaglig för ett nytt kommando- när han stressar runt och hoppar mot mig i kopplet har det öht inte gått att få han att lyssna på mig. Koppelkorrigeringar har gett mig lite tid och förflyttat oss framåt/sidan 1 meter kanske, men han har inte slutat med det oönskade beteendet utan snarare så eskalerar det.

Det är som att han får mer energi att bråka med mig för varje tillsägelse han får. :crazy:

Men om du tar honom i örat, vad händer då? Eller petar till honom med knäet?

Jag är mycket mer för att, precis som Swat säger, korrigera snabbt. Jag tränade en akita en kort period och då använde jag snabba korrigeringar och fick ta i en hel del vissa tillfällen. Kraven var tydligt ställda och tydliga och jag släppte aldrig på dem. Tiken lugnade sig ganska snabbt när hon förstod vem som bestämde, men så fort jag gav henne till ägaren var allt som bortblåst därför tröttnade jag på att lägga energi på henne.

Ela här på forumet har akita, hon har kanske bra tips!

Örat får jag ta och prova nästa gång. Knät har jag testat nån gång, men det tar han mest som att jag vill leka med honom.

För väl understryka då, så att folk inte tror jag jämt sliter och drar i mina hundar, att det gäller ju att hitta en gyllene medelväg. Kan man låta bli att ta i är det ju bra, men ett snabbt nip i örat som drar uppmärksamhet från nåt annat är smärtfritt jämfört med att kriga i åratal.

På min hund har det mest effektiva varit att få honom att sätta sig, sen fortsätta gå. Ibland fick man sätta honom några gånger på raken men den sen lugnade han sig snabbt. Verkar som om det (på min hund) kommer när han blir uttråkad eller liknande. Köra lite olika kommandon som aktivering, kanske kan funka?

Ett annat sätt för att lösa problemet just för stunden här är att korta kopplet när han börjar så det blir såpass stramt att han inte kan göra mkt mer än att gå rakt fram. Har då hållt koppelarmen ut från kroppen eftersom han gärna ville bita i byxben osv under dessa "ryck". Det har tagit några sekunder då innan han lugnat sig och kommer på att det är bättre att gå ordentligt.
Kanske dock inte funkar på en såpass stor hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 476
Senast: ako
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 389
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?