Flavor

Trådstartare
Nu och jag har sambon äntligen bestämt oss för att skaffa katt!

Ras är vi dock ännu lite osäkra på, har kollat runt en del men det tänkte höra med er här om ni har lust att berätta lite om er ras.

Sen tänkte jag även höra om det finns någon sorts lista över uppfödare i sverige? Hittade någon men de flesta på den listan hade ingen uppdaterade hemsida sen år tillbaka. Eller så hade dom avvecklat aveln.

Tacksam för så mycket svar och tips som möjligt! :)

Sv: Kattraser

Vet ni vilken typ av katt ni vill ha när det gäller utseende och temperament?

Vill ni ha en smal och smidig katt som pratar och kan sitta på gardinstången och som intensivgosar uppe i ansiktet på folk?

Eller är det en tung, bastant och långsammare katt som är lite mer återhållsam både när det gäller aktivitet och social kontakt?

Eller något mittemellan kanske?

Vad har ni för förväntningar på hur katten ska vara och hur mycket och på vilket sätt förväntar ni er att den ska påverka er tillvaro?

Det är ganska stor skillnad på olika raser (mycket större än folk i allmänhet tror) så börja med att fundera på vad det är ni vill ha och passar ihop med?

Vill ni ha en hypersocial katt som älskar att vara där ni är, eller en som är lite mer självständig? En högaktiv som gärna leker apport eller tränar tricks, eller en mer av soffpotatisstuket? Kan ni tänka er att lägga tid på pälsvård? Finns det några andra faktorer som är viktiga för er?

Jag har korater. Underbar ras om man vill ha en katt som är "mycket", men eneverande om man har förväntningen på en katt att det är ett djur som sköter sig mest självt. De är påhittiga och roliga och vill alltid vara med i allting. De vill inte vara ensamma hela dagarna, så två är en klar fördel. Trivs oftast utmärkt med barn och hundar då de oftast är ganska "tuffa" och inte drar sig för att säga ifrån om de tycker det blir jobbigt. Extremt lättskött päls (fäller minimalt), överlag en frisk och långlivad ras och i mina ögon troligt vackra. Dessutom är det kul att det är en ras med riktigt gamla anor.

På minussidan står att de kan kräva lite mer än en nybliven kattägare räknat med, och att de är väldigt intelligenta och envetna så uppfostran måste vara konsekvent och tydlig redan från början.

Det är ganska stor skillnad på olika raser (mycket större än folk i allmänhet tror) så börja med att fundera på vad det är ni vill ha och passar ihop med?

Vill ni ha en hypersocial katt som älskar att vara där ni är, eller en som är lite mer självständig? En högaktiv som gärna leker apport eller tränar tricks, eller en mer av soffpotatisstuket? Kan ni tänka er att lägga tid på pälsvård? Finns det några andra faktorer som är viktiga för er?

Jag har korater. Underbar ras om man vill ha en katt som är "mycket", men eneverande om man har förväntningen på en katt att det är ett djur som sköter sig mest självt. De är påhittiga och roliga och vill alltid vara med i allting. De vill inte vara ensamma hela dagarna, så två är en klar fördel. Trivs oftast utmärkt med barn och hundar då de oftast är ganska "tuffa" och inte drar sig för att säga ifrån om de tycker det blir jobbigt. Extremt lättskött päls (fäller minimalt), överlag en frisk och långlivad ras och i mina ögon troligt vackra. Dessutom är det kul att det är en ras med riktigt gamla anor.

På minussidan står att de kan kräva lite mer än en nybliven kattägare räknat med, och att de är väldigt intelligenta och envetna så uppfostran måste vara konsekvent och tydlig redan från början.

Härligt att läsa en objektiv beskrivning av rasen från en kattägare som naturligtvis själv är frälst.

Jag har Birma, Norsk skogkatt och Ragdoll och kan beskriva dessa raser, men det är som sagt jätteviktigt att inte låta sig förföras av ett visst utseende om rasen inte lever upp till förväntningarna i övrigt.

Det finns rasringar för i princip alla raser och där är det lättast att hitta uppfödare så det kan bli lättare att hitta uppfödare om du först siktar in dig på några raser och går vidare från rasringarnas hemsidor.

Jag föder upp devon rex och de är ohemult sociala klängapor med en massa energi. De vill vara med överallt, även i duschen. Nyfikna och lekfulla vilket innebär att de är rätt tacksamma att träna. De lär sig lätt att apportera och är tacksamma att klickerträna.

Till nackdel kan sägas att den här typen av klängapor kan reta gallfeber på den som inte vill ha katter överallt. De behöver även generellt sett mycket sällskap (människa/katt/hund/"annat") och aktivering. Blir de understimulerade löser de den biten själva, inte nödvändigtvis roligt för ägaren.

Jag har parat ut med brittisk korthår och min hona som är 50-50 är vad jag skulle tro väldigt mycket britt i temperamentet för bortsett från att hon är vansinnigt social liknar hon inte devon så mycket. En väldigt laid back och avslappnad katt. Inte så himla mycket energi i henne utan mer myspys rakt igenom. Vilket är härligt och charmigt.

Listor på uppfödare hittar man på respektive rasklubbs hemsida, så då måste du först veta vilken ras man är intresserad av.

Man får ju, precis som tidigare nämnt, fundera på vad för typ av katt man vill ha. Jag har själv valt kattras en del på utseende (vilket man inte ska...), men också att jag ville ha en lätt katt som inte är speciellt gapiga eller hyperaktiva. Därför gick raser som bengal och siames exempelvis bort.

Jag har en helig birma och en ragdoll. Båda dessa raser är lugna och ofta lätta att ha som innekatter. I mitt fall är ragdollen ganska så aktiv (men långt ifrån så aktiv som mina huskattungar varit) och birman är väääldigt lugn, och har alltid varit. Generellt sett är dock ragdollen väldigt lugn och birman likaså. Birman kan tjura lite, vilket aldrig min ragdoll gör. Båda är dock väldigt lätthanterliga och sprattlar inte runt när man håller i dem. Man skulle nog kunna gå och bära på dem i flera timmar utan att de protesterar.

Ragdollen är väldigt sällskaplig och ska vara med HELA tiden. Jag kan knappt inte gå ett steg utan att hon är runt benen och ska vara med. Hon är dock ingen knäkatt utan lägger sig hellre bredvid. Birman är mer den katten som lägger sig på magen eller under filten när man ligger i soffan. Ragdollen kommer och kelar, sen går hon och lägger sig någon annanstans.

Negativt med båda raserna är ju att de är ljusa... och fäller. Man får vara ganska strategisk med vad man har för kläder och sängkläder exempelvis :). Ingen av mina har dock problem med hårbollar eller dylikt. Den enda som har hårbollar är den korthåriga huskatten :). De behöver inte direkt tas omhand med pälsen heller. Jag borstar dem någon gång ibland när de fäller, men de är inte värre än andra katter. Någon liten tova har jag fått plocka bort, men det är väldigt lite med det också.

Det finns alltid en variation inom rasen på hur de är. Du kan visst få en hyper ragdoll eller en soffpotatis till bengal. Det ska man ju också vara medveten om. Jag känner dock att efter två raskatter kommer jag nog inte gå tillbaka till huskatt. Det känns tryggt när man (förhoppningsvis) avlat målinriktat och för att få katter med ett visst temperament. Det är ju bra att åka och hälsa på uppfödare av olika kattraser som man är intresserad av, och på så sätt kunna bilda sig en egen uppfattning och prata om rasen med någon som hållit på länge och sett många individer :). Lycka till med ert kattungeköp!

Jag har också en ragdoll sen tre månader tillbaka, innan henne hade jag bondkatter och jag kan ärligt säga att jag är förvånad över hur lite ragdollen fäller! Man får dock tänka på att det är vita hårstrån som syns mera än mörka ;)

Annars så tipsar jag också om rasklubbornas hemsidor, de har ofta bra beskrivningar av sina raser. Man får dock vara ärlig mot sig själv och se hur mycket tid man verkligen har/vill lägga ned om man inte vill få ett sönderrivet hem. Nu är min fortfarande bara en kattunge men jag är tacksam att jag inte valde en mera aktiv kattras, ragdollen känns alldeles lagom för mig med bus några gånger innan den vill lägga sig ned till ro i närheten av en.

Men alla raser är så fina och härliga på sina sätt så lycka till med ert köp! :)

Nu måste jag passa på att fråga - devon och cornish är ju rätt lika temperamentsmässigt: sociala, nyfikna klängapor. Men är devon också lika mattokiga som de flesta cornish verkar vara? Min första var rätt kräsen men jag insåg rätt snart att det nog var hon som var ett undantag och inte den förslagna tjuven jag har nu... :meh: Tur att hon betalar tillbaka med så mycket kärlek och gos! :love:

Nu måste jag passa på att fråga - devon och cornish är ju rätt lika temperamentsmässigt: sociala, nyfikna klängapor. Men är devon också lika mattokiga som de flesta cornish verkar vara? Min första var rätt kräsen men jag insåg rätt snart att det nog var hon som var ett undantag och inte den förslagna tjuven jag har nu... :meh: Tur att hon betalar tillbaka med så mycket kärlek och gos! :love:

Ja, de kan nog vara mattokiga men jag vet inte om de är värre än katter i allmänhet. Jag har haft en huskatt som lärde sig stjäla köttet (bara) ur hamburgarna så fort vi vände ryggen till.

Den här äter i princip ALLT. Pepparchips, blomkålspuré, linsgryta...och det enda som kommit upp igen var en halv champinjon. :meh:

Jag har haft brittisk korthår och birma.

Birman var en riktig dam och saker skulle ske på hennes villkor. Gillade att sova och vräka ut sig i sängen. Gosig och mysig men hade ett rejält humör. Blev sur om det inte var på hennes villkor, kunde bli sur om man tex sov när hon ville bli klappad.

Britten var en nyfiken och social tjej. Hon ville vara med och se vad som hände. Hon lärde sig att svara i telefon och öppna dörrar. Riktigt rolig katt att ha om man gillar att det händer saker.

Jag tänker dock att av våra katter behövde britten mest uppmärksamhet. Så ska man skaffa en britt ska man nog vara beredd att lägga ner tid och att den vill aktiveras och vara med. Kändes som att den ville vara med i en flock, lite som en hund, medan birman var mer självständig.

Vi har två maine cooner. Underbara killar, STORA, med underbart temperament. Pratiga och vill gärna sitta i knät. Följer efter oss överallt och den ena sover på mig varje natt.

Nackdelen med dem är väl allt hår... Men borstar man varje dag så har man ganska bra koll på all lös päls så det inte hamnar överallt.

Den här äter i princip ALLT. Pepparchips, blomkålspuré, linsgryta...och det enda som kommit upp igen var en halv champinjon. :meh:

Det låter lite som min första devon. Hon åt det mesta. Sockerkaka och knäckebröd var lite av hennes favoriter.

Stjarnhimmel; Din beskrivning av britten lät nästan precis som min ragdoll! :love:
Undra om de två raserna är lika varandra till sättet?

Tycker att du först bör fundera över vad ni vill ha för en sorts katt så brukar rasen lösa sig :).

Jag har en Maine Coon och ska starta en liten uppfödning.
Maine Cooner är stora härliga katter som gärna pratar eller kvittrar och vill vara med där du är.De är alltså väldigt sociala katter och trivs bäst då de har en kompis.De har päls som behöver bortsas då & då,hanar mer än honor.

Lycka Till med valet av ras! *välj med hjärtat*

Har 2 Cornish tjejer. numer 2 och 4 i ordningen och allt jag kan säga är att det med mat tokigheten är ytterst indeviduellt.
Katt nr 1 (som jag tyvär fick ta bort i våras pga canser) var ytterst kräsen. Kom du med typ standard blötmat a la whiskas, tittade hon bara på dig med en blick som sa - Tror du seriöst att JAG ska ÄTA det DÄR?????? :yuck: :yuck: :yuck:
Hennes dotter flicka nr 2, har vi lärt konster med hjälp av mat. Hon gör ALLT för Whiskas "pinn godis".:d Hon kan sitt, tass, sitta på bakbenen mm.
Hanne katt nr 3, han åt vad du gav honom men tiggde inte.. Hans stora svaghet var mys och gos inte mat. Goare hanne får du leta efter, gick till och med att lägga honom på rygg och klia magen när han hade löp hona hemma.:love:
Hona nr 4 (för övrigt dotterdottters dotterdotter till katt nr 1) hon stal allt när hon kom till mig.. gick inte att ha nått framme.:crazy: Men i takt med att hon blir äldre och vi tränar henne så går det bättre och bättre. Vi får se hur hon gör i Jul med Julbord och allt. ;)
Men vill man ha en katt som är med på allt, ute och inte, kanske inte så mycket ute på vintern men men, så kan jag med varm hand rekomendera en CRX.
Underbara sol älskande, råttfångande busfrön.. :D :D :D

Jag har en devon som är riktigt matgalen - på kattmat. Min mat rör hon inte. Till skillnad från min tidigare huskatt, som var en riktig mattjuv, men inget matvrak.

Har en till devon som har ett mer sansat förhållande till mat överlag. Min gissning är att det inte är en rasgrej. :)

Till TS: lycka till med kattletandet! Jag höll på länge med att leta innan jag visste vad jag sökte.

Oj hade visst glömt av tråden.

Ruben: Vi har nog inget direkt utseende vi föredrag, även om jag har en viss svaghet för långhåriga/semilånghårs raser. Har inget emot pälsvård alls.
Vill ha en aktiv katt, ingen soffpotatis utan en katt som gärna är aktiv och vill leka/aktiveras. Gärna en ras som man kan träna lite med och som är lättlärd, vilket jag förstår är väldigt individuellt såklart. Viktigt är att det är en sund och frisk ras.

Vi har båda haft katt sen tidigare men då vanliga bondkatter, men känner att ska vi skaffa katt nu blir det en raskatt.

Vi har inga förväntningar på hur katten ska vara direkt, alla katter är ju olika individer. Vi är beredda på att det kommer bli en omställning, självklart, vi väljer ju att ta in ett eget liv vi ska ta hand om på bästa sätt.
Min sambo jobbar hemifrån och jag studerar, så det kommer alltid vara någon hemma. Har tänkt igenom det här noga och är beredda på vilket ansvar osv en katt medför, ett ansvar vi gärna tar oss an.

Nämnde inte i första inlägget att katten kommer vara en innekatt, men få komma ut på promenader i sele.

Tack till er alla som beskrivit era katter! :)

Oj hade visst glömt av tråden.

Ruben: Vi har nog inget direkt utseende vi föredrag, även om jag har en viss svaghet för långhåriga/semilånghårs raser. Har inget emot pälsvård alls.
Vill ha en aktiv katt, ingen soffpotatis utan en katt som gärna är aktiv och vill leka/aktiveras. Gärna en ras som man kan träna lite med och som är lättlärd, vilket jag förstår är väldigt individuellt såklart. Viktigt är att det är en sund och frisk ras.

Vi har båda haft katt sen tidigare men då vanliga bondkatter, men känner att ska vi skaffa katt nu blir det en raskatt.

Vi har inga förväntningar på hur katten ska vara direkt, alla katter är ju olika individer. Vi är beredda på att det kommer bli en omställning, självklart, vi väljer ju att ta in ett eget liv vi ska ta hand om på bästa sätt.
Min sambo jobbar hemifrån och jag studerar, så det kommer alltid vara någon hemma. Har tänkt igenom det här noga och är beredda på vilket ansvar osv en katt medför, ett ansvar vi gärna tar oss an.

Nämnde inte i första inlägget att katten kommer vara en innekatt, men få komma ut på promenader i sele.

Tack till er alla som beskrivit era katter! :)

Våra maine cooner stämmer väldigt bra in på din beskrivning! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 043
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA