Kattokiga hundar?

Narcissa

Trådstartare
Jag har skaffat en katt för att hålla borta mössen här på gården. Det är meningen att han ska bo ute men jag vill ju gärna att han och hundarna ska komma överens vilket de INTE gör för tillfället. Jag har provat att ha katten i uterummet vilket medför att jag får samvetskval för att han är där ute och jag har testat att ta in katten vilket gör hundarna överspända inomhus och de jagar katten direkt de får möjlighet.
Hur ska jag göra? Ja känner mig helt villrådig. Jag har testat lite olika sätt att få hundarna att inte bry sig om katten men direkt han går över golvet så blir de som tokiga. Vad ska jag göra åt hundarna och hur ska jag göra med den stackars katten, Jag vill ju så gärna att han ska trivas här hos mig.

Sv: Kattokiga hundar?

Visserligen bor mina katter inne men jag har en kattgalen hund. Katterna har ett fredat rum dit hundarna inte kommer och jag har satt upp galler.

Hunden är under lydnad om katterna är i samma rum annars funkar det inte, hunder är tokig i katterna.

Beroende pa temperamentet pa katten ar det sa for min hund ocksa. Katter som har "hund forstand" (hehe) och lagger sig ner nar hon jagar ar fine. (hon jagar inte om de inte springer ... fort) men de som ar livradda och inte kan 'tricket' ligger illa till. Hon lyder, men jag maste se till att hon lamnar dem ifred da.

Sonens ena katt gillar att retas med henne:angel: nar vi ar dar. Hon sitter pa ett bord eller liknande och verkligen ropar pa Mandy ... Fajita viftar med tassar och svans medan hon ylar ... for att sedan skjuta ivag som en kanon nar hon har hela Mandy's uppmarksamhet. Vanligtvis tatt foljd av Miss Mandy (som naturligtvis blir stoppad om vi ser det). De tva ligger och sover tatt ihop men katt kraket kan inte lata bli att retas. suck.
En dag fick Mandy tag pa Fajita :eek: som fick en naken flack innan sonen sag det och sa till Mandy att slappa och stanna ... men inte har katt kraket slutat retas anda.:crazy:

Som hund och katt alltså. Suck.
Nu är Molle inne och bor i en hall och toaletten där han har sin låda. Han kan gå hur han vill i huset men det är galler vid hans fredade zon och jag hoppas att hundarna har samma respekt som vanligt för gallret. Har man inte problem så skaffar man det sig uppenbarligen. ;)

Jag tar gärna mot fler råd. Katten är liksom ett måste för nu springer mössen längst med husgrunden. Ryyyys.

Jag gjorde mig av med katter (den ena jagade inte moss i alla handelser ... han ville bara sova i min sang:grin: och har nu tranat Miss Mandy att jaga moss. Hon ar en excellent 'mouser' snabb som en iller fangar hon dom, trycker ihjal dom, och spottar ut de flesta (:d) har och dar runt stallet.:cool: Jag har inte haft moss sedan 'den stora utrensningen' nar de sprang kors och tvars over stallgangarna. (ryyyyysssss)

På hundarna?
En chihuahua/pekingese och en Lancashire heeler.

Katten är en bondkatt.

Ja, på hundarna alltså:)

Det är ju verkligen ingen utpräglad jaktras, däremot är det frågan om de hjälper varandra. Men jag skulle köra skvallerträning i alla fall. Kolla det på Google.

Jag ser det hela en smula annorlunda...

I mitt hus bestämmer jag!
Att mina hundar skulle styra vilka individer som får eller inte får bo här är helt befängt för mej.

Har man extrema hundar med stor vana av att döda katter så skulle jag rekommendera att man inte skaffa katt - även om det även då går att införliva en vapenvila mellad arterna om jag jobbar HÅRT och under lång tid.

Här skvallras inte på individer i den egna familjen. Varför i hela friden skulle man vilja att hunden skulle göra det?!
Här upprättas regler som förklarar för alla inblandade var som gäller.
I TS fall:
Regel nummer 1, Katten är fredad! Den får ej jagas, stirras ut eller skällas på. Punkt!
Regel nummer 2, se regel nummer ett! ;)

Hundar som bryter regel nummer ett styrs upp på ett så tydligt vis att innebörden av regeln framgår med högsta tänkbara tydlighet!
Om detta görs via koppel och halsband, med rösten, med vattenspruta eller genom att man handgripligen hämtar hunden eller vad som helst beror så klart på hunden och dess intensitet i "kattförföljandet".

Om hundarna kan ligg och stanna kvar så är det ju bara att parkera dem i var sin bädd till att börja med och så får de ligga där medan katten är inne.
(Om hundarna INTE kan ligga på sina platser trots en störning så är det dags att lära dem det nu! ;) )

/Swat

Jag har en Lahsa apso 3 år och en blandning Labrador flatcoated på 5 mån. Min Lasha har alltid lekt med katterna och katterna lekt med honom. Men när valpen kom och såg deras lekar ville han göra lika dant. Han började jaga katterna så de var livrädda. Jag har lärt honom nej, och det finns ju träningsskivor man kan använda. Jag använder istället en nyckelknippa, när jag skramlar med den då vet valpen att nu är det inte lönt att jaga. Så nu kommer katterna in, äter, vilar och sen går de ut igen. I början släppte jag nyckelknippan på golvet jämte valpen, nu behöver jag bara röra den så vet han vad som gäller. Testa, det kanske är något för dig :)

Haha ord och inga visor och jag måste säga att det nog är så jag försöker jobba. Jag bestämmer vem som tillhör flocken och vem som inte gör det. Hundarna uppför sig när jag har koll på dem och katten är hyfsat stilla. Det är när katten kommer farande genom huset och jag inte är där eller hinner fatta vad som händer som det hela brister. De skulle nog aldrig bita katten (den är lika stor som de är) och de har ingen historia av att bita andra djur. Jag tror mest att de är rädda faktiskt.
Är vi alla i samma rum och katten ligger och chillar är det inga problem alls utan det är som sagt när han springer. Katten är rätt blyg och springer gärna och gömmer sig vilket triggar hundarna.

Senast ändrad:

Kan hundarna ligga kvar när du rullar bollar "genom huset" eller när DU springer?
Om inte så börja i den änden!

Träna toleranser och störningar, men börja inte med "värsta tänkbara" = katten, utan var rättvis mot hundarna och stegra svårighetsgraden succesivt, men rel snabbt. (Det tar inte flera veckor att lära en hund att stanna på sin plats trots störningar! ;) )

/Swat

Jag gillar den gyllene medelvägen ;). Dvs min jagande hund får veta att det är matte som bestämmer vilka gäster vi ska ha och hur de ska bemötas, men jag ser också till att verkligen belöna det beteendet jag vill se. Att hunden slappnar av, tittar på något annat än katten eller ligger kvar när den rusar förbi.

Jag har använt skvallerträning för att få bort jakt på vilda djur och det fungerar mycket bättre än traditionella metoder. I alla fall på mina hundar. Men jag tror det blir lite svårt att skvallerträna på något som inte försvinner? Dessutom så upplever jag att träningsmetoden är aktivitetshöjande och det vill man ju inte ha. Blandrastik, kan du inte förklara vad du menar?

Jag gillar den gyllene medelvägen ;). Dvs min jagande hund får veta att det är matte som bestämmer vilka gäster vi ska ha och hur de ska bemötas, men jag ser också till att verkligen belöna det beteendet jag vill se. Att hunden slappnar av, tittar på något annat än katten eller ligger kvar när den rusar förbi.
<snip>

Sa gor jag ocksa. Min har sa stark "prey drive" att jag alltid maste vara alert och halla ett oga pa henne. Sarskilt hemma hos en av sonerna, den sonen som tar hunden nar jag reser och inte kan ta med henne. De har 3 katter och en av dem gillar att hetsa Mandy (satter sig framfor Mandy pa ett hogt stalle som bord tex. Sedan tar hon ogonkontakt med Mandy och skriker och ropar medan hon viftar med tassarna och piskar med svansen, nar Mandy ar hog allert och redo for sprang kastar sig katten ner framfor Mandy och rusar ivag:crazy:) Detta gor katt elandet fast Mandy fatt tag pa henne (holl fast henne i palsen och visste inte riktigt vad hon skulle gora sedan) tva ganger. Sedan gar katten och lagger sig pa samma matta som Mandy sa de ligger nara och sover ... onskar jag begrep vad hon haller pa med. LOL

Jag ser det hela en smula annorlunda...

I mitt hus bestämmer jag!
Att mina hundar skulle styra vilka individer som får eller inte får bo här är helt befängt för mej.

Har man extrema hundar med stor vana av att döda katter så skulle jag rekommendera att man inte skaffa katt - även om det även då går att införliva en vapenvila mellad arterna om jag jobbar HÅRT och under lång tid.

Här skvallras inte på individer i den egna familjen. Varför i hela friden skulle man vilja att hunden skulle göra det?!
Här upprättas regler som förklarar för alla inblandade var som gäller.
I TS fall:
Regel nummer 1, Katten är fredad! Den får ej jagas, stirras ut eller skällas på. Punkt!
Regel nummer 2, se regel nummer ett! ;)

Hundar som bryter regel nummer ett styrs upp på ett så tydligt vis att innebörden av regeln framgår med högsta tänkbara tydlighet!
Om detta görs via koppel och halsband, med rösten, med vattenspruta eller genom att man handgripligen hämtar hunden eller vad som helst beror så klart på hunden och dess intensitet i "kattförföljandet".

Om hundarna kan ligg och stanna kvar så är det ju bara att parkera dem i var sin bädd till att börja med och så får de ligga där medan katten är inne.
(Om hundarna INTE kan ligga på sina platser trots en störning så är det dags att lära dem det nu! ;) )

/Swat

Kunde inte sagt det bättre själv. :)

Jag har använt skvallerträning för att få bort jakt på vilda djur och det fungerar mycket bättre än traditionella metoder. I alla fall på mina hundar. Men jag tror det blir lite svårt att skvallerträna på något som inte försvinner? Dessutom så upplever jag att träningsmetoden är aktivitetshöjande och det vill man ju inte ha. Blandrastik, kan du inte förklara vad du menar?

Jag kan använda skvaller till vilket stimuli som helst, som genom belöning ger en annan respons. Typ: Katt går över golvet=jaga katten, kan jag vända till: Katt går över golvet=jag går och lägger mig på min plats för då för jag belöning.

Med rena positiva straff ser jag alltid risker med att förtroendekapital som ryker utan att hunden förstår varför, då vår tajming ofta är för långsam. Eftersom jag använder klicker när jag skvallertränar har jag mycket större chans att fånga rätt beteende med rätt tajming.

Jag tgycker inte det var ett särskilt svårt arbete..min hund har försökt döda alla katter han sett..men de tre katter vi har hemma idag går det jättebra med..dom har utvecklat ett slags språk, jag har ett fredat rum som jag har galler för där de kan sova och får mat. Dom går även i resten av huset men har då koll på hunden och han på dom. Han försöker inte längre jaga och ha ihjäl dom, han gör dock något utfall då och då. Alla utom en har lärt sig att om dom inte springer så jagar han dom inte..den tredje undviker honom så mycket han kan..han gillar oavsett inte hundar. Kommer det in en annan katt, tex grannkatten på gården så blir hunden som tokig dock, han ser väldigt bra skillnad på sina och andras katter. Andra katter ska bort, dom jagas av hans mark omedelbart.

Hur många katter har din hund dödat?

Det stora flertalet hundar med lite motor jagar ju gladeligen katter, men antalet som dödar dem är BETYDLIGT färre!

Har haft en ompl som var väl injagad på katt och hade dödat ett större antal - 10+ - och för mej tog det tre år för att få henne att fullt ut acceptera mina katter. Innan vi var överens han hon bita dem båda två var sin gång och båda gångerna med stora skador som följd.
Nu accepterade jag iof inte att katterna skulle behöva skyddas av galler eller att de inte kunde röra sej som de ville inomhus eller att hunden ens skulle fundera på att göra utfall emot dem. Katterna skulle kunna röra sej som de ville, var de ville i huset! Allt annat var oacceptabelt för mej

Så min erfarenhet är att det INTE är lätt att programmera om hundar som har erfarenhet av att döda och som triggar på detta!

/Swat

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 135
Senast: ameo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka