Kaxig efter hagbyte

F

Figaro

Har någon erfarenhet av häst som börjat kaxa sig mot människa efter hagbyte? Vår häst gick tidigare i en hage med en mycket tydlig ledarhäst. VI var tvungna att byta hage (trots att vi inte ville), vår häst tog då över ledarskapet i den nya hagen.

Efter detta har han visat nya sidor, t.ex testar och bockar mm:devil:.

SKulle detta kunna vara ett resultat at hagbytet och att han nu blivit mer ranghög? Ryttaren är en tonåring men som tidigare aldrig haft ledarskapsproblem.

Om det är så, ska vi försöka få tillbaka honom i den gamla hagen eller hur får vi ordning på problemen (inte bara ledarskapskurser, tränare etc, snälla....:angel:)

Sv: Kaxig efter hagbyte

Låter som han har fått bättre självförtroende och tycker att ryttaren inte längre är tillräckligt stark ledare. Jag skulle ta hjälp av nån riktigt bra tränare som kan hjälpa er att från marken ta tillbaka ledarskapet :) Tro mig, sen kommer ridningen också gå bättre än nånsin!
Men va glada över att hästen har bra självförtroende, det kan ni ha mycket nytta av :) så länge den ser människan som ledare förstås!

Tack, vi ska säkert ta hjälp med träning. Men finns det något annat att göra, i den gamla hagen hade han sin bästa kompis, som samtidigt är den mycket stark ledarhäst. Det kanske också kan vara omställningen (de går inte så många i varje hage).

Min grabb blir kaxig mot mig och får lite attitydsproblem de perioder de har bytt rang i hagen.

Nu har han redan så god grundfostran att det räcker med att jag talar om för honom -skulle inte tro det, för att han skall komma på att han testar fel individ! Men testa är sunt så det måste de få göra ibland, gjorde de inte det så skulle jag bli orolig att jag hjärntvättat min häst.

Tidigare kanske ni har låtit hästen kommit undan med småsaker som nu blivit större när han klättrat i rang, bristerna brukar visa sig när de klättrar.
Vet ju inte vad ni har för problem och hur ni fostrat han innan, men i min värld är det absolut förbjudet att bocka under all sorts arbete. Börjar med att få hästen att lyssna verbalt och befästa ett nej som jag sedan använder när det behövs, mer behövs inte.

En viktig sak är att - tillåt inte en sak som ni nästa dag förbjuder, man måste vara konsekvent, framförallt om man inte är hundra säker på sin egna roll med hästen. Det är en bra grund att utgå från.
Vi är ofta för mesiga mot våra hästar och ber nästan om ursäkt när vi säger att vi inte vill bli bitna eller avkastade, klart att de tar alla chanser då. Å få göra en sak ena dagen men inte nästa för ju vem som helst förvirrad gällande regler.
Det är nästintill omöjligt att ge bra råd här när man inte sett ekipaget tillsammans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka