Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är rolig den där kattungen... Där vi är, där är hon. Igår låg hon på mitt skrivbord nästan hela arbetsdagen. Ställer jag mig på en stol för att ta ner nåt, så är hon på stolen. Hon har sin plats i soffan och när vi går upp för att lägga barnen följer hon tätt efter hunden och sover brevid honom. På morgonen är det kapplöpning mellan matskålarna för att äta både sin och Minis mat.
Började klickerträna henne häromdan också.

Här diskuteras det fortfarande friskt om det här med ditt och mitt. Jag har min största och tyngsta lattekopp på skrivbordet bredvid Megaras säng och mitt vatten i en tillsluten läskflaska. Jag äter oftast middag framför datorn så det blir frestelser för en liten (inte så liten just nu :meh: ) brun katt när det mumsas.

Sådärja! Nu har den lilla chokladpralinen provat på att bada i toalettstolen också. Jag hade dörren på glänt och katten kom i 390 rakt in i badrummet och gjorde en snygg dykning ner i toan INNAN jag hann sätta mig så det var ”rent” iaf.
Blir väl säkert flera gånger men nu är premiärdoppet gjort 😂

Sådärja! Nu har den lilla chokladpralinen provat på att bada i toalettstolen också. Jag hade dörren på glänt och katten kom i 390 rakt in i badrummet och gjorde en snygg dykning ner i toan INNAN jag hann sätta mig så det var ”rent” iaf.

Min lilla långnäsa har inte sett tjusningen med toaletten (ännu). Hon har gjort någon sväng inne där men den var inte så intressant :laugh:

Min lilla långnäsa har inte sett tjusningen med toaletten (ännu). Hon har gjort någon sväng inne där men den var inte så intressant :laugh:
:D
Han har ju sina lådor på en varsin toalett och är alltid där vi är. Eller kanske ffa där jag är 🤔 så borstar jag tänderna så här han där, går jag till toaletten oavsett ärende så är han där. Och även om han sover så kommer han när jag gör rent kattlådorna för övervaka så jag gör ett bra jobb. Så han är ganska ofta på toaletten 😉

Men usch lilla raringen! Vilken tur i oturen att den var så trång!
Fick de bila (har lärt mig ett nytt ord idag!) i en annan lägenhet?
Ursäkta, jag är orimligt nyfiken :o Jag beundrar hur snabbt det gick! Hoppas att ögonen blir snabbt bättre :heart

Missade tydligen detta inlägget. Kanalerna är husets gamla ventilationssystem och dom går från källaren upp till taket. Vaktis fick bila upp väggen nere i källaren i vårt pannrum.

Så här ser en bilmaskin ut. :)
1602102117655.webp

Liknande här idag...

Och så är hon lite väl sugen på att följa ut när vi andra är ute. Och så måste jag hitta en ny förvaring för garnet, lådan i malm-byrån är sovplats men vette sjutton om hon kan komma ut själv.

Snälla alla - håll tummarna att jag får hem mina efterlängtade katter imorgon?
jag har väntat sen evigheten. Håll också tumme att de inte är alltför påverkade av den rejält långa resan och är minimalt stressade. Särskilt för min älskade Moxie som varit hemma hos sin uppfödare (sen i januari) , fått behandling mot FIP och är nu friskförklarad sen ett par månader tillbaka. Stressen får bara inte utlösa något nytt. Men än så länge så är rapporterna positiva. Det kommer gå bra. Det kommer gå bra.

Snälla alla - håll tummarna att jag får hem mina efterlängtade katter imorgon?
jag har väntat sen evigheten. Håll också tumme att de inte är alltför påverkade av den rejält långa resan och är minimalt stressade. Särskilt för min älskade Moxie som varit hemma hos sin uppfödare (sen i januari) , fått behandling mot FIP och är nu friskförklarad sen ett par månader tillbaka. Stressen får bara inte utlösa något nytt. Men än så länge så är rapporterna positiva. Det kommer gå bra. Det kommer gå bra.

Givetvis, vi håller tår, tummar och tassar här :heart

Nu har kämpen Loke varit hos veterinären igen. Ultraljudet av buken såg bra ut, så tog dem urinprov och tog om några blodprover.
I och med att det jag beskrev lät så typiskt och att han haft flera stycken på några månader så ska han nu få medicin morgon och kväll, och vi ska fortsätta hålla koll och föra dagbok om vi ser fler anfall (vilket är mycket svårare nu när jag inte jobbar hemifrån längre, vilket jag tror är anledningen till att jag inte längre ser anfall, snarare än att han slutat ha dem). Också återbesök om en månad för att kolla blodprov när han står på medicin.
Och skulle medicinen inte hjälpa så blir det MR hjärna, men dom ville provbehandla först, för annars brukar Agria tydligen inte täcka det.

Jag är ju glad att man inte hittat något allvarligt, men samtidigt ledsen att man inte hittat något som hade gått att behandla och bota. Och jag ser verkligen framemot att pilla i honom tablett två gånger om dagen, den gången jag avmaskade honom var han inte lika snäll som han är hos veterinären :meh:

Nu har kämpen Loke varit hos veterinären igen. Ultraljudet av buken såg bra ut, så tog dem urinprov och tog om några blodprover.
I och med att det jag beskrev lät så typiskt och att han haft flera stycken på några månader så ska han nu få medicin morgon och kväll, och vi ska fortsätta hålla koll och föra dagbok om vi ser fler anfall (vilket är mycket svårare nu när jag inte jobbar hemifrån längre, vilket jag tror är anledningen till att jag inte längre ser anfall, snarare än att han slutat ha dem). Också återbesök om en månad för att kolla blodprov när han står på medicin.
Och skulle medicinen inte hjälpa så blir det MR hjärna, men dom ville provbehandla först, för annars brukar Agria tydligen inte täcka det.

Jag är ju glad att man inte hittat något allvarligt, men samtidigt ledsen att man inte hittat något som hade gått att behandla och bota. Och jag ser verkligen framemot att pilla i honom tablett två gånger om dagen, den gången jag avmaskade honom var han inte lika snäll som han är hos veterinären :meh:

Är han en godisglad katt?

Jag slogs med liten och var beredd ta bort henne då jag inte ansåg det vara humant att livet ut bråka dagligen med tabletter.

Sen hittade jag easy pill, finns bla hos Apotea. Det är som en massa/pasta som man kan forma. Luktar köttigt. An tar en bit och gömmer tabletten i. Liten klättrade på mina ben första gången och nu är medicineringen inte värre än "här får du en godis katten" för någon av oss.

Lukas äter också gärna easy pill. Världens kräsnaste ragdoll gör det icke, men hon är grymt kräsen.

Jag slogs med liten och var beredd ta bort henne då jag inte ansåg det vara humant att livet ut bråka dagligen med tabletter.

Sen hittade jag easy pill, finns bla hos Apotea. Det är som en massa/pasta som man kan forma. Luktar köttigt. An tar en bit och gömmer tabletten i. Liten klättrade på mina ben första gången och nu är medicineringen inte värre än "här får du en godis katten" för någon av oss.

Lukas äter också gärna easy pill. Världens kräsnaste ragdoll gör det icke, men hon är grymt kräsen.
Tack så jättemycket för tipset! Ska absolut testa, för vill verkligen slippa linda in i handduk och trycka i piller 2 gånger om dagen!

Dom hade på granngården så jag kunde testa redan ikväll, och det funkade. Bara gott godis och han märkte inget av den lilla pillerhalvan! Tack så jättemycket, du har räddat morgon och kvällslugnet! :bow::bow::bow::bow:

Morgondosen gick precis lika bra! Freja hörde att jag höll på med något, så hon fick två godisbitar som distraktion medan Loke fick sitt "godis". Aldrig förr haft sån uppvaktning medan jag fixar med min frukost, båda katterna bestämde sig för att det var bäst att hålla koll på mig i köket, för tydligen kan det ju vankas godis när som helst nu :eek::D
(Freja kom aldrig ut i köket igår kväll, men hon var väldigt fundersam på om vi inte varit orättvisa och skämt bort Loke i smyg:cautious::rofl:)

Idag har vi varit hos veterinären och vaccinerat.
Katterna hanterade det på lite olika sätt:

Humla gick in i buren direkt och undersökte. Busade sen utanför och drygade sig när Mini var inlåst men inte hon.
Ligger lugnt i buren för att sen gå ut på bordet hos veterinären, spinna, mysa och undersöka.

Mini spjärnar emot till buren, krafsar och jamar olyckligt hela vägen. Ligger platt som en pannkaka under undersökning.

Men gick bra för båda två, bortsett från att Mini har tandsten som måste tas bort. Hon gör skäl för sitt namn för övrigt, 2.7 kg. Humla har bara några hg innan hon är ikapp.

Bifogade filer

• 20201009_085855.webp
    20201009_085855.webp
    62,9 KB · Visningar: 13
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
552
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka