Kattungar?

Nixehen

Trådstartare
Står nu i en knepig sits, då jag blivit erbjuden - eller bönad till - att ta mig an en liten katthona som övergivits.
Hon är konstaterat dräktig, vilket väl i sig inte är ett problem egentligen. Men OM jag skulle ta emot henne - vad ska jag tänka på när ungarna kommer? Hur är det med vaccinationer på kattungar? Avmaskning? Vet ju vad som gäller för hund men inte katter..

Jag kommer förmodligen heller inte kunna behålla honan senare, har en katt sedan innan som är väldigt speciell. Men självklart skulle hon få stanna till dess att jag hittar ett nytt gott hem till henne.

Det är ett stort dilemma, självklart vill jag hjälpa henne men samtidigt kanske man inte kan hjälpa alla? (se min hemsida för förklaring till det uttalandet.)
 
Sv: Kattungar?

Har man svårt att ta emot en hel kattfamilj så går det att kastrera även dräktiga katter, det beror på hur långt det har gått med dräktigheten.
Jag har inte haft kattungar på länge nu men kattungar ska vaccineras vid 2 tillfällen med 3 veckors mellanrum.Vid 9 och 12 veckors ålder kan vara lagom.
Det finns levande vaccin och då behöver man bara vaccinera en gång men jag tror inte det används till kattungar.
Kattungar ska avmaskas vid flera tillfällen och man kan använfa banminth till dom'
 
Sv: Kattungar?

Tack för ditt svar! :)

Det blir en liten katt som kommer till mig redan på söndag, mamman har jag redan hittat nytt hem till så snart ungarna är avvanda och bebisarna får vi se vart de hamnar. Förhoppningsvis bland vänner och bekanta. :)

Ska definitivt skaffa en bok i ämnet och läsa på lite. Har haft katt i många år men detta med små bebisar är ju helt nytt och vill ge dem bästa tänkbara start i sitt nya liv! :)
 
Sv: Kattungar?

Nej det är för mig självklart, en liten summa ska de kosta i allafall. För att ha ett "värde" för den som köper den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 050
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp