Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får nog avråda dig från norska skogkatter. :angel: De är så klart världens finaste katter och passar utmärkt som innekatter, men de vill gärna vara högt upp. De älskar det takhöga klösträdet och de höga bokhyllorna. Dessutom är de ganska klumpiga... :rofl: Så att eh... Där har du en ras att stryka från listan i alla fall...
Jag fick ta bort en våning från klösträdet jag köpte ._. Hon ville inte upp på den högsta :rofl:

Hur får ja den lilla huliganen att sluta gräva i blommorna?? Han är dyngsur av blomsprutan varje kväll.. skiter fullständigt i om han blir blöt! När jag sover eller är borta så kommer jag hem till jord överallt. Tips tack!??

Hur får ja den lilla huliganen att sluta gräva i blommorna?? Han är dyngsur av blomsprutan varje kväll.. skiter fullständigt i om han blir blöt! När jag sover eller är borta så kommer jag hem till jord överallt. Tips tack!??
Gör dig av med blommorna. Eller katten.

Eller sätt blommorna där katten inte kommer åt dem, högt på hyllor eller i amplar.

Sluta med blomsprutan. Dumt att försöka straffa bort beteenden - och biter inte straffet blir det ju extra dumt.

Jag tänker mest att du får vara envis och lyfta bort medan du är hemma, ge kisse en egen blomlåda eller eventuellt lägga något mindre uppmuntrande i de befintliga krukorna? Går det att lägga sten, lecakulor eller någonting annat ovanpå jorden? Eller ställa undan blommorna, det gjorde jag i början medan Kimchi var i värsta slyngelåldern.

Sluta med blomsprutan. Dumt att försöka straffa bort beteenden - och biter inte straffet blir det ju extra dumt.

Jag tänker mest att du får vara envis och lyfta bort medan du är hemma, ge kisse en egen blomlåda eller eventuellt lägga något mindre uppmuntrande i de befintliga krukorna? Går det att lägga sten, lecakulor eller någonting annat ovanpå jorden? Eller ställa undan blommorna, det gjorde jag i början medan Kimchi var i värsta slyngelåldern.
Blomsprutan är inget straff... den är kul.. dethär är katten som går in i duschen när den är på för att jag ska duscha. 🙈

Lecakulor känns vanskligt.. dom rullar. Kan se framför mig hur dom ligger överallt..

Nån form av dekorsten kanske?

Ställa undan ca 30 blommor känns som ett omöjligt jobb.

Blomsprutan är inget straff... den är kul.. dethär är katten som går in i duschen när den är på för att jag ska duscha. 🙈

Lecakulor känns vanskligt.. dom rullar. Kan se framför mig hur dom ligger överallt..

Fast då är det väl extra onödigt att använda den för att försöka få bort katten från krukorna? Inte konstigt att det inte fungerar.
Hellre lecakulor överallt än uppgrävda blomrötter. :) Men ja, dekorsten kan vara värt ett försök tycker jag. Själv är jag snål så jag skulle ta grus utifrån bara. :D Tills jag visste om det funkade i alla fall.

Ingenting är omöjligt! Har ni ett rum där det går att stänga in dem/stänga ute katten är det ju ett alternativ.

Var ute med Juno. Hon hade jättekul och fick busryck flera gånger. Det tycker jag är väldigt gulligt.

När vi kom in så ville Älva ut. När jag tog fram selen satte hon sig under fåtöljen på balkongen. Då sade jag att vill hon komma ut får hon komma fram, annars blir det inget. Efter en kort stund går jag ut i hallen och tar av mig mössa. Jacka. Skor. När jag fått av mig allting, DÅ kommer Älva. "Ja, skulle vi ut, då?" Så jag fick klä på mig allt igen.

Dekorsten låter ju fint 😍 om man hittar något snyggt till rimligt pris, de finaste brukar ju inte säljas i storpack direkt 😅

Lägg så stora stenar som möjligt i krukorna så att de täcker jorden och är för tunga för att flytta för honom. Vattensprutan hjälper inte alls. Jag har själv provat det för många år sen. Det blev bara en lek för katten som visste att han var snabbare än mig. Han tog det som en utmaning. Det är bara att lägga ner.

Nåt du skulle kunna prova men det kan vara svårt att få det att funka. Det är att strö finmalen peppar på jorden. Ofarligt men otrevligt att få i nosen och tajmingen blir alltid perfekt oavsett om du är där eller inte. Men frågan är vad växterna tycker om det och det kommer dessutom behöva strös nytt varje gång du vattnat. Så det kanske inte funkar.

Inget som jag vill rekommendera men min bror strödde rostaggar över jorden i krukorna. Fördelen är att katten inte associerar dig med bestraffningen. Men ja, inte något jag skulle göra av rädsla att katten skulle få en tagg i trampdynan.

Alt, klistra fast folie över jorden i krukan, då kommer han inte åt och katter avskyr generellt att gå på aluminiumfolie. Jag skulle aldrig spruta vatten på katten som bestraffning utan hitta alternativ som gör att krukorna och jorden inte är intressanta längre. Utomhus i rabatterna finns det någon slags växtduk som man säkert kan klippa till krukorna.

Alltså, visst är det bra att Fluffet tar möss och sork, men det skulle vara skönt om hon inte tog hem dem. Nu låg det en i farstun. Den såg inte jag så jag klev på den. Fy fan.

Ni som har katt, hur har ni det med växter? Jag är som sagt lite sugen på katt men har under de 10-15 åren utan katt samlat på mig en del växter. Om jag skaffar katt, behöver jag göra mig av med dem? Jag har t.ex. En stor gullranka jag tycker mycket om och jag har läst att de är giftiga 😔

När jag hade katt förra gången hade jag inga växter för katten tuggade på allt.

Ni som har katt, hur har ni det med växter? Jag är som sagt lite sugen på katt men har under de 10-15 åren utan katt samlat på mig en del växter. Om jag skaffar katt, behöver jag göra mig av med dem? Jag har t.ex. En stor gullranka jag tycker mycket om och jag har läst att de är giftiga 😔

Med Rut har det inte varit något problem att ha blommor, så jag har haft vilka jag velat ha. Nu med Juni så vet vi ju inte riktigt men hon verkar vara mer intresserad av att tugga på elkablar än blommor. Jag håller koll och får flytta el slänga blommor om hon verkar intresserad av sådana hon inte borde vara det av.
Man kan ju också ha blommor som är okej för katten att tugga på :)

De enda växter mina katter någonsin har tuggat på är tulpaner (syrrans katt), cyklamen(syrrans katt), kantdracena och ampellilja. Syrrans katt bet av blommorna men lämnade resten orört. Allt annat har fått vara ifred, jag oroar mig t ex inte när det gäller julstjärnor som är giftiga, ingen katt har någonsin visat minsta lilla intresse för dem.

De enda växter mina katter någonsin har tuggat på är tulpaner (syrrans katt), cyklamen(syrrans katt), kantdracena och ampellilja. Syrrans katt bet av blommorna men lämnade resten orört. Allt annat har fått vara ifred, jag oroar mig t ex inte när det gäller julstjärnor som är giftiga, ingen katt har någonsin visat minsta lilla intresse för dem.

Den blomma jag har (som jag tycker om) som är giftig är min stora gullranka som är flera år gammal. Resten är antingen säkra (enligt googling) t.ex. elefantöra, hoya, palettblad eller såna jag överhuvudtaget inte skulle bli ledsen om jag behöver slänga.

Jag undviker giftiga växter som pesten då mina katter (särskilt den yngre) inte låter dem vara ifred.

Mamma kan ha vilka blommor och växter som helst framme, då hennes katt inte kunde bry sig mindre om dem.

Alla katter är innekatter.

Min ena katt har aldrig tuggat på växter men den andra gör det mer än gärna. Försöker blockera fönsterbrädet så bra det går men ibland räcker det inte. Vissa växter, som mina svärmorstungor låter hon bli.

Om du bara får bort gullrankan ur räckhåll så är det nog inga större problem. Den eventuella katten kanske inte alls är intresserad av att äta på dina växter. Skulle den nu göra det så kan du ju lösa det då genom flytta om dem.

Min ena katt har aldrig tuggat på växter men den andra gör det mer än gärna. Försöker blockera fönsterbrädet så bra det går men ibland räcker det inte. Vissa växter, som mina svärmorstungor låter hon bli.

Om du bara får bort gullrankan ur räckhåll så är det nog inga större problem. Den eventuella katten kanske inte alls är intresserad av att äta på dina växter. Skulle den nu göra det så kan du ju lösa det då genom flytta om dem.

Min tanke är i så fall troligtvis ragdoll, 2 kullsyskon så de kan leka med varandra och ha sällskap när vi är på jobbet. Jag har läst att ragdolls generellt inte är så förtjusta i att klättra/hoppa högt. Problemet med min gullranka är att det är stoor! Stor kruka och växten är ca 1 m hög och rätt bred. Men om jag hittar en hööög piedestal att ha den på kan det gå och så får jag hålla efter lianerna så de inte sträcker sig neråt! Övriga giftiga växter kan slängas eller ges bort.

Fönsterkarmen vill jag nog att katterna ska kunna hoppa upp på för att kunna titta ut.

Jag får fundera. Har inte helt bestämt mig om jag vill ha katt eller inte. Det är ett stort beslut.

Nikita åt aldrig på en blomma förutom ampellilja och katt/prydnadsgräs. Megara däremot äter friskt på det ena och det andra. För hennes skull föredrar jag att hon äter på mig, möbler och (icke strömförande) kablar. Men jag vågar inte ha något hemma om hon plötsligt skulle få för sig att börja gnaga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10