kattungefoder hur länge?

kisse

Trådstartare
Min man fick i uppdrag igår att köpa kattmat. Köpte då vuxenfoder till skruttan som är 8 månader. Hur låter det? Ok, eller ska vi lite kvickt köpa en påse kattungefoder?

Dessutom klippte min far som var på besök upp påsen fast den egentligen är återförslutningsbar, så nu funkar inte det heller... En 10 kgs säck, så jag får väl tejpa den. Men det är ett annat problem. Morr.:mad:

Sv: kattungefoder hur länge?

Ja, det ska jag nog göra! Stod på påsen doseringsanvisning för katter från 1.25 kg, och det finns väl ändå inte en vuxen katt i hela världen som kan väga så lite...:crazy:

:)

min katt har haft tillgång till både kattungemat och "vuxenmat" nästan ända sedan hon började äta, än har hon inte dött ;)

Vi har aldrig donat med nå kattunge mat, utan alltid kört på med vanlig. Å det har aldrig våra katter lidit av.

Jag skulle inte ge en växande katt vuxenfoder. I mina ögon är det både för lite protein och energi i det. Blandat med kattungefoder eller burkmat kan det ju gå ann. ;)

har ju en stor katt också, som gärna äter upp kattungematen.
och eftersom dom bor tillsammans är det lite svårt att ha helt separata matskålar.
skulle bli väldigt dyrt för studentplånboken om båda skulle gödas med kattungemat :D

min katt har haft tillgång till både kattungemat och "vuxenmat" nästan ända sedan hon började äta, än har hon inte dött ;)

Så har vi det oxå här iom att vi har katter i varierande ålder, det enda negativa är att de vuxna katterna just nu har lite för mycket trivselhull :rofl:

Jag skulle inte ge en växande katt vuxenfoder. I mina ögon är det både för lite protein och energi i det. Blandat med kattungefoder eller burkmat kan det ju gå ann. ;)

Menar du vanlig burkmat el spec kattungeburk? Har läst massor av trådar om burk/torrt och förstått att man bör ge blötfoder också, men är den åldersindelad?

Hon får mestadels torrfoder (kattunge, men nu köpte ju maken fel...), och då och då köttfärs el köttbitar.

Blötfoder är i de flesta fall inte åldersindelad. MJAU exempelvis innehåller i princip bara kött vilket har näringsinnehåll nog även för en växande katt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 197
Senast: Bison
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V