Kattunge som inte växer ??

Eliin_87

Trådstartare
I min pojkvänns ladugård finns det många katter,och för ett bra tag sen fick en av katterna kattungar..

Det jag har märkt är att dom inte växer?..har inte sett alla eftersom dom är väldigt skygga,men den som går å ta i är så liten..Den är som en pygmekatt. Jag kommer inte på ordet,men kan det ha blivit lite "incest" ? eller någon annan anledning till att dom inte växer?

Sv: Kattunge som inte växer ??

Det där var svårt tycker ja allt...... kan det vara så att det är nån liten ras som kanske är honan eller hanen....vet du villken som är mamma och pappa till alla dessa kissar?
Har mamman skött dom hela tiden , det är inte så att de har nån sortsbrist , kalk eller vitamin brist?
MVH Lojjsan

För lite näring kanske?
Modern kanske har för lite eller för näringsfattig mjölk?

De orsaker som ploppar upp direkt i min hjärna är näringsbrist och inavel. Även sjukdomar under dräktigheten eller hos ungarna gör att de inte blir fullstora. Om de är helt friska nu hämtar de sig ofta och växer ikapp senare.

Jag vet inte om det finns vetenskapliga belägg för att inavlade katter blir dvärgvuxna/växer långsammare, men jag har sett det hos flera ladugårdskatter som inavlats i flera generationer.

Jag tror att det finns belägg för att de blir små när det är hög grad av inavel. Jag vill också minnas att de ofta har ganska korta svansar, vilket jag tycker mig ha sett på inavlade "gårdskatter".

Även om det är ladugårdskatter tycker jag att man får ta sitt ansvar och hålla efter stammen så att det inte blir för mycket inavel eller för många katter. Även ladugårdskatter behöver tillskottsfoder, men tyvärr får de oftast leva på mjölk och egeninfångad mat. Kattungar som föds senare på säsongen blir ofta små och ynkliga. Det beror säkert på att tillgången på bytesdjur blir mindre och att det är kallare ute.

Våra stallkatter får dagligen både burkmat och torrfoder, men de tar också alla råttor. Jag tror att många på landet är av den uppfattningen att om man matar katterna så tar de inga råttor. Men det gör de ändå eftersom det ligger i deras instinkt. Våra kissar är runda och goa och vi ser aldrig till några råttor eller möss på gården.

Min första tanke är näringsbrist ev. p.g.a. maskangrepp.

Syrran har en liten katt som varit liten som en kattunge i drygt ett år, alla hennes kullsyskon blev normalstora katter. Den lilla är hur vanlig som helst, väldigt söt och har långsamt blivit lite större men är fortfarande bara hälften så stor som en "vanlig" katt. Det är inte helt ovanligt att någon kull innehåller en mindre kattunge utan att den för den skull är inavlad, maskäten eller fått näringsbrist. :smirk:

"Dvärgväxt" är ju en naturligt förekommande mutation, ofta är det förknippat med andra fel, som gör att en sådan unge sällan når vuxen ålder, men visst finns de.

Inavel ökar risken för alla fel, tex kortare svans, polydactyli (för många tår) osv, men kan också ge mindre kullar, låg fertilitet och lägre födelsevikt utan att man kan se ordentliga "defekter" hos katterna.

Tar och svarar så här, Dom har avlivat många katter,men tyvärr verkar dom inte lyssna på vad jag säger om att kastrea,för dyrt.osv osv..

Katterna får leva på torrfoder och det dom själv fångar,plus vatten..
Katterna avmaskades för ett tag sen.

Frågan är vad man ska göra, Avliva den? Fast den är så pigg och busig. Kan jag ge den något?

tack för alla svar :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 803
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • chimera/chimär