sthu

Trådstartare
Nu börjar jag bli trött på att sopa sand vareviga dag!

Vi har tak på lådorna. Framför den ena (den som används mest) ligger en dörrmatta som fångar upp lite av sanden.
Men ändå är det sand överallt! Jag blir tokig!

Har ni några tips, vad kan man göra för att minska eländet?
 
Sv: Kattsand

Jaa, jag är ju inte jättesugen på att köpa kattlådor för över 1000 kr styck :angel:

Peewee har jag spanat på förr, men känner mej lite tveksam.. Hört så många som tycker det luktar väldigt illa. Det vill jag ju inte heller!

Finns det inga dörrmattor med kanter? :D
 
Sv: Kattsand

Sen jag bytte till kristaller hittar jag bara enstaka sandpluttar utanför badrummet, de allra flesta fastnar i dörrmattan till lådan! (Har precis som du ett hus)
Köper den enda sorten jag hittills hittat på ICA, så jag vet ärligt inte om det finns flera? En ljusblå påse, fresh and easy?
Har testat flera olika sorters sand, och detta är den enda jag aldrig återfinner i sängen.. ;) Trist bara att den är såpass dyr(!), men för mig är det värt det :)
 
Sv: Kattsand

Just det, sån sand hade jag förr! Enda nackdelen är att den inte klumpar sej, men det är det värt för att slippa sand överallt.
Ska prova det när sanden är slut!
 
Sv: Kattsand

Mina katter har svätt mindre om de haft en stor plastbox som låda istället för en riktigt kattlåda. Köper du dessutom en box med lock kan du enkelt tillverka din egen modkat :)
 
Sv: Kattsand

Pee Wee luktar inte om det sköts rätt. Töm bottenlådan ofta o rör runt i lådan så allt spån åker ner, våra katter krafsar inte så rör du inte blir det lukt.
Ekonomiskt, miljövänligt o skräpar inte ner.
Tyvärr fick vår ena kisse nog av dessa lådor när vi var på semester, hon är supernoga med att lådan ska vara helt ren o tydligen var kattvakten för slarvig.
 
Sv: Kattsand

Jag köpte en back med lock till. Klippte ett hål i locket och vipps mycket mindre kattsand runt om, och katterna fick en ordentlig låda att gräva i. Kostade mig nog inte ens en 100 lapp.
Köpte en i mjukare plast så den inte skall spricka lika lätt när man flyttar på den.
 
Sv: Kattsand

vi har ever clean till våra katter, det fastnar inte på tassarna och klumpar sig = lätt att mocka och luktar inte skit även efter en tids användning.

enda problemet med kattsand vi har nu är att nya kattungen är en grävare, = gräver ända ner till botten och täcker allt med minst 5cm kattsand efteråt = sanden sprätter långt :p. men sen har vi ju öppen kattlåda, de andra katterna är för tjocka för att ha hus :rofl:
 
Sv: Kattsand

Vi har ec nu, tycker det fastnar en hel del i tassar och päls, speciellt på den långhåriga. Och den finns överallt, inte bara i lådan.... Trots att vi inte har några extrema grävare och hus-låda.
 
Sv: Kattsand

kanske mina katter som har konstiga fötter :p, enda som det fastnar lite o fötterna på är nya kattungen, men hon gräver ju också mycket som sagt.
långhårig förstår jag att den kanske fastnar på, har bara bonnkatter med kort/tät päls här
 
Sv: Kattsand

Min katt gör precis som din. :p Problemet är inte att sanden fastnar i tassar och päls, trots mycket päls till och med i tassarna, utan att han gräver så våldsamt att det hamnar överallt. Då har vi ändå en hög låda med insvängda kanter. Köper kattsand från djuraffären, Flamingo Catlitter. 15 kg, 210 kr, räcker i 2-3 månader.
 
Sv: Kattsand

Jag håller på med denna lösning. Det ska på luckor och en skiva uppepå, samt att det ska sågas ut hål på sidorna för katterna att gå in i.
Ldskp20120918_131156_zpsdbb2e398.jpg


Min LillaBlå är också en grävare... :crazy:
Sandigt20120919_145338_zps18cd5311.jpg
 
Sv: Kattsand

Sen jag bytte till kristaller hittar jag bara enstaka sandpluttar utanför badrummet, de allra flesta fastnar i dörrmattan till lådan! (Har precis som du ett hus)
Köper den enda sorten jag hittills hittat på ICA, så jag vet ärligt inte om det finns flera? En ljusblå påse, fresh and easy?
Har testat flera olika sorters sand, och detta är den enda jag aldrig återfinner i sängen.. ;) Trist bara att den är såpass dyr(!), men för mig är det värt det :)

Håller helt med, har konstaterat exakt samma och sen jag bytte för ca 3 månader sen är mitt liv så mkt enklare : )
 
Sv: Kattsand

Jag har peewee-typen, och fertil hane utan problem. Ostädad låda luktar ja, men om man sköter den normalt är det absolut inga problem. Vi städar lådorna en, max två gånger om dagen och tömmer underpåsen varannan. Minimalt med jobb. Dock behöver man alltid ett hindre för pellets att flyga runt, vi har lådorna i skåp liknande MissFidels lösning. Ett av skåpen används som pall i hallen, ingen ser at det är en kattlåda :D
 
Sv: Kattsand

Kan rekommendera denna mattan om du inte redan testat den, har väldigt sällan någon kattsand utanför på golvet, utan all sand fastnar i denna! Bara att dammsuga av när du dammsuger övriga hemmet! :)
Har Everclean kattsand.

Trixiematta.jpg
 
Sv: Kattsand

Rekommenderar också den mattan.

Har kattlådehus med denna matta utanför. Använder ever clean extra strength unscented och har långhårig katt. Är aldrig kattsand någon annan stans i huset än precis utanför lådan i badrummet
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 144
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp