Kattuppfostran

T

Toulouse

Jag och min pojkvän har en maincoonkatt på ca 5 mån. Min pojkvän har haft katter förut men toulouse är min första. Saken är den att han är "omöjlig" att uppfostra. Han kan vara helt lugn och ligga och spinna i knät för att 5 sekunder senare slicka bak öronen och klöser och bits som en galning. Säger man då till honom gör han ännu mer och håller man då fast honom och sedan släpper honom springer han bort en liten bit och sedan anfaller igen, unger som att han vill hämnas och visa vem som bestämmer. Min pojkvän säger att han aldrig haft en katt som bits och rivs så myucket som han. Det är som att han bestämmer i lägenheten. Tar man i honom när han inte vill så bits han direkt.
Toulouse mamma dog när han var 8 veckor, så hon han kanske inte uppfostra honom ordentligt.
Men vi behöver verkligen hjälp.

Sv: Kattuppfostran

Att jatten är bitig och inte tar tillsägelser är tyvärr vanligare när de inte uppfostrats ordentligt av sin mamma. Mamman kan vara rejält hårdhänt i sin hantering av ungarna, men det är inget som rekommenderas för människor, vi kan helt enkelt inte läsa kattens signaler tillräckligt väl för det.

Först och främst gäller det att aldrig leka med kroppen. Busar gör man med lekasaker, händer och fötter ska lämnas ifred. Sedan gäller det att hitta rätt tillrättavisning för just den katten, de är ju väldigt olika. Man kan stirra katten i ögonen och fräsa åt den (samtidigt som man lugnt drar åt sig händerna). Vissa funkar bäst om man bara igonerar dem, tar bort händerna och låtsas som de inte finns tills de lugnat ner sig. Då belönas de med gos-inte lek. Är det svårt att bryta attacken använder jag vattenspruta, det får katten att tänka på annat utan att den känner sig pressad eller hotad av er som människor.

Att hålla fast, ta i nackskinnet, skrika eller på annat sätt vara fysisk mot en katt fungerar bara inte, vi pratar för olika språk för det (och katten är inte ett flockdjur där tillrättavisningar av ledaren ingår i den naturliga kommunikationen)

Sv: Kattuppfostran

*kl*

Om man är väldigt kattvan kan det fungera med att ta ett stadigt tag i nackskinnet och verbalt och med kroppsspråket "skälla ut" katten, men det är absolut inget att rekomendera om man inte vet EXAKT hur man ska göra....

Så tyvärr TS så är nog Sassys råd det enda ni kan försöka med...

Så det viktigaste är: LEK ALDRIG MED HÄNDERNA, ANVÄND ALLTID LEKSAKER TILL SÅDANT.

LYCKA TILL

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 412
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 872
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar