Kattungefoder

pimy

Trådstartare
Om en dryg månad är min katt "leveransklar". Funderar på vad man ska ge för mat till henne när hon kommer hem. Vet inte vad uppfödaren ha för foder, men med tanke på att det är en helt oplanerad/oönskad kull så lär det inte vara något dyrare.

Kan man ge enbart torrfoder till kattungar? Burkmat känns på nåt sätt så förgängligt, äter katten inte upp maten typ direkt när man serverar den, är den förstörd...

Har kikat runt en del, och sett att Mjaus blötmat rekommenderas av många, hur är det med deras torrfoder. De har ett kattungefoder som heter Mjau Föräldrafritt, någon som använder det? Har inte sett det i handeln, var köper man det?

Sen finns ju RC och Eukanuba. Hur är deras kattungefoder? Finns det lika många olika sorter till kattungar som till vuxna? En ren djungel, tycker jag...

Sen ytterligare en fråga; på kattungefoderförpackningarna står det att det är för upp till 12 månaders katter. Om man kastrerar sin katt innan dess, är det då klokt att gå över till ett vuxenfoder med en gång, eller ska man fortsätta med kattungefodret? Vilket behov är störst - kattungens tillväxt eller att utfodra för att inte få en fet kastrat?

Sv: Kattungefoder

Kolla gärna upp vad uppfödaren ger för mat för katten behöver vänja magen vid nytt foder.
Sen kan du succesivt blanda i det foder du vill ge,
Mjau är ju bra, föräldrafritt finns på Ica Maxi och Coop Forum bland annat.

Min katt äter baserat på Mjau mjukmat, utöver det äter han en blandning av Maju föräldrafritt och RC kitten och lite "Fusk BARF" dvs. Lite kött om jag fått tag på bra för bra pris, råa kycklingvingar, kycklinghjärta osv.

Jag slår ett slag för royal det perfekta foder med olika variationer o behov samt mkt trevligt bemötande o kunskap om man behöver tips rådfrågning!:p

Men enligt dom som vet så har Mjau och RC lika bra näringsinnehåll så då kan man ju spara pengar och ge Mjau istället.
Men det är ju en smaksak.

Jag skulle ta reda på först vad uppfödaren ger dem. Och om det inte är ngt bra foder skulle jag nog använda det som jag ansåg ha funkat bäst tidigare. Själv ger jag RC för kattungar. Torrfoder bara. Det får även min katthona nu när hon är i slutet av sin dräktighet.

I övrigt tycker jag inte att man ska oroa sig för kattens vikt. Du ser ju själv hur den fungerar. Dock är det vanligt att ffa hankatter som kastrerats blir feta om de äter viss kattungemat. Så se på din katt. Det ska man alltid göra. Det går akdrig att bestämma i förväg hur just din katt ska reagera på ett visst foder. Pröva och se.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej Har 2 katter, väldigt olika i hull(i allt egentligen) Den ena är åt det tunnare håll(tror han egentligen är väldigt bra i hull)...
Svar
2
· Visningar
438
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama