Kattsand till kanin?

A

Amora

En lite konstig fråga, men ändå.

De är så att jag ska resa bort imorgon och har glömt köpa nytt rent spån åt kaninen. Han fick allt spån utbytt igår så de är så gott som rent, men ska ändå plocka bort de smutsiga. Jag har ingen möjlighet o få tag i rent spån nå mer idag.

Kan jag använda lite kattsand och blanda med spånet? :angel:

Sv: Kattsand till kanin?

Låter inte som någon höjdare att använda.

Möjligtvis om det är pellets eller dyl.

Klumpade kattsand eller väldigt dammig kattsand låter inget vidare.

Går det inte att använda det lilla spånet som finns kvar? Eller lägga hö under tiden tills imorgon?

Skulle jag inte göra... Det dammar väl endel, och skulle kaninen äta det så blir det väl inte sådär jättebra...

Jag hade stora baljor med kattsand till mina kaniner när de var lösa i mitt rum. De hoppade så gärna i dem och pluttade lite :p Att de skulle äta det har jag svårt att trö. Blandade det även med spån ibland.

Undviker kattsand till mina kaniner sen jag hade en som åt av det med god aptit, inte bra om det börjar klumpa sig i tarmarna. Om man absolut måste ha kattsand ska man använda sådant som inte klumpar.

/Anna

okej..
tack för svaren allihopa.

han får klara sig utan då.
kan lägga in lite hö, han hade ändå rätt mycke spån så han borde klara sig. :)

Jag använder kattsand i kaninernas bur, men det är täckt av ett decimetertjockt lager med halm. Tycker det funkar kanon, lättstädat och reducerar lukten rejält. Dock behöver halmen bytas emellanåt. Bör kanske tillägga att mina kaniner inte krafsar runt en massa, utan att sanden håller sig där den ska. Bara blanda kattsand och spån är nog inte att rekommendera...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka