kattunge som inte går upp!!!

A

aurian

Är så himla orolig! Har fyra fina små kattungar som är en vecka gamla idag. Dock har den ena inte gått upp i vikt på snart två dygn!! Vägde 145g i måndags och väger bara 150 idag! De andra har gått upp ca 10-20 g var per dag och den här gick också upp så mycket till i måndags. Den verkar lika pigg som de andra och vi har sett den äta. Dock har den varit lite kladdig i rumpan vid några tillfällen och det har ingen av de andra varit. Har talat med två olika vet och den ena säger att det är normalt att de stannar några dar och den andra säger att det är dåligt men har inga förlsag på vad göra. Någon som har någon erfarenhet av något liknande? Vad ska man göra? Har försökt ge den mjölkersättning men det går inte så bra, och som sagt, den verkar äta bra.

Är så himla orolig!!! (katterna vägde ca 60g när de föddes)

Sv: kattunge som inte går upp!!!

aurian skrev:
Är så himla orolig! Har fyra fina små kattungar som är en vecka gamla idag. Dock har den ena inte gått upp i vikt på snart två dygn!! Vägde 145g i måndags och väger bara 150 idag! De andra har gått upp ca 10-20 g var per dag och den här gick också upp så mycket till i måndags. Den verkar lika pigg som de andra och vi har sett den äta. Dock har den varit lite kladdig i rumpan vid några tillfällen och det har ingen av de andra varit. Har talat med två olika vet och den ena säger att det är normalt att de stannar några dar och den andra säger att det är dåligt men har inga förlsag på vad göra. Någon som har någon erfarenhet av något liknande? Vad ska man göra? Har försökt ge den mjölkersättning men det går inte så bra, och som sagt, den verkar äta bra.

Är så himla orolig!!! (katterna vägde ca 60g när de föddes)

jag skulle rekomendera att du tar den till vet. be gärna om att få den vätskad. dvs att dem sprutar in vätska under huden i små "kuddar". en så liten kattunge blir väldigt fort uttorkad om den tex är lös i magen.

tack för svaret, vi ska dit på måndag för att ta bort stygnen eftersom två av kissarna blev födde med snitt. Men det kanske är dumt att vänta så länge? Den äter som sagt, och är pigg och itne det minst gnällig (om man inte lyfter upp den från mamma och lägger den på vågen)

Den kisse som inte gått upp är dock född på "vanligt" sätt.

Vatten med druvsocker i att dricka/spruta in i munnen ger bra energi och vätska!

Aha, kanske kan vara värt att rpva, är det bättre än att ge mjölkersättning när jag vet att den äter av mamman?

Innan du börjar vätska upp den, kolla om det behövs. Nyp lite löst i nackskinnet. Om skinnet faller ner behövs ingen vätska, om skinnet står kvar är kattungen uttorkad. Är du osäker på om det ser bra ut, jämför med någon av de andra ungarna.

Jag skulle inte ge kattungen något om den bara stod still (såvida den inte vore uttorkad). Kattungar växer olika.

Nej den är inte uttorkad och den äter massor, precis som de andra, men nu är det en till som stannat och mamma katt har diarré. Kan det bero på mask?

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 913
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 070
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30