Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är inlagd på djursjukhuset.
Har 41 graders feber och väldigt dåliga värden.
Prognosen är osäker 😭
IMG_20220922_173619.webp

De tror det kan vara fip iom åldern och de symptom han har 😭😭😭
Det finns medicin mot FIP i Sverige numer (den tas in på licens från UK). Om de utesluter annat och fortfarande tror på FIP be om remiss till djursjukhus som har medicinen (senast jag kollade var det Södra Djursjukhuset i stockholm och Blå Stjärnan i Göteborg, men finns säkert fler). Med medicin finns god chans för tillfrisknande. Behandlingen är dock kostsam.
Jag håller tummarna för att det är något annat mer lättåtgärdat dock!

Det finns medicin mot FIP i Sverige numer (den tas in på licens från UK). Om de utesluter annat och fortfarande tror på FIP be om remiss till djursjukhus som har medicinen (senast jag kollade var det Södra Djursjukhuset i stockholm och Blå Stjärnan i Göteborg, men finns säkert fler). Med medicin finns god chans för tillfrisknande. Behandlingen är dock kostsam.
Jag håller tummarna för att det är något annat mer lättåtgärdat dock!

Han har vätska i buken, svårt att gå, svårt att andas.
Är det fip är det inte troligt att han överlever så länge till 😭

Han har vätska i buken, svårt att gå, svårt att andas.
Är det fip är det inte troligt att han överlever så länge till 😭
Nej då behöver man sätta in medicin helst idag, senast imorgon :heart Men även vid vätska i buk/bröst har det visat sig ha god prognos, dock krävs självklart snabb vård och intensivvård. Man kan behöva tömma ut vätska flera gånger om djuret har svårt att andas, eller lägga dräner. Tills medicinen har effekt. Men jag förstår också om man inte vill gå vidare, menar inte att propsa på er någon typ av behandling eller så utan vill bara informera eftersom inte alla veterinärer än vet om att behandling faktiskt finns att tillgå i Sverige nu.

Nej då behöver man sätta in medicin helst idag, senast imorgon :heart Men även vid vätska i buk/bröst har det visat sig ha god prognos, dock krävs självklart snabb vård och intensivvård. Man kan behöva tömma ut vätska flera gånger om djuret har svårt att andas, eller lägga dräner. Tills medicinen har effekt. Men jag förstår också om man inte vill gå vidare, menar inte att propsa på er någon typ av behandling eller så utan vill bara informera eftersom inte alla veterinärer än vet om att behandling faktiskt finns att tillgå i Sverige nu.

De ska höra av sig under kvällen.
Jag förstår inte hur det kan gå så fort.
Igår var han ju precis som vanligt, tjatade efter mat, lekte med Paisley på kvällen innan han hoppade upp i sängen och sträckte ut sig för att sova. Imorse jättesjuk, det är ju bara några timmar.

Igår var han ju precis som vanligt, tjatade efter mat, lekte med Paisley på kvällen innan han hoppade upp i sängen och sträckte ut sig för att sova. Imorse jättesjuk, det är ju bara några timmar.
Jag förstår att det känns chockartat, det hade jag också tyckt i din situation. Jag vet dock att det tyvärr ofta är så med djur, särskilt katter. Vissa tillstånd har en tendens till att komma extremt plötsligt, och det är alltid tufft för den som är djurägare att förstå och anpassa sig till. Jag hoppas verkligen att han tillfrisknar! :heart

Jag har varit med om samma sak, gick också otroligt snabbt hoppas dock det löser sig för lilla fina Kantarell ❤️

Senast ändrad:
Men fy så hemskt att läsa om! Jag håller tummarna för att de kan göra nåt. Stackarn. :cry:

Men fy vad otäckt. :heart

Lider med er.. :( Jädra skitsjukdomar som ska ställa till de. :( :heart

Åh @Bison, så otroligt jobbigt för er allihopa! Vi håller alla tummar och tasar för er jättefina lilla svamp! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
994
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka