Kattunge - ras??

Sv: Kattunge - ras??

Det går inte att sia om hur lätt det kommer vara att sälja kattungar i framtiden, det går väldigt mycket upp och ner. Olika färger är populära, olika linjer, olika uppfödare osv.

Raskattungar ligger i snitt på runt 6000:- men ju ovanligare ras, desto dyrare ofta. Vissa raser kostar mer om dom köps till avel och utställning, medan andra kostar lika mycket vilket som. Sphynxarna är dyra fortfarande, Bengalerna kanske fortfarande ligger något över "medel". Perser verkar ha en enorm skillnad på priser, allt från 3-4000:- och upp till 20 och över.
Tänk på att ju ovanligare ras, desto svårare att avla. Det blir långa resor, dyra parningar. Kanske måste du åka utomlands för att kunna para osv. Som ny uppfödare är det nog bättre att börja med en ras som är relativt lätt med bred avelsbas. Sen kan man när man är insatt och verkligen vet vad det handlar om, komplettera med en annan ras.
Det är nog bra också att inte börja med att köpa en avelskatt utan börja med en utställningskatt. Så man får ordentlig koll på standard, typ och allt som man måste kunna även för en enda kull. Eller köpa av en erfaren uppfödare som man kan använda sig av vid dessa tillfällen.
Jag har regelbunden kontakt med min ena honas uppfödare, vi bollar idéer och hon svarar på frågor. När jag väntade kull var hon beredd att komma hit och hjälpa osv. Vi delar inte alltid åsikter, men hon har hjälpt mig otroligt mycket och jag har lärt mig massor av henne.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka