Lampan

Trådstartare
vi köpte en kattunge i måndags hon är pigg, äter och leker (med min york)
I morse va hon pigg och sprang efter mina ben och va som vanligt, sov i soffan en stund
Nu har hon sovit själv i sin bädd sen kl 12
Är det vanligt att kattungar går och lägger sig själva på sin bädd?
Kan det vara att hon är trött efter all omställning med flytt?
(Lite orolig)

Hur gammal är kattungen? Eftersom katter sover betydligt mer än människor och kattungar mer än en vuxen katt tror jag inte att du behöver vara orolig. Alla nya intryck och otrygghet som en flytt innebär kan absolut ta ut sin rätt nu när hon förmodligen börjat känna sig mer hemma, men det är inget onormalt med att en katt sover djupt och länge i flera timmar på dagen.

Jag hittade en kattunge i mitt stall som kommit ifrån mamma. Tog henne till veterinären och sen flyttade hon in till mig och mina två vuxna katter. Hon var då fyra veckor gammal. När hon blir trött klättrar hon upp i soffan eller kryper ihop på badrumsmattan och sover som en stock. Det verkar inte bekomma henne att vara ensam (de andra två går ut) även om hon mer än gärna ligger som ett litet plåster på mig när tillfälle ges, hon fyllde två månader igår :love:

Tack för svar, hon är 14 veckor
Nu är det full rulle på den lilla igen <3
Jag får vänja mig vid hennes rutiner, det tar lite tid

En fråga till
Är det okey att ha katten i en stängd bur på natten?
Jag vill att hon ska vara med oss i sovrummet, hundarna sover också där och den store vill leka med katten. Sätter jag upp kompostgaller då klättrar hon över

Min lilla sov i bur första dagarna, dock tog jag min gamla hundbur (till 30 kg hund) så att det fanns plats för en liten låda, sovplats och mat o vatten. Jag hittade henne på en lördag och kom inte till veterinären förrän på måndagen så jag ville inte att hon skulle smitta mina stora med något.
En större bur är inga problem, en liten transportbur kan bli äcklig eftersom de går på toa rätt mycket.

vi köpte en kattunge i måndags hon är pigg, äter och leker (med min york)
I morse va hon pigg och sprang efter mina ben och va som vanligt, sov i soffan en stund
Nu har hon sovit själv i sin bädd sen kl 12
Är det vanligt att kattungar går och lägger sig själva på sin bädd?
Kan det vara att hon är trött efter all omställning med flytt?
(Lite orolig)

Nu är det ju rätt många år sedan, men när min katt var liten så var det antingen fullt ös eller medvetslös. Han kunde tex somna mitt på golvet, liggandes på mage med alla fyra benen rakt ut åt varsitt håll. Jag minns tyvärr inte när han slutade med det, men det är helt normalt att katten sover mycket.
Numera har han blivit så gammal att han sover rätt mycket igen, men på betydligt bekvämare platser.

Min lilla sov i bur första dagarna, dock tog jag min gamla hundbur (till 30 kg hund) så att det fanns plats för en liten låda, sovplats och mat o vatten. Jag hittade henne på en lördag och kom inte till veterinären förrän på måndagen så jag ville inte att hon skulle smitta mina stora med något.
En större bur är inga problem, en liten transportbur kan bli äcklig eftersom de går på toa rätt mycket.
Hon sov buren in natt och hade inte kissat
Men jag ska ha en större bur så hon kan dricka och gå på lådan på natten också :)

Nu är det ju rätt många år sedan, men när min katt var liten så var det antingen fullt ös eller medvetslös. Han kunde tex somna mitt på golvet, liggandes på mage med alla fyra benen rakt ut åt varsitt håll. Jag minns tyvärr inte när han slutade med det, men det är helt normalt att katten sover mycket.
Numera har han blivit så gammal att han sover rätt mycket igen, men på betydligt bekvämare platser.
Va goa dom är :)
Detta är min första lilla katt och hon är helt underbar så kelig, nyfiken och busig

En fråga till
Jag vill att hon ska vara med oss i sovrummet, hundarna sover också där och den store vill leka med katten. Sätter jag upp kompostgaller då klättrar hon över
Nej, det är INTE okej.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
Du menar alltså att du stängde in din kattunge i en bur under natten utan tillgång till varken vatten (mat?) eller låda?

är det inte bättre att ha katten lös så att hon kan komma och gå som hon vill, och vill hon inte leka med hunden så klättrar hon antagligen bara upp någonstans.

kan hon vara lös på dagen utan några problem så kan hon ju vara lös på natten också.

min katt sov i mitt rum första dagarna, var väldigt rädd för hunden och de stora katterna så där kunde hon sova tryggt och ha tillgång till mat, vatten och låda. och lägga sig raklång över min hals och sova.. var tydligen den bästa och tryggaste platsen :p.

En fråga till

Nej du får inte stänga in katten, och den ska alltid ha tillgång till toalåda och vatten.

Varför får hon inte sova var hon vill? Fixa iordning sovplatser högt upp bara så att hunden inte når. Katter är aktiva på natten, även om hon behöver många timmars dygnsvila så ligger hon inte och sover 8 timmar i sträck.

TS har hund i en rasgrupp som jagar smått som rör sig snabbt. Jag skulle inte heller våga låta den och en kattunge röra sig fritt på natten förrän hunden garanterat uppfattar kattungen som en i flocken. Om ens då.

Nej, du kan inte ha kattungen i en bur under natten! Hon måste ha fri tillgång till mat, vatten och och toalåda. Dessutom bör hon få känna sig som en del av den övriga familjen och ta del av de ytor och den sociala gemenskap som finns.

Jag ställde klockan och va uppe två ggr på natten för att ge vatten och låda hon kissade inte alls på natten men drack lite
Stora hunden är inte i närheten av katten alls

Jag ställde klockan och va uppe två ggr på natten för att ge vatten och låda hon kissade inte alls på natten men drack lite
Stora hunden är inte i närheten av katten alls

Oavsett får du inte ha katten instängd så många timmar som återkommande dygnsrutin.

Har du problem med jakthund som kan gå på katten så får du jobba med hunden. Att få dem att acceptera borgfred inomhus är lättare än ute.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Harrysen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar