Kattungeplan

Mabuse

Trådstartare
Mina föräldrars katt har nyligen dött, och nu vill de gärna skaffa en ny. De bor på landet och är nyligen pensionerade.

Första tanken var att köpa en katt från ett katthem (de vill helst ha en vuxen katt, och katter från katthem är ju dessutom ofta redan steriliserade och så), men efter att ha surfat runt lite på katthem i närheten har jag insett att de inte kommer få köpa katt därifrån (de är över 65 och kan inte ha en innekatt, de bor i hus med stor tomt och skulle få svårt att passa katten hela tiden så att den inte smet ut).

Så då kom jag på följande plan: man skulle kunna köpa en kattunge, som får bo hos mig och min katt tills den har vuxit till sig, och kan sedan flytta ut på landet.

Fördelarna skulle vara flera: föräldrarna får en vuxen, färdiguppfostrad katt som har fått en bra uppväxt. Katten blir kompis med min katt, vilket är bra eftersom min katt bor hos mina föräldrar när vi åker bort. Deras katt blir lite van vid innelivet, och skulle kunna bo hos oss om föräldrarna åkte bort (gick inte med den gamla katten, den hade varit utekatt hela livet och blev väldigt olycklig om hon var tvungen att vara inne)

Vad säger ni? Bra plan eller vansinnig idé?

Sv: Kattungeplan

Jag tycker ni ska ringa till ett katthem iaf för det händer att de får in utekatter som faktiskt måste få bo ute för att må bra.

Kolla även annonser i tidningar och på internet för det finns mängder med vuxna katter som omplaceras privat.

Jo, men nu är föräldrarna ganska petiga - de vill ha en katt med rätt färg, utseende och temperament, inte vad som helst som ingen annan orkar/vill/kan ta hand om. På många katthem så vill de dessutom inspektera det framtida hemmet, och föräldrarna bor ju som sagt ute på landet - vem betalar kattkontrollanten?

Privat omplacerade katter vet man ju inte heller vad de varit med om, hur de är uppfostrade eller uppfödda.

Vad är dina föräldrar intresserade av för katt? Färg osv.
Att ta privat omplacerade katter är ingen större risk än någon annan katt. Man märker fort hur de fungerar...
Bor dina föräldrar bra till; alltså inga större vägar i närheten osv?

Beror ju lite på vart ute på landet dom bor, men om dom kan tänka sig att istället åka en liten bit till så tror jag säkert dom kan få köpa en katt från http://www.hittakatten.com/ (Enköping) eller http://www.samvetet.com/ (Uppsala) bägge föreningarna är ca en timme från stockholm.

Iof så är väll inte din ide så tokig heller.

Vad är dina föräldrar intresserade av för katt? Färg osv.
Att ta privat omplacerade katter är ingen större risk än någon annan katt. Man märker fort hur de fungerar...
Bor dina föräldrar bra till; alltså inga större vägar i närheten osv?

En grå eller gråtigrerad honkatt, elegant (gärna med orientalinslag, eller som ser ut att ha det). Självständig, men som ändå vill ligga i soffan tillsammans ibland.

De bor ett par kilometer från närmsta större väg, vid deras hus finns bara en grusväg som tar slut någon kilometer senare (alltså ingen genomfartsled).

Även om man märker fort hur de fungerar - det är väl så dags då, när man redan köpt den?

Men du får ju höra med den som du planerar att köpa kattifrån om dom går med på prövotid.

Det tror jag dom flesta gör. Skulle det varit jag så skulle jag bli jätteglad om någon frågade om prövotid då det betyder att det verkligen är någon som bryr sig om katten att det ska bli bra.

Lycka till!!!

Men det är väl lika stort lotteri att köpa en vuxen katt som en kattunge?

Ang färgen är det ju lika troligt att du finner en vuxen som en kattunge med rätt färg.

Förstår inte problemet..

Privat omplacerade katter vet man ju inte heller vad de varit med om, hur de är uppfostrade eller uppfödda.

Detta vet du ju inte om katthemskatter heller, i många fall. Katter som omplaceras privat behöver inte vara besvärliga katter. Visst, en del omplacerar sina katter för att de tröttnat på dem, men det gör inte katten sämre. De katterna behöver också hem. Det finns många katter som omplaceras privat pga. utomlandsflytt, allergier eller för att katten helt enkelt inte trivs i sitt hem.

Jag tycker inte ni ska avskriva den idén helt. Dina föräldrar kan fortfarande välja efter färg och temperament.

Eventuella kattkontrollanter som skickas ut betalar katthemmen för. De har ingen rätt att kräva oanmälda besök i framtiden och de har än mindre rätt att kräva betalt för sådana saker.

Men det är väl lika stort lotteri att köpa en vuxen katt som en kattunge?

Ang färgen är det ju lika troligt att du finner en vuxen som en kattunge med rätt färg.

Förstår inte problemet..

"problemet" är att det inte gick att köpa en katt från de katthem jag tittade på (pga mina föräldrars ålder och detta med att katten inte kommer vara innekatt). Katthem hade annars varit en bra lösning, tyckte vi, eftersom man får en vaccinerad och kastrerad katt då.

De ville ha en vuxen katt, eftersom de inte känner sig särskilt pigga på en busig liten kattunge, utan vill ha en fullvuxen katt.

Det var där som min tanke dök upp, att jag kunde ha hand om den medan den var liten, och att den sedan kunde flytta till dom när den är stor. Det skulle då ha andra fördelar, som jag räknade upp i ursprungsinlägget.

Beror ju lite på vart ute på landet dom bor, men om dom kan tänka sig att istället åka en liten bit till så tror jag säkert dom kan få köpa en katt från http://www.hittakatten.com/ (Enköping) eller http://www.samvetet.com/ (Uppsala) bägge föreningarna är ca en timme från stockholm.

Iof så är väll inte din ide så tokig heller.

Tack för tipsen, de lät bägge mycket trevligare än stockholmshemmen. Månne det är ett stockholmsfenomen att vara så enormt petig med de nya ägarna? Föräldrarna bor faktiskt halvvägs till uppsala från stockholm räknat, så uppsalahemmet är inte alls så långt bort!:bump:

Kan ha, men det vet man inte.

Är det konstigt i dina ögon att själv vilja uppfostra och föda upp sin katt?

Ja men då passar det ju utmärkt!

Jag tror stockholmsföreningen har så för att det är större risk i stockholm med fler människor osv.

Där är det mer viktigt att katten inte kommer ut i stockholm stad vilket kanske är risken om man inte skriver det tydligt.

Kan ha, men det vet man inte.

Är det konstigt i dina ögon att själv vilja uppfostra och föda upp sin katt?

Det märkliga är att det verkar helt OK med en vuxen katt från ett katthem, men inte en vuxen katt från en privatperson. Precis som det skulle vara mindre bra att ta en privat omplacering som man vet lika mycket/lite om som man gör om den vuxna katthemskatten.

Det är väl strunt samma om katten är vaccinerad och kastrerad och kommer från Åke som inte kan behålla sin katt för han ska flytta utomlands och inte vill utsätta katten för en flygresa eller om det är en vuxen katt som tagits omhand av ett katthem, eller? Vad är skillnaden?

Bara att det var mer praktiskt med ett katthem. Man kan titta på flera katter samtidigt, de är steriliserade, och så vidare. Det är väl inte så konstigt?

Jag tycker att det annars fanns fördelar med att köpa en kattunge och låta den växa upp hos mig (exempelvis detta att den kommer funka med min katt då, för framtida kattvakt åt bägge håll)

Men det är klart att det går att köpa katt från privatpersoner också. Men katthem tyckte jag var mer praktiskt.

Fast två katter som är vana vid varandra behöver inte känna igen varandra efter den ena katten har flyttat. Jag har en honkatt ute på foder och när det behövs är jag kattvakt till henne. Jag kan säga att ingen av katterna här hemma känner igen henne trots att det inte är mer än 6 månader sedan hon flyttade OCH hon har varit här 3 gånger där emellan. De glömmer varandra väldigt snabbt.

Jag säger inte att din idé med kattungen är dålig, men ta inte för givet att katterna kommer vara bundis för livet bara för att kattungen växer upp hos dig.

Jo, jag tror att det kommer attfungera utmärkt. Katter verkar inte alls glömma varandra snabbt - som exempel kan jag ta katterna i min familj: min katt träffade min mammas gamla katt några gånger som liten, och sedan kanske tre veckor om året sammanlagt. Första gången de träffades var det spott och fräs, men när de lärt känna varandra var de som gamla vänner när de sågs. Likadant med min systers katter - de kände absolut igen mammas gamla katt, och även om de aldrig blev lika goda vänner som min och mammas katt så var det tydligt att de kom ihåg varandra och visste var de hade varandra, när de sågs (kanske en-två gånger om året).

Så, jo, jag tar nog för givet att de kommer ihåg varandra. Det kanske är annat som gör att dina katter inte vill kännas vid din foderkatt?

Jo, jag tror att det kommer attfungera utmärkt. Katter verkar inte alls glömma varandra snabbt - som exempel kan jag ta katterna i min familj: min katt träffade min mammas gamla katt några gånger som liten, och sedan kanske tre veckor om året sammanlagt. Första gången de träffades var det spott och fräs, men när de lärt känna varandra var de som gamla vänner när de sågs. Likadant med min systers katter - de kände absolut igen mammas gamla katt, och även om de aldrig blev lika goda vänner som min och mammas katt så var det tydligt att de kom ihåg varandra och visste var de hade varandra, när de sågs (kanske en-två gånger om året).

Så, jo, jag tar nog för givet att de kommer ihåg varandra. Det kanske är annat som gör att dina katter inte vill kännas vid din foderkatt?

Samma situation uppstår när jag tar med mig katterna till min mamma vilket jag gör varje år. Inte tusan känner mina katter igen gammelkatten hos mamma och inte känner han igen dem heller.

Nu är det ju inte så att mina katter inte vill kännas vid foderhonan, de känner bara inte igen henne så varje gång hon kommer lär de känna varandra på nytt.

Min poäng är att man inte ska ta sådana saker för givet bara för att man är van vid att katter känner igen varandra.

Jaha, dina katter kanske har ovanligt dåligt minne då? I min familj känner katterna mycket tydligt igen varandra.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar