Kattskötsel

_CorpseBride_

Trådstartare
Jag tänkte starta en tråd och höra lite om hur ni sköter era katter för att kanske få lite idéer själv lagom till vår kisse kommer om någon vecka.:)
Jag vill gärna höra mer om era vanor som har innekatt framföralllt, men även ni med utekatter får gärna svara.
Hur ser era dagliga vanor ut ihop med era katter, hur mycket tid lägger ni ner tillsammans med er katt och på vad? Hur aktiverar ni era katter? Brukar ni gå promenader i koppel, isf hur ofta och hur långt? Vad har era katter för saker att sysselsätta sig med på egen hand? Hur mycket tid lägger ni på kattens skötsel i form av borstning, tänder, klor, bad osv? Och vad ger ni era katter för foder? Köper ni dyrare eller i mataffären? Om ni köper dyrare foder, märker ni någon skillnad i jämförelse? Vad har ni för kattsand och varför har ni valt den?

Ja, i princip allt man kan vilja veta.:angel: Det är mest för att få lite tips på aktiviteter, hur man bäst sköter om och det där med matprodukter tycker jag känns som en djungel.:)
 
Sv: Kattskötsel

Jag har tre innekatter och såhär ser det ut hos mig.

Hur ser era dagliga vanor ut ihop med era katter, hur mycket tid lägger ni ner tillsammans med er katt och på vad?
Jag lägger ner i stort sätt hela min dag på katterna eftersom jag just nu är hemma varje dag eftersom jag är surgatmamma åt en kattunge. Och det jag gör med dem kan röra sig om allt från kel till promenader till aktivering och till borstning (långhårs katter). Mina katter är alla tre som svansar efter mig, går jag till ett rum så kommer de dit osv.

Hur aktiverar ni era katter?
Med lek. Laserpekare, snören, bollar (ena katten kan apport) osv är alltid kul.

Brukar ni gå promenader i koppel, isf hur ofta och hur långt?
Ja då. Med den äldsta blir de promenad nästan varje dag och han följer nätt och jämt efter en utomhus, vi har en liten runda vi brukar gå som inte är sådär fasligt lång. Kattungen är än för liten för att gå ut och den andra har bara intresse ibland att gå ut och då får även han följa med.

Vad har era katter för saker att sysselsätta sig med på egen hand?
Oj, de har möss, lektunnlar, flera ställningar, bollar, katt tärningar, kattvippor, Cat it Speed Circuit, Cat it Sens foderlabyrint, Cat it sens play circuit, Cat it sense massagecenter, kub med myntbollar. De har lite fler saker än detta men jag orkar inte skriva alla. ;)

Hur mycket tid lägger ni på kattens skötsel i form av borstning, tänder, klor, bad osv?
Borstning - Varje dag.
Klor - Jag kollar klorna ofta och tar när jag ser att det behövs.
Tänder - Kollas en gång i veckan.
Bad - Vid behov.
Men sen har jag ju också långhåriga katter.

Och vad ger ni era katter för foder?
Två katter äter speciella foder som de enbart tål, den ena science struvite management (ordinerad av veterinär), den andra Hill's Science Plan Sensitive Stomach, och de kan absolut inte byta utan att bli dåliga men de kan få smakprover vid sidan av från andra foder jag vet de hanterar. Kattungen vänjs vid lite allt möjligt.

Köper ni dyrare eller i mataffären?
science struvite management är rätt dyr, kostar ca 400kr för 3kg och köps enbart hos veterinär.
Hill's Science Plan Sensitive Stomach köps på djuraffär, den kostar ca 300kr.

Om ni köper dyrare foder, märker ni någon skillnad i jämförelse?
Kan inte svara på den frågan eftersom mina katter alltid fått ett och samma foder.

Vad har ni för kattsand och varför har ni valt den?
Everclean. Den är dryg, reducerar lukt, finkornig och dammfri men kostar 200kr för 10 liter men helt klart värt pengarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattskötsel

Jag har en innekatt, en kattunge :)

Hur ser era dagliga vanor ut ihop med era katter, hur mycket tid lägger ni ner tillsammans med er katt och på vad?
Jag jobbar ca 8 h/dag men min kille jobbar natt, så katten har sällskap i princip hela tiden. När jag kommer hem så pluggar jag ofta och då tar jag avbrott då och då, när jag kelar eller leker med katten. Han brukar även ligga i mitt knä när jag sitter framför datorn. Han håller sig kring mig hela tiden :)

Hur aktiverar ni era katter?
Jag kastar bollar till honom eller använder en "vippa" med en mus på. Jag brukar även träna saker med honom, t.ex. lära honom att hoppa upp i knät eller på något ställe när jag visar med handen. Jag håller även på att lära honom inkallning. Jag ropar hans namn och samtidigt får han något gott när han kommer springandes!

Brukar ni gå promenader i koppel, isf hur ofta och hur långt?
Han är ju fortfarande väldigt liten, men visst har vi varit ut och han tycker det är spännande! Dock tjatar han inte om att få komma ut igen, vilket är skönt då jag vill att han ska trivas inomhus. Men i framtiden är planet att han ska få komma ut då och då i sele :)

Vad har era katter för saker att sysselsätta sig med på egen hand?
Jag har bara haft honom ett kort tag, men har hunnit införskaffa bollar, pinglor, möss, "sån där mus på en fjäder och en platta som studsar tillbaka när katten har slagit på den", klösbräda o.s.v.

Hur mycket tid lägger ni på kattens skötsel i form av borstning, tänder, klor, bad osv?
Borstning - Han fick sin första borstning idag och den gillade han INTE. Han är ju långhårig, så vi måste ju träna på det.
Klor - Idag klippte jag hans klor för första gången, men kommer att klippa dem vid behov. Kollar då och då vid mys.
Tänder - Kollar lite då och då.
Bad - Har ej behövt bada honom hittills och kommer bara att göra det om han verkligen behöver det, d.v.s. luktar illa eller är skitig.

Och vad ger ni era katter för foder?
Jag stressköpte något torrfoder på djuraffären när jag skulle hämta hem katten. Jag kom inte ihåg vad den hette men den var dyr....Men nu provar jag med "Whiskas Junior" som är lite billigare, så vi får se hur det funkar. Jag tycker han gjorde nummer två väldigt mycket på det förra fodret. Får se hur det blir nu. Om det funkar bra håller jag mig till det, så han slipper byta mer och riskera krångel med magen.
Jag har även blötfoder och då Whiskas. Hittills har han bara fått smaken oxkött.

Köper ni dyrare eller i mataffären?
Denna gång köpte jag från mataffären. Det kostar 17 kr för 400 g.

Om ni köper dyrare foder, märker ni någon skillnad i jämförelse?
Jag hade ju ett dyrare nyss och nu ska jag prova det billigare, så vi får se om jag märker nån skillnad.

Vad har ni för kattsand och varför har ni valt den?
Klumpe Kattsand, som jag köpt på ÖB för ett bra pris. Jag har valt den för att den är prisvärd. Den gör bra klumpar och medför att det blir lätt att hålla lådan ren. Jag tycker även att den håller borta lukten bra och håller länge!
 
Sv: Kattskötsel

Hur ser era dagliga vanor ut ihop med era katter, hur mycket tid lägger ni ner tillsammans med er katt och på vad?

Jag jobbar hemifrån så när de vill leka så tar jag en paus och underhåller dem. Vanligtvis leker de med varandra (2 st) eller kommer och gosar. De är mer lekiga på mornar och eftermiddag/kväll.

Hur aktiverar ni era katter? Brukar ni gå promenader i koppel, isf hur ofta och hur långt?

Vi går gärna promenader, på kattens villkor. Den ena vill inte gå så långt, så hon får mest sitta med oss ute i trädgården. Den andra vill gärna vandra långt och skulle kunna traska genom fjällen om han finne. Men vi tar båda i koppel och går ut var eller varannan dag. Han har lite dålig kondis så jag brukar hålla nere promenaderna när det är riktigt varmt. Kvällar är bättre. De kan bli väldigt flåsiga annars.
Viktigaste är att man tar det lugnt när de är små, att man inte drar i dem för att få dem att följa med. Man skall själv följa efter katten och lära den komma när man lockar. Båda våra lyssnar till namn och vänster höger kommando numera. Så det går att styra.
Annars brukar jag plocka ett strå och styra med när vi skall svänga. Bara att dra i backen så kommer katten springande efter ;)

Långt koppel är ett tips och nästan ett måste. Minst 3 meter i mitt tycke, gärna längre.


Vad har era katter för saker att sysselsätta sig med på egen hand?


Klätterställningen och leksaker. Leksaker går det åt en del. De gillar nästan enbart de i riktig päls och de får gärna låta. Dock så funkar inte det varken på dagen (när jag måste koncentrera mig) eller på natten eftersom det låter i hela huset.
Bollar är också superkul tycker de.

En klösställning är ett måste om man vill behålla sina möbler. Den skall vara hög nog så att de kan stå upp på bakbenen och kloa.
Våra var väldigt lättlärda och ställningen står bredvid soffan utan problem. De vet skillnaden.


Hur mycket tid lägger ni på kattens skötsel i form av borstning, tänder, klor, bad osv?


Borstar när de fäller gräsligt på våren. Annars aldrig. Korthår.
Tänderna rör jag inte, ännu. De är ganska unga. De får råa ben att äta och än så länge är de riktigt fina.

Klor klipper jag när det behövs. Ibland går jag och kollar på klorna för att veta. Tar oftast inte alla samtidigt. Började när de var små och låg och sov. Då klippte jag en eller två i taget. Nu klipper jag medan de ligger och slappar. Ibland tre tassar eller så. Men det beror på om de lessnar eller ej.
Jag kan inte klippa när de är som piggast och spralligast, varför krångla till det. Den lilla vi har vill också väldigt gärna bita på saxen när hon är pigg och då blir det svårt att klippa ^^
Men de har aldrig varit rädda eller tyckt att det är obehagligt.

Och vad ger ni era katter för foder? Köper ni dyrare eller i mataffären?

Vi halvbarfar i princip. Kör på Mjau eller Icas eget blötfoder. Billigt och är helt animaliskt, vilket jag tycker är viktigt. Jag köper kött och inälvsmat när det är utförsäljning på affärerna och fryser in. Väldigt smidigt att ge det.
Samt kycklingvingar och ben. Ibland säljer de ut hel kyckling och då köper jag några sådana och styckar själv. Allt går åt.



Om ni köper dyrare foder, märker ni någon skillnad i jämförelse?

Äldre katten gick på dyrt torrfoder när han kom till oss. Han var helt omöjlig att ha och göra med. Kunde inte äta något annat. Därför tycker jag det är viktigt att man varierar maten när de är små. Kan inte förstå varför folk promt skall ha enbart en smak och sort hela livet. Det kan inte vara nyttigt bara.
Över lag tycker jag att de flesta dyra foder innehåller en massa vegetabiliskt (som katten inte behöver) och annat konstigt. Man slänger bara pengarna i sjön.



Vad har ni för kattsand och varför har ni valt den?


Vi har haft olika, också här viktigt att variera redan när de är små, tycker jag. För att det inte skall bli problem om man av någon anledning behöver byta (märket utgår, katten flyttar eller säljs etc). Annars blir det ett rent helvete. Det har inte varit några som helst problem att köra olika på våra.
Helst klumpbildande och drygt. Man får testa sig fram. Går åt väldigt mycket mer om man har två. Så vi har bytt till litter kwitter och båda katterna går nu helst på mänskliga toaletten. Smidigt.
Cat's Best går att spola ner i toan, fast man helst inte skall göra det såklart. Men vi använde den när vi ställde om till toaanvändning. Den luktade inget, klumpade sig helt okej men dammade framförallt ingenting. Klart min favorit hittils.
Dyr dock. Och man fick beställa online.
 
Sv: Kattskötsel

Vi har två kastrerade hankatter (innekatter).

Hur ser era dagliga vanor ut ihop med era katter, hur mycket tid lägger ni ner tillsammans med er katt och på vad?
De får mat morgon och kväll, men utöver det blir det ganska spontant faktiskt. Katterna är en del av vår vardag och är liksom med, precis som vi andra medlemmar i familjen. De hittar på bus, kommer och söker uppmärksamhet ibland men är ganska självständiga dagtid. När min syster (2 år) somnat på kvällen och det äntligen är lugnt och tyst hoppar de upp i soffan med en och vill gosa och kolla på tv (alternativt tigga mat, haha) :)

Hur aktiverar ni era katter?
Leker med dem, gömmer godis, trixar lite etc.. de är ganska bra på att aktivera sig själva också, och leker ofta tillsammans.

Brukar ni gå promenader i koppel, isf hur ofta och hur långt?
Ja, med yngre kissen. Den äldre ska vänjas vid sele först. Med den yngre blir det iaf någon gång i veckan ungefär, ibland oftare, har inte velat vara ute så mycket nu i värmen och på kvällarna hinner/orkar man sällan gå ut med honom. Brukar gå ut på gården (bor i höghus) och låta honom rulla sig i gräset, vässa klorna mot träden och sådär, det gillar han :) Brukar väl vara ute i någon halvtimme åt gången, blir nog längre stunder med tiden.

Vad har era katter för saker att sysselsätta sig med på egen hand?
Varandra, framför allt. De är nästan som bröder, fastän äldre kissen var flera år gammal när vi skaffade den yngre vid 6 månaders ålder. Kaninerna är också kul, haha (dock har de respekt för dem och brukar mest ligga och sola sig ute på balkongen med dem, dricka deras vatten och vara allmänt störande enligt honkaninen..). Sen har de någon tunnel, klöspelare, filtar och leksaker. De verkar inte uppskatta speciella "kattmöbler" så mycket, utan trivs bäst uppe på någon bokhylla, i soffan eller ute på balkongen.

Hur mycket tid lägger ni på kattens skötsel i form av borstning, tänder, klor, bad osv?
Borstar igenom dem (speciellt den yngre) ganska ofta nu vid fällning, var- eller varannan dag ungefär (de är korthåriga). Tänderna kollas vid behov, om vi märker att något är annorlunda (katten äter långsammare, har dålig andedräkt eller något annat). Kollar även "bara för att" då och då, mest för att de ska vara vana. Klorna klipps när de blir för långa/vassa (brukar inte behövas, mest innan bad eller vet.besök), bad enbart vid behov (extrem fällning eller liknande).

Och vad ger ni era katter för foder?

Blötfoder, just nu någon påsmat av märket Latz blandat med vanlig burkmat då äldre kissen vägrar äta annat än såsen annars. Planerar att börja ge färskmat så småningom, just nu får de bara rått kött då och då, som omväxling.

Köper ni dyrare eller i mataffären?

I mataffären. När vi gav torrfoder köpte vi det i djuraffären.

Vad har ni för kattsand och varför har ni valt den?
Ingen aning faktiskt, min mamma som sköter det... någon vanlig klumpande sand iaf. Hade Cat's Best Öko Plus en tid, rekommenderas! Kommer nog att återgå till det.
 
Sv: Kattskötsel

Tack för era svar!:D Nu har jag kommit på fler frågor då jag suttit och läst vad ni skrivit.:angel:

Om man en dag märker att kattens tänder inte ser bra ut, vad gör man då? Har en hund som inte vill tugga på ben och gärna får lite tandsten, så jag brukar använda tandpasta på hennes. Men en katt? Någon nämnde att man kan ge dem råa ben? Vet inte mycket om vad man kan göra för deras tänder om det skulle vara något.

Det här med lite dressyrträning är något jag tänkte aktivera min katt med då rasen ska vara lättlärd och pigg på sånt. Har då jag var yngre haft huskatter som själva lärde sig att komma på inkallning. Men har ni fler grejer ni lärt era katter och isåfall hur gjorde ni?

Sedan kom jag att tänka på det här med bad. Jag har aldrig badat en katt, utan mitt enda minne är kampen min pappa hade med våra katter då jag var barn. Hur gör ni då ni badar era katter? Jag vill ju helst att katten inte ska tycka att det är allt för jobbigt och att det ska fungera bra.

Sedan detta med kattmöbler. Vi ska ju bara ha en katt nu det närmsta året/åren, men hur kul tycker den då att det är med kattmöbler? Har man två eller fler är det nog väldigt skoj men om man har en katt och en liten klätterställning, uppskattas det då eller nöjer den sig lika gärna med andra saker? Funderar över vad som är bäst att införskaffa. Vi har sett en liten ställning där katten kan klättra/klösa/sova, med tunnel, men det kanske är dumt att köpa till en ensam katt? Annars har vi funderat på liggplats, klös, leksaker och annat att sysselsätta sig med istället.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp