Kattpapper

L

LillaElin86

Har precis fått hem en jättego ragdoll/perserunge och undrar lite vad jag gör nu med pappren och så..dumma frågor som jag borde ha tänkt på att fråga uppfödaren, inte så lätt när man bara haft bonnkatter innan :smirk: alltså vad gör uppfödaren och vad gör jag?

Får jag stamtavla på honom trots att han inte är helt renrasig? Fick ingen där och tänkte inte på det...den kanske kommer hemsickad isåfall?
Han är chip-märkt och fick med papper på det, dom är det väl jag som ska skicka in?
Läste lite på sverak där det stog att ungarna ska vara fullvaccinerade när de kommer till nya ägaren, men min är bara vaccierad en gång...

//Elin

Sv: Kattpapper

Denna katt är också "bara" en bonnkatt, och du får ingen stamtavla på den. Den är blandras och räknas till kategorin Huskatter.Grattis till nya kisen.

Nej, du kan aldrig få stamtavla på en korsning, alla blandraskatter räknas som huskatt oavsett stammen på deras föräldrar. (Förutom då man gör inkorsningar av andra raser för att förbättra något, då måste det vara godkänt i förhand och katten klassa som "hybrid")

En blandrasuppfödare kan inte vara sverakansluten och de följer tyvärr sällan rekommendationerna heller. Du måste själv åka till vet och få den andra vaccinationen (3-4 veckor efter den första). Id-märkningspappren skickar du in till SKK.

Kom ihåg att försäkra direkt om du tänkt göra det, det är karens på sjukdomar den första månaden (om jag inte minns fel). Jag försäkrar alltid mina en månad innan leverans för att slippa den karensen. (och eftersom det är en huskatt- försäkra den som huskatt så får du lägre premie...)

mm jag vet men bonnkatt för mej är mer de som springer runt i stallet och som är parade lite kors och tvärs...

mm jag vet men bonnkatt för mej är mer de som springer runt i stallet och som är parade lite kors och tvärs...

Jadu, jag har ett gäng på 7 sådana här hemma. Men du kan ju kalla kisen för Blandras istället, för det är ju det den är.:D

haha ja.. har också ett gäng såna hemma hos mamma och pappa. Tycker inte rasen spelar så jättestor roll egentligen, valde den här lilla eftersom både raggis och perser är ganska lugna och funkar bra som innekatter..och för att han är så jättesöt förståss.. :)

Förstår att han är jättesöt- Själv älskar jag bondkatter över alla andra.

Någon stamtavla får du inte då det är en huskatt, men du kan ju ansöka om huskattsbevis hos SVERAK. Den lilla blå lappen du får med där chipnummer står ska du skriva under och skicka till Svenska Kennelklubben. Katten borde fått två sprutor om den inte är vaccinerad med något specialvaccin där det bara behövs en spruta, hör med uppfödaren eller veterinären vad det är som gäller ang. spruta nr 2, det är absolut ingen dum fråga :) Du fick väl vaccinationsintyg på honom?

Har du inget kort på sötnosen? :)

jodå jag fick vaccinationsintyg på honom och besiktingspapper och hon sa att han skulle ha en spruta till, det var mest när jag började kolla lite och såg att sverakanslutna uppfödare skulle ha dem fullvaccinerade som jag började undra lite.. men då vet jag hur det ligger till, tack för svaren:) kan lägga in kort när jag kommer hem, har inget här på jobbet

Andra sprutan vaccin ska den ha 3-4 veckor efter den första men det borde stå i vaccinationskortet du fick med.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 193
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 704
Senast: Korven
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka