Kattungar utan mamma

Mysgrisen

Trådstartare
Vad kan hända med en katt som inte får växa upp med sin mor? Som alltså blivit tagen av mamman för tidigt.

Vi har en hankatt som blivit flaskmatad. De som hade mamman skulle avliva kattungarna och en granne förbarmade sig över dem och tog hem dem.

Ganska länge stal han mat från oss. Från tallriken, från bänken osv. Det har han nu slutat med.

Han är kelig och gosig och en fenomenal jägare. Han är också busig med andra djur osv.

Vad kan hända med en katt som inte blir präglad av mamman?

Sv: Kattungar utan mamma

Det vanligaste är beteendestörningar: inte rumsren, tygätning, stressagression, svårt att förstå gränser.

Fysiskt är det mest immunförsvaret som blir lidande. Risig mage, infektionskänslig första tiden mm.

De allra flesta katter är suveräna på att anpassa sig och blir "bra" även om de fått växa upp utan artfränder men det är ju dumt att chansa. Mina flyttar vid 14-16 veckors ålder, och jag märker enorm skillnad i deras självständighet gentemot mamma jämfört med när de är 8-10 veckor.

Nej, jag skulle aldrig chansa om jag hade kattungar själv. Har bara funderat lite på hur det kan bli.

De andra katterna vi har, har vi hämtat hem efter 13 veckor.

Ofta är det ju svårt att se sambandet mellan problemen och den tidiga flytten, eftersom de flesta psykosociala störningar inte visar sig förrän katten närmar sig vuxen ålder. Det har ju säkert att göra med kattens grundförutsättningar också. Min hona flyttade till mig när hon var 15 veckor, men hon var en väldigt sen individ och hade förmodligen mått bra av en vecka till med mamma. Mina sålda ungar har inte alls haft de problemen jag har haft med henne.

Gå in på www.katter.nu, sök på barbara och läs hennes artikel: Hur gammal bör en kattunge vara när den flyttar till ett nytt hem?
Där finns det info om vad som kan hända.

Hejsan jag har själv en han katt som inte hade sin mamma, jag har 3 andra katter också men den hanen som inte hade någon mamma är mer tillgiven vill gärna vara med överallt, vill sova hos en bara mysa. Så jag tror att får man en sådan katt som inte har haft någon mamma måste man stötta mer och lägga ner så mycket tid för så blir den väldigt tillgiven och helt underbar.:) :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama