Kattströ & Kattmat??

Sv: Kattströ & Kattmat??

OJ! Var det på så viset, jag trodde det var som fler jag har hört talas om att de får urikvägsproblem för att de kniper occh inte behagar kissa på lådan.
Allergi mot pelletsen kan väl inte vara så värst vanligt va?

Jag använder Eldorados kattsand.Billigt och bra.Blir väldigt bra klumpar i sanden och är lätt att städa rent.
Mina katter får royal canine och dom har ätit det hela sitt liv.Klart har man bytt medans dom vuxit upp och så.

Använder såna vita kristaller. Tycker dock inte dom kapslar in kisset jättebra men det är det som luktar minst.. går på ca 150 kr i månaden för en hankatt.
Kommer dock aldrig byta.

Äter gör han .. Z/D pågrund av att han antagligen är foderallergiker.. ( är under utredning)
Hans bajs luktar inte någonting alls knappt längre :laugh:
Maten går på ca 350 kr i månaden. (katt på 6,5 kg)

Jag använder EverClean, black label. Tycker den är super. Och det går inte åt så mkt här eftersom dom är utekatter (dock bekväma sådana), över sommaren kan det räcka med en påse. TYcker att klumpbildande helt klart är lättast, och fräschast.

Killarna äter vanlig Mjau. Dom har ätit RC tidigare, vilken sort det var har ramlat ur huvudet, men tycker det funkar lika bra på Mjau. dom har inga problem med vikten eller så...

Oj!! Vad mkt svar ni har gett!! :laugh:
Nu gäller de bara att bestämma sig för vilket av alla tips man ska testa först... ;)
Ha..ha..
Tack iaf, till alla som tagit sig tid att svara!! :p

Använder Katty Kattströ, vilket är den enda jag är nöjd med av dom sorter jag testat. EverClean som många nämnt tyckte jag var extremt dålig eftersom den sög upp dåligt, fastnade under tassarna så den var överallt i lägenheten samt luktade illa. Allt som den garanterades att inte göra :grin:

Mina katter äter just nu Royal Canin Indoor blandat med Royal Canin Kitten. Men funderar på att eventuellt byta över till Advance foder för att trycka ner matkostnaden lite då det går ca 4-5 kilo kattmat i månaden.

Jag har använt en gul säck med en röd katt på från ICA Maxi :p kostar 80:- för 10 kg. Absolut prisvärd (jag har ett stort hus med kattoaletterna undanställda så lukt är inte ett problem).

Köpte nu hem Best Friens sand för att den var på extrapris så ska testa den :)

Båda äter MJAU torrfoder och nya katten får även lite MJAU burkmat för att äta sin medicin ordentligt.

Ahh hittade ett jätte bra tips från ett annat forum!

ÖB har rea på Pussy compact! 10 kilo för 75 Spänn!!:bump:

Gissa vem som ska åka och handla i morgon!:angel:

*kl*

Någon här som vet om Arion's kattmat är bra ?
Har inte fått hem kísen ännu, men har redan köpt hem RC kattmat för babykittens som jag tänkte han ska
få första veckorna (äter RC & Advance hos uppfödaren) Har även Oliver´s kattmat hemma :p

Jag köper Orijen och för 20kg belatar jag 899kr. Det räcker i ca 2,5-3 månader åt mina 5 katter. Räknade nyss och kom fram till att det blir ca 180kr/katt i foderkostnad under 2,5-3 månader. Så billigt kommer jag inte undan med billigfoder och detta är alltså ett foder med ett köttinnehåll på 75% om jag inte minns fel.

Det är drygare med ett bättre foder enl min erfarenhet. Och billigare i längden även om det känns som mer när man lägger ut stora pengar på en gång. Dåligt foder med ett lägre kg-pris är sällan lika drygt som ett bra foder, varpå priset per kg inte alltid går att jämföra. 1 kg Orijen tar mkt längre tid för mina katter att äta upp, än 1 kg Friskies.

Har man innekatt är ju katten också helt beroende av det som serveras i skålen och då tycker jag att det känns ännu viktigare att man är noga med att katten får i sig allt den behöver. Mina utekatter har ju en näringskälla till, dvs gnagare och fåglar som de fångar i skogen.

Vad gäller strö tycker jag att Fresh and Easy kristallerna varit prisvärda. Luktar i princip ingenting om lådan och det är drygt till ett bra pris. Dammar inte. Har även använt CatSan. Klumpar inte och är drygt. Samma prisklass som kristallerna. Båda varianterna finns på matvaubutiker som ICA, Coop och liknande. Nu har jag provat en annan sand då det inte fanns så mkt att välja på där jag handlade, och det var ett för mig nytt strö av märket Katty. Inte den vanliga i säck utan finare sand i en kartong. Detta tycker jag har varit väldigt bra. Det blir bra klumpar, dammar inte mkt och luktar inte. Och iom att sanden är så fin så är det lätt att sila igenom sanden med spadel utan att få med sig ren sand när man slänger klumparna.

Ngt som jag absolut inte kommer att använda igen är pellets. Det luktade så in i norden mkt i hela huset redan efter första kisset. Dessutom hade jag kattungar som fick med sig dom där lätta pelletsarna ut ur lådan fastklibbade i pälsen. Hua.. :crazy:

Nämen! Jag har ju inte alls EverClean, jag använde Extreme Classic!! Så dryg är den, så man inte ens kommer ihåg namnet på den! :idea: Enligt stämpelkortet köpte jag senaste påsen 211208, och tog det sista idag!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 419
Katthälsa Ger ni ngt sånt? Vår 15 åring har blivit gammal och sliten, lite dassig i pälsen och tappat vikt (överviktig innan) nu mer i normal...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Jag fick en provpåse med Royal canins Seniorfoder i brevlådan här om dagen. Tänkte jag skulle se vad bissarna sa om det. Samtliga blev...
Svar
1
· Visningar
1 754
Senast: Gnapp
·
Övr. Katt Katten Sotis är en trind herre i sina bästa år. Vi är så glada för honom och vill hans bästa. Vi hoppas därför att ni kan hjälpa oss med...
Svar
8
· Visningar
3 916
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur