Kattpensionat eller ej?

Sasse

Trådstartare
I sommar ska jag på semester en vecka och kan inte ta med katterna. Så jag funderar över alternativen som finns, kattpensionat eller att de stannar hemma. Det finns för och nackdelar med båda och jag vet inte riktigt vad som är bäst. Om de stannar kvar hemma så är det någon som sköter deras grundbehov, men de har ingen möjlighet att vara ute som de är vana vid. Jag är rädd att min mer aktiva katt kommer terrorisera den andra när han inte får varken mental eller fysisk stimulering.

På kattpensionat kommer personalen vara sociala med dem, och katterna har möjlighet att gå ut i en inhägnad. Kruxet är att min ena katt inte gillar andra katter, och på alla pensionat jag tittat på så är inhägnaderna bara avskilda med nät, vilket alltså betyder att okända katter ser varandra. Jag kan tänka mig att min katt kommer bli väldigt stressad över situationen och inte kunna slappna av.

Så jag står i valet och kvalet vad som är bäst. Att vara kvar hemma är lugnt och tryggt, men det blir mindre socialt och ingen utevistelse alls på en vecka. Och är de iväg får de den sociala biten och utevistelsen, men med en överhängande risk att en (eller båda) är stressade över en omgivning med andra katter.

Vad hade ni valt?

Svårt, kan du inte erbjuda någon till att bo hos dig i en vecka? Mot någon slags ersättning :p

Jag skulle inlämnat på kattpensionat. Hade mina tre katter på ett sådant i somras och ingen trivdes. Trots fina stora burar och stor inhängnad ute.

Se om du kan komma och hälsa på det pensionatet du har i å- tankarna.
Jag har lämnar på ett pensionat som var super med kissarna, de tog definitivt hänsyn till personlighet, stor inredda "rum" med fönster och liggplatser på olika nivåer.
Jag tycker utekatter klarar av bra att vara innekatter så länge de stimuleras, det är kanske så att är det så pass kort tid som en vecka så behöver de inte gå ut?
Eller den som du tror blir stressad av det får stanna inne (eller så kan de gå ut på kvällen en tid när de andra kissarna är inne?).
Leksaker och kanske en "rullboll" med mat i så får de att göra och bråkar mindre?

Nu vet jag inte hur du hade haft det om de stannar hemma, men risken för understimulans ökar om de är hemma- inne under en veckas tid. Sedan är det såklart en ekonomisk aspekt. (Har också två katter som ryker ihop vid understimulans, skitjobbigt rent utsagt, den ena får dessutom ett jäkla humör om han blir hungrig.)

Svårt, kan du inte erbjuda någon till att bo hos dig i en vecka? Mot någon slags ersättning :p
Det alternativet finns tyvärr inte.
Jag skulle inlämnat på kattpensionat. Hade mina tre katter på ett sådant i somras och ingen trivdes. Trots fina stora burar och stor inhängnad ute.
Jag antar att det skulle vara ett "inte" med där? ;)
Se om du kan komma och hälsa på det pensionatet du har i å- tankarna.
Jag har lämnar på ett pensionat som var super med kissarna, de tog definitivt hänsyn till personlighet, stor inredda "rum" med fönster och liggplatser på olika nivåer.
Jag tycker utekatter klarar av bra att vara innekatter så länge de stimuleras, det är kanske så att är det så pass kort tid som en vecka så behöver de inte gå ut?
Eller den som du tror blir stressad av det får stanna inne (eller så kan de gå ut på kvällen en tid när de andra kissarna är inne?).
Leksaker och kanske en "rullboll" med mat i så får de att göra och bråkar mindre?

Nu vet jag inte hur du hade haft det om de stannar hemma, men risken för understimulans ökar om de är hemma- inne under en veckas tid. Sedan är det såklart en ekonomisk aspekt. (Har också två katter som ryker ihop vid understimulans, skitjobbigt rent utsagt, den ena får dessutom ett jäkla humör om han blir hungrig.)
Ja, jag hade tänkt vara ute och kika på några. Funderar även på att testa en dag för att se hur reaktionen blir.

Jag är rätt skeptisk dock, eftersom alla katterna verkar kunna se varandra (och även i vissa fall kunna nosa på varandra). Tror inte det skulle hjälp om man t.ex. hängt något för, så min inte kunnat se de okända katterna heller. Han hör ju dom ändå. Och av två onda ting känns det nästan bättre att de får vara hemma med viss risk att min "lättstressade" istället blir terroriserad av den mer aktive. Men lekinviterna av den andra pågår ju inte hela tiden, om alls. Jag vet ju inte hur de reagerar egentligen, de kanske bara kommer sova när de blir lämnade ensamma.

De är förövrigt innekatter, men brukar vara ute i sele i trädgården eller på koppelpromenader. Så de är vana att vara ute, men inte på samma sätt som utekatter. Den ena skulle definitivt klara att vara inne en vecka, han sätter trots allt inte sin tass utanför dörren under vintern. Den andra (aktiva) är mer benägen att vara ute dock, om så bara för att sitta och glo.

"Rullboll" (eller aktivitetsbräda som jag har) med godis funkar inte alls. Den används bara om man sitter med och tittar på, typ. Vad gäller leksaker verkar bokollon vara magiska, så några sådana kan jag slänga in, men annars går det inte hem.

Svårt. Jag kommer antagligen boka in en dag för att se hur reaktionen blir, men annars känns det inte värt risken (och jag vill inte heller betala dyrt för att en av katterna ska vara spänd och stressad under en hel veckas tid). Funderar på om jag kan bygga en provisorisk inhägnad/näta in balkongen och se om kattpassarna kan släppa ut katterna 1-2 timmar om dagen. Det skulle kunna fungera i så fall.

@Sasse Kommer de se varandra inne också?
Där jag har lämnat mina så har dörren ut mot korridoren vart det enda som katterna har kunnat se och givet vis de på andra sidan. Alltså rejäla väggar emellan, är de så att de kan se varandra hela tiden så hade jag också vart tveksam. Känns som om det blir en betydligt med stressad miljö då.

Kan du inte köpa lite extra gofika och muta dina kattvakter så att de kanske får komma ut i sele 1- 2 gånger den veckan? :idea:

@Pilot Nej, det tror jag inte att de gör. Jag är rädd att det inte räcker dock, om han kan höra dom på andra sidan väggen. Det har räckt förr med att han vetat att en katt varit i ett annat rum för att han blivit väldigt spänd. Min mamma verkar dock ha hittat något pensionat där katterna i så fall skulle ha ett litet hus med inhägnad en bit bort. Så ska se om vi hittar det plejset igen.

Det hade kunnat vara en idé, men jag skulle nog inte våga. Har rätt dålig erfarenhet när andra håller i kopplet, att katterna släpas (min ena lägger sig när han inte vill) eller blir ryckta i selen, för att de inte går tillräckligt snabbt. Så nej! Blir nog hellre en provisorisk inhägnad.

Vi hade vår katt på kattpensionat i 9 dagar för längesen. Han jamade konstant i en hel vecka när han kom hem därifrån och hade enligt personalen varit stressad och fräsig, och han var i vanliga fall den lugnaste och snällaste katten i världshistorien.

Med andra ord; jag skulle aldrig lämna mina katter till pensionat då jag tror det är en ganska stor påfrestning för dem att bo nära inpå helt okända katter. Men det kan säkert variera från pensionat till pensionat också :)

Det beror ju mycket på individerna vilket alternativ som är bäst. Men om de mestadels är inne i vanliga fall hade jag nog valt att ha dem hemma. En vecka går snabbt!

Jag har två innekatter där framförallt den ena är väldigt rädd av sig. Jag tror inte att han skulle må bra av att vara på ett kattpensionat, just med tanke på miljöombyte och för "livlig" miljö.

Hade mina inlämnade på pensionat ett flertal gånger och det var inga problem, stort rum med möjligheter att gömma sig och väggar mellan rummen och så kunde de se ut på de andra via framsidan
De levde rövare där genom att jaga varandra runt och klättra vilt men mådde bra av allt ompysslande som de fick
När de var hemma med någon som kom och såg till dem 2 gånger om dagen var det en del trasigt när jag kom tillbaka så psykist mådde de bättre av att inte vara ensamma hemma

Glömde visst den här tråden. Tack för alla svar :)

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att låta de stanna hemma. Kommer eventuellt sätta upp en provisorisk inhägnad så de i alla fall kan lufta sig. Tror det blir lugnast så.

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 232
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 264
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka