Jag bor i en by utanför Falun men är beredd att åka en bit. Kanske inte till Skåne, det känns som kanske lite väl långt
Ok här snackar vi Östergötland så ska hålla ett öga/fråga runt lite isåfall .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor i en by utanför Falun men är beredd att åka en bit. Kanske inte till Skåne, det känns som kanske lite väl långt
Jag skulle bli förbannad om ngn ”tvingade” på mig en katt.
Kanske kommer det en katt någon gång men absolut inte nu. Millie var en alldeles särskild individ och jag är inte mottaglig för att älska ngn annan nu. Det som är rätt för ngn är fel för en annan.
Det jobbiga är att många inte fattar hur stor sorgen är, jag varken vill eller kan umgås.det
Bergslagskatten.se har en sköldpaddsdam, Ronja. Ingen unge dock.
Tillägg @athena_arabians det är just kattunge du vill ha eller hur? Hur många månader kan/får den vara? Kön?
Han är jättefin! Är Bombay en ras då som är intagen i Burma för att förnya det ”svenska blodet” eller vill man skapa en ny ras eller en godkänd korsning!Raskattstråden fick mig att kolla upp Megara i avelsdatabasen http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/436637. Spännande att hon utparats med en fransk Bombay.. Hennes ungar är reggade som burma men med RX i registreringsnumret. Snokade dock upp katteriet pappakatt kommer från https://www.bombay-burmese.com/en/our-males/ så jag antar han ser ut ungefär så.
Megaras son, Stjärnviks Salomo des Nacho
Visa bifogad fil 46362
Inte särskilt rastypisk (lite burmalook har han dock!) men jag tror det tar några generationer innan man får tillbaka typen igen. Undrar om hen valde Megara för att hon är rastypad.
Burman har tyvärr en begränsad avelsbas och är därför relativt inavlad. Så Megara har mycket utländskt i sin stamtavla, ungerskt, finländskt, danskt, amerikanskt och nyzeeländare. Och jag vet att man utparar en del för att få in nytt blod. Nu pratar vi naturligtvis om SVERAK godkända utparningar.
Han är jättefin! Är Bombay en ras då som är intagen i Burma för att förnya det ”svenska blodet” eller vill man skapa en ny ras eller en godkänd korsning!
Tell me more! Vad nyfiken jag blev!
Tack för svar! spännande att få veta mer.Bombay avlades fram genom att man korsade burma och amerikansk korthårskatt men är en separat godkänd ras. Finns några få Bombayuppfödare i Sverige. Men eftersom de är så nära besläktade så är det naturligt att utpara från dem. Siames finns tyvärr alltför mycket redan i Burman och allteftersom de blivit mer typade är Siamesen inte längre så lämpade. Jag vet att några uppfödare har använt Thailändska gatukatter för utparning.
Edit: Eftersom den ursprungligen avlades fram från Amerikanska burmor och amerikanska korthårskatter så är de ännu mer lämpliga (genetiskt avlägsna) från våra Europeiska burmor.
Detta är varför jag någon gång vill ha en kattpojke, bara för att få känna på hur det är utan the resting bitch-faceLarmkontroll i bostaden, jobbar hemma idag. Hankatten Floyd överlycklig över besök, följer med som en skugga tills jag skickar ut honom för att han är i vägen: HEEEJ! JAG KAN HJÄLPA DIG MED ALLTING OCH SÅ KAN DU KLAPPA MIG! Jag gillar dig jättejättemycket och nu är vi bästisar!!
Honkatten Ebba: stirrar ut larmkillen med djup aversion. Vem släppte in dig, usla människa? Varför går du in i det rummet? Titta Människan, nu öppnar han en dörr också! Jag har inte tillåtit något av detta! Jag är kränkt. Jävligt kränkt. Nu ska jag titta åt ett annat håll och ignorera honom totalt. Hoppas han åker från mitt residens snart.
Snart blir det larmtest. Det kommer inte att göra Ebba mer positivt inställd...
@MJLee men det är väl ingen som helst nyhet ? Jag tror typ 90% av folk är väl medvetna om detta?
Jag refererade tillbaka till vår tidigare diskussion just med att en del inte kan skilja på corona och corona och därför blir rädda/oroliga över sina katter. Antingen att de smittar eller att de skulle bli sjuka i mänsklig corona.
Ah ok - Fast jag har verkligen inte träffat på en enda som varit det ? Däremot höjde ju du själv hypotetiskt farhågan att folk skulle bli det.
Vilka inte är så hypotetiska med tanke på att FirstVet speciellt skriver om att det inte är någon fara. Uppenbarligen är det djurägare som oroat sig.