Kattunge - ras??

Zondell

Trådstartare
Tacksam för tips. Jag vill köpa en supergullig kattunge som kan trivas som innekatt och med hund. Gärna ovanlig och med orginell ras.

Sv: Kattunge - ras??

aktiv eller lugnt ras, kort eller långhårig? social självständig?

Inte för aktiv om den skall trivas som innekatt. Gärna långhårig men inget krav. Ingen perser eller siames.

Jag törs hävda att alla katter trivs som innekatter med otroligt få undantag, jag själv har en mycket aktiv ras som trivs alldeles ypperligt som innekatter!

Okej så än så länge är önskemålen:
Inte så aktiv
långhårig
Trivas med hund
Gärna ovanlig och orginell

Fortfarande svårt att skönja vad du söker för katt, men kanske en La perm eller Selkirk? De är långhåriga och ser underliga ut ;)
Annars är jag själv väldigt förtjust i Maincoon och Sibirisk katt. Snowshoe är söta, men har ingen aning hur de är i sättet.

Ragdoll är väldigt vanliga men "ser verkligen ut som en raskatt" om det är det du är ute efter. Annars finns ju som sagt selkirk och la perm.

Att aktiva katter inte skulle trivas inne är en myt (möjligen att stillsamma männisikor inte skulle vilja ha aktiva katter inne, det är inte katterna det är synd om). De flesta raser är mer än medelaktiva (många totalt hyper), även om de i antal populäraste raserna är lågaktiva.

Snowshoe är korthårig ;)
Det finns i dagsläget två(?) i Sverige, första kullen är på väg... Medelaktiv, ganska milt temperament, lite lik burmillan i sättet.

Ja jag råkade på dessa två på en utställning i höstas. söta små liv :)
fast korthår var de ja, jag får skylla på demens :angel:

Har haft en Main Coon, inte att rekomendera som bara innekatt. Hon älskade att jaga möss o fåglar, att gå långa promenader med oss i skogen osv. La sej o sov på kalla golv, gärna med drag. Nu har jag en skogskatt, samma sak, älskar att vara ute, men gillar värme och är mycket lugnare i sättet, skulle passa bättre än main coon att bara vara inne. En skogskatt kan man ju få i vilken färg som helst egentligen, ingen är den andre lik så att säga. Mycket vackra katter tycker jag eftersm dom ser så naturliga ut och helt underbara i sättet. Dessutom kommer dom överens med hundar, vilket en Main coon inte gör..kommer inte överens med andra djur alls faktiskt (ialla fall min..)

Där kan man ju verkligen snacka om att generalisera ;)
Bara för att din katt var så, betyder inte det att alla mainecoon är så, det kan jag faktiskt ganska bestämt dementera. ;)

Jo, det kan ju verka så, men eftersom jag har en väninna som föder upp main coon så har jag märkt att det stämmer ganska väl in på denna rasen. Dom är väldigt "hund-lika", samtidigt som dom är självständiga och låter sej inte styras hur som helst inte!! Min uppfattning av Norska skogs katter är att dom verkar ha ett väldigt mjukt sätt, och jag har träffat ca 15 stycken..

Jo, det kan ju verka så, men eftersom jag har en väninna som föder upp main coon så har jag märkt att det stämmer ganska väl in på denna rasen. Dom är väldigt "hund-lika", samtidigt som dom är självständiga och låter sej inte styras hur som helst inte!! Min uppfattning av Norska skogs katter är att dom verkar ha ett väldigt mjukt sätt, och jag har träffat ca 15 stycken..[/QUOTE

Jag har också väninnor som föder upp maine coons och de katterna mår alldeles utmärkt som innekatter.

Ingen katt låter sig väl styras hur som helst? :confused: Inget specifikt för maine coon, det gör dem inte mindre lämpliga som innekatter.

O vår grannes Main coon sätter inte en tass utanför dörren, han HATAR verkligen att vara ute. Helst vill han ligga ovanpå datorn eller ovanpå tv´n där det är så varmt som möjligt. Annars bäddar han ner sig i en av ungarnas sängar eller dotterns dockvagn.

Det är väldigt individuellt det där, med alla raser.

Tycker att snowshoe verkar intressant. Någon som känner till pris eller uppfödare?

med tanke på att det finns två i sverige är det nog mycket jobb med avelsarbetet framöver. Importer och parningar utomlands gör nog priset på kattungarna relativt högt.

Om du med skogskatter menar rasen skogis så finns den ju i princip i samma färger som Maine Coon, förutom Amber som skogisen har som inte MCO har.

Annars tror jag nog att majoriteten av MCO-ägarna inte håller med dig. Som i allt gällande djur finns det "undantag", men att generalisera så är inte bra. Det skapar bara missförstånd och tokigheter.

Abessiner, så jäkla goa.
Har själv två st, och mamma och jag har haft uppfödning. De absolut mysigaste katter man kan hitta!
Våra är utekatter men de flesta är innekatter.
De är så otroligt sociala, de ÄLSKAR uppmärksamhet och kärlek. De är gosiga till tusen och är så otroligt vackra.
Jag avgudar mina katter kan jag ju säga. ^^

Kan berätta mer ifall du vill, annars finns dt mer på: www.abysomali.se

våran MCO som vi har nu älskar att vara ute dock bara i kattburen på baksidan.. utanför dörren vågar han sig INTE. hua där kan man dö om man går ut... leker med våra 2 schäfrar.. min sambo har haft uppfödning förut på MCO vissa har vare hundhatare. å vissa har älskat dom.. hade även en norsk i 9 år... han var som en hund var med överallt i sele. uta å pkte båt, på promenad i skogen, till stallet. ja han ville vara med. gudomligt temprament. medans vänners skogisar har vareit helvilda...

å vad villjag med detta inlägg, jo bara säga att katter är olika individer även med samma ras så väldigt svårt att hitta rätt/fel...

Tack för alla svar! Berätta gärna mer om Ragdoll då jag tycker den verkar intressant.

Vill också veta priser på kattungar. Dyraste-billigaste raskatten? Lättaste -svåraste att sälja kattungar? Antar att pris och efterfrågan hänger ihop. Jag är inte främmande för att syssla med avel i framtiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar