Kattunge som inte vill äta

Sv: Kattunge som inte vill äta

det var ett bra tips faktiskt. har blött upp torrfoder för katter innan, men de har inte gillat det särskilt mycket. men man kan väl köpa en billig blötmatburk och bara ta såsen från den på torrfodret?
han får blötmat när han påpekar att han är hungrig

Själv har jag låtit min katt, som nu blivit ett år, äta både torrfoder och burkmat. Har haft torrfodret som bas och gett lite blött foder morgon o kväll. Huvudsaken är att man väljer bra mat!

Det är inte mat för en kattunge! Dessutom är Friskies ren skitmat. Den behöver mycket protein och fett för att växa och utvecklas rätt. Maten ni ger är för vuxna katter. Varför skaffa djur om man inte vill/kan de allra viktigaste grundläggande reglerna? ( Inte sjutton ger man en baby pizza eller mackor? ) Samma sak.

Med en sån genuin kunskap bakom ryggen av så mycket, är det bättre att dela med sig av kunskapen istället för att komma med pekpinnar. Det är vad diskussions forum är till för, så även det här på Bukefalos.

Ett tips från mig, köp en påse Royal Canins kattungetorrfoder i djuraffären :idea: Det är ett lite dyrare torrfoder än de du ger, men det innehåller mycket mer näring än tex Friskies foder som är mestadels spannmål.
Både mina katter och mina föräldrars katter älskar Royal Canins torrfoder över allt annat torrfoder, jag har testat ;) Det är en godare lukt och smak, och som någon skrivit innan kan du prova att blötlägga dem lite så de blir mjuka. Mina nya kissar ratade torrfodret jag först köpt (Iams) och åt bara blötfodret, de får både och just nu. Men när jag köpte Royal Canins väljer de torrfodret FÖRE blötmaten!! :p

Jag gillar torrfoder. Både för att man kan ha fri tillgång så katten kan tugga i sig några torrisar när den vill, och för tuggmotståndet och mot tandsten, men då ska det vara ett torrfoder värt pengarna, dvs med ett bra näringsinnehåll.

Mina katter är bra mycket finare i pälsen med Royal Canins torrfoder än de billiga man kan köpa på ICA, men de äter heller inte lika mycket av det eftersom varje torris innehåller mer näring. Toppen :D

(sen kan du ju ge blötfoder med förstås)

vet en till vars katt som också ratade iams faktiskt. royal tycker min pappas katt om iallafall och hon är kräsen. tycker royal verkar vara bra, men fungerade inte alls på henne som det skulle göra.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Novienna
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Misiaczek
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Senast: Sol
·
Z
Övr. Katt Har ett problem med min tolv veckor gamla kattunge. Har haft henne i en två veckor nu, utan problem förutom en sak: Maten. När hon...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Zamba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama