kattmyter.

Sv: kattmyter.

Fast dom får lättare att gå upp i vikt när dom kastreras eftersom ämnesomsättningen sjunker...

Att deras energibehov sjunker efter kastrering innebär inte att katten kommer bli tjock. Det hänger ju helt och hållet på matte/husse. Idag tvivlar jag på att särskilt många lämnar veterinären med en kastrerad katt utan att ha fått informationen om att man ska passa på för viktökning.

Att deras energibehov sjunker efter kastrering innebär inte att katten kommer bli tjock. Det hänger ju helt och hållet på matte/husse. Idag tvivlar jag på att särskilt många lämnar veterinären med en kastrerad katt utan att ha fått informationen om att man ska passa på för viktökning.

Det var det jag menade:smirk:
Det finns ju nu mera foder och allt möjligt för kastrerade katter så som du säger beror det på matte/husse.
Det värsta är nog att matte/husse ibland tänker "aja, det spelar nog inte så stor roll" eller " ja det märks väl".
För en del katter verkar ju inte ändra sina matvanor heller...

KL

Hittade dessa myter

Den bästa leksaken för en katt är ett garnnystan.

Fisk är bra kattföda.

Katter har nio liv och klarar sig alltid.

Katter går inte att uppfostra.

Katter är oberäkneliga och kan rivas och bitas utan förvarning.

Katter kan äta lite vad som helst.

En katt klarar sig alltid.

En katt mår dåligt av att bli kastrerad.

Skeppskatten är en egen ras.

Katter löper bara i mars.

Katter kan se i totalt mörker.

Katter fäster sig vid platser, inte vid människor.

Innekatter är djurplågeri.

Katter är lömska

Hankatter dödar kattungar.

Katter är ensamdjur som absolut inte vill ha någon kattkompis.

Katter "känner på sig" vad som är giftigt, t ex växter.

Katter som levt som ute går inte att ha som innekatter.

Svarta katter betyder otur.

Katter går inte ihop med barn.

Katter hotar småfågelstammen.

Katter sprider sjukdomar.

Katter avskyr vatten.

Norsk Skogkatt har en extra tå.

Om en huskatt är långhårig så har den minst en förfader som är raskatt.

Raskatter och Huskatter är helt olika arter som också har olika behov och ska behandlas olika.

Alla katter som har raskattsföräldrar är raskatter.

Katter mår dåligt av att gå i sele.

En katt landar alltid på fötterna.

Katter och hundar går inte ihop.

Det är livsfarligt att låta katten vara i sovrummet om natten då den kan få syn på pulsen på halsen och anfalla.

Honkatter mår bäst av att få en kull ungar innan de kastreras.

Kattungar är färdiga att lämna mamman vid åtta veckors ålder.

Katter är självständiga djur som inte behöver sällskap, helst håller sig undan och klara sig utmärkt i det vilda för att de har en slags "vildgen"

Perserkatten är en soffliggar-ras som inte behöver någon aktivering

Den enda sanna kärlek som kan köpas för pengar är hundens

För motivering gå in här:
http://www.katter.nu/kattstatus/kattmyter.html

Ja, men alltför många inte. Det är iaf inget man ska tro på och räkna med.

Du menar att man skulle lita på att de inte kan bli överkörda eftersom de är rädda för bilar? Nej, det kan man såklart inte lita på. En katt kan ju bli överkörd fast den är rädd.

Att katter bara spinner när de är nöjda. Inte helt riktigt de kan även spinna när de har ont.

Katter är lata djur.
Bevis? De gäspar ju ideligen och sträcker sömndrucket på sig.

I själva verket gäspandet och sträckandet på sig är i de flesta fall vänskapliga ritualer gentemot människor eller katter man gillar....

Finns helt säkert kattägare som inte känner till detta.

Här i Italien har jag hört folk säga att katter "tar" energi från människor, så man ska inte sova med en katt eller till o med vistas där katten gillar att sova (för katter liksom märker ut platser med negativitet) MEN det är BRA att vara där en HUND sover, för en hund "ger" energi:confused::confused::confused:
Folk kan vara knäppa ibland....

Här i Italien har jag hört folk säga att katter "tar" energi från människor, så man ska inte sova med en katt

Undrar om myten kommer sig av att man slappnar av så skönt och sover så gott ihop med katten.
Vill man vara fulladdad med adrenalin - visst, då kan man kanske uppfatta det så att katten tar ifrån dig energin... :)

En myt är att det är otur att när en svart katt går över vägen betyder det otur.

KL
Raskatter och Huskatter är helt olika arter som också har olika behov och ska behandlas olika.

Det där tror verkligen mina föräldrar på och det tog massor av tjat (+ blocket regler) innan de accepterade att tex 12 veckors regeln även gällde huskatter.

De tror att huskatter inte behöver ha lika bra mat som raskatter och att huskatter måste vara utekatter (raskatter kan man dock ha som innekatt).

Just ja huskatts avel är riskfritt eftersom huskatter är friska individer som har okomplicerade förlossningar och alltid får friska ungar. Endast raskatter får missbildade ungar och endast raskatter kan behöva snittas.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
421
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
187
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka