SiZo

Trådstartare
Jo det är så att jag har ett litet problem, min 11 åriga hund börjar tappa aptiten, hon behöver då upp några gram i vikt och jag vill inte ge henne blötfoder, hon är en liten hund och har alla sina tänder kvar och jag vill behålla det så, därav är torrfoder ett måste.

Jag vet ju att kattfoder är smakligare och har funderat på det en tid, jag vet att det är mer kött och mer proteiner i kattmat, men på en gammal hund så är väl inte det fel igentligen?

så min fråga är helt enkelt, kan man ge kattmat till hund? problemet är ju att hon tröttnar på sin hundmat, har för tillfället 3 olika sorters hundmat hemma... jag tror kattmat skulle funka i längden.

men då är ju frågan, kan det vara farligt? vad är det för skillnad på de olika fodren utom det jag redan nämnt?(smak, mer kött, mer protein) eller kanske redan dessa saker kan ställa till det? jag vet inte... så ja... vad tror/vet ni/du?

Sv: kattmat?

Hundar kan äta kattmat, men katter ska inte äta hundmat p.g.a. för lite taurin.

Vi stoppar gärna lite kattmat i vår hund när han börjar bli lite för kräsen.

jo jag vet att katter inte kan äta hundmat...

men din hund lever än ;)

jag tror jag kommer köpa det... men det är ju mkt dyrare med kattmat... fast hon äter ju inte så mkt...

Tycker att ordet kräsen och djur inte borde sättas i samma mening, men det är ju jag det!

Det jag tycker att du borde göra är att hitta ett smakligt hundfoder med mycket energi - detta gör att din hund inte behöver äta så många kulor för att tillgodogöra sig näringen.

Jag föreslår att du ska kolla på Eukanubas Senior Plus.

48524_1.jpg

Fakta:
Att åldras är en naturlig process som medför några uppenbara
sidoeffekter och andra mindre märkbara. Det du kanske märker är att din hund uppvisar minskad aktivitet och rörlighet. Att hunden inte registrerar lika mycket som händer runtomkring eller att dess matsmältningsförmåga, immunologiska styrka, pälskvalitet och muskelmassa förändras märks inte lika väl.

Under den naturliga åldringsprocessen kan ett foder av mycket hög kvalitet, som skräddarsytts för åldern, hjälpa till att höja din underbara följeslagares livskvalitet. Därför har vi utvecklat Eukanuba Special Care Senior Plus med Senior Nutri+ System, som förser äldre hundar med vad de verkligen behöver för att stödja sitt naturliga försvar varje dag.

Eukanuba Senior Plus är berikad med betakaroten och prebiotiska fibrer och har högre* proteinhalt för att ge särskilt bra näringsvård till åldrande hundar:
• Viktiga antioxidanter såsom betakaroten och vitamin E hjälper
till att stödja din hunds naturliga försvar
• En kombination av naturliga och prebiotiska fibrer
(sockerbetsfibrer, FOS och MOS) hjälper till att hålla din
hunds mage och tarm regelbunden och frisk och ger näring
åt de ”goda” tarmbakterierna
• Ökad* proteinhalt hjälper till att bibehålla en god kroppslig
kondition, slanka muskler, god pälskvalitet och ett väl
fungerande immunsystem

Ingredienser
Kyckling (> 30 %), majs, vete, hönsmjöl, animaliskt f ett, ris, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, torkad öljäst, kaliumklorid, fiskolja, salt, natrium hexametafosfat, fruktooligosackarider, mannanoligosackarider, DL-metionin, glukosamin HCI, gurkörtsolja, ringblommeextrakt, kondroitinsulfat.

Analys
Protein: 30,0 % Oljor och fetter: 15,0 % Aska: 7,5 % Fibrer: 3,0 % Fukt: 8,0 % Kalcium: 1,20 % Fosfor: 1,00 % Vitamin A: 14.500IU/kg Vitamin D3: 900IIE Vitamin E: 250mg/kg Koppar: 25mg/kg L-Karnitin: 40 mg/kg Betakaroten: 20mg Omsättningsbar energi Kcal/kg: 4050 Mj/kg: 17,0

Pris
219 kr, 549 kr

Storlek
2.5 kg, 12 kg

Varför tycker du inte det?

har provat det fodret och köpte för mina kollegor rekomenderade det... men hon gilla det inte så jag skänkte bort det till en kollega vars hund gillade det.

prövade oxå flera st high calorie på hanhunden, eftersom har inte gick upp i vikt, och han blev bara magrare! Nu äter han det billigaste fodret som vi köper på city gross, axess eller nåt heter det, och han håller hullet otroligt bra! och bajsar inte extremt mkt heller, så att de där dyra fodrena skulle vara bättre håller jag inte med om, det handlar helt enkelt om att pröva sig fram och se vad som funkar för just sin hund!

Senast ändrad:

Varför man inte kan kalla en hund kräsen?
Dels för att en hund endast har 1700 smaklökar (en människa har 9000 st).

Dels för att vi aldrig låter våra hundar bli sugna/hungriga på mat. De ska ätas hela tiden. De är rovdjur! Äter de inte sin frukost så ger vi något annat istället. En hund blir vad man gör den till. Finns det bara hundfoder att äta så lovar jag dig att en frisk hund äter, iaf inom de närmaste tre dagarna och därefter slutar man att utfodra mer än vad hunden faktiskt äter upp.

Jobbar på djuraffär och möter varje dag så kallade kräsna djur. Förklarar man närmare för ägaren om foder så kommer i princip alla veckan efter och säger att de faktiskt inte alls har en "kräsen" hund.

Och priser på foder tänker jag inte disskutera. Inköpspris är en sak, månadspris en annan. Det finns liknande foder som senior plus men jag gav dig bara ett förslag (som ingen av våra kunders hundar nobbat, efter att de låtit dem bli hungriga).

Sen tänkte jag också säga att du kan ta reda på vilka foder som har smakgaranti, det får fattas en viss % av fodret + att man ska ha kvittot kvar så får man pengarna tillbaka! Eukanuba är ett sådant foder så slipper du känna att det är onödiga pengar att lägga ut.

Och jag är djursjukvårdare och det skulle ALDRIG falla mig in att ge hunden nåt annat istället! vill inte hunden äta, så fine, men jag måste få upp henne i vikt, och det vill jag göra med ett torrfoder, ger jag människomat så resulterar det bara i att hon inte äter på några dagar, 4-5 mkt envis jycke, och ja då har hon ju gått ner igen! så det är liksom ingen poäng med det.

så innan du öppnar munnen nästa gång, så anta inte saker som du inte har en anning om så blir det lite bättre!

Vad menar du med att det är skillnad på inköpspris och månadspris? en sån säck räcker nästan 1 månad, en säck av de dyra som vi köpte räckte endast 2 veckor... så hur du än vänder och vrider på det så blev det "fina" fodret dyrare!

Senast ändrad:

Våra hundar går alltid och "smakar" på kattmaten (läs de länsar skålarna så fort katterna har gått därifrån;)) och den ena är tolv år så om det hade varit fel så hade han nog inte blivit så gammal.

Jag vet inte om det är fel men har du provat valpmat? Den är enligt min gammelhund mycket godare än hans egen och han har to.m lagt på sig mer muskler på gamla da´r:D

Nu ger jag min gammelhund hälften valpmat och hälften av hans egen mat och han mår toppen på det. (Fast lillen inte ens behöver valpmat längre utan har gått över till annat foder.)

Ang. kräsen så kan jag helt klart säga att min gammelhund inte äter vad han tycker är äcklig mat oavsett hur länge jag försöker, han har matvägrat en vecka utan problem och givetvis byter man mat då!
(Nej jag har inte gett honom något annat istället för hans egna mat under tiden.)

Min har också varit sådan att han har ätit bra ett tag av en sort för att sedan matvägra igen, det enda fodret han har ätit bra av är Nutra nuggets, det har han ätit i många år nu, kanske värt att prova?!

Förstår faktiskt inte varför du är så agressiv?
Du frågar och jag svarar. Ber så hemskt mkt om ursäkt och lämnar en tråd jag tyckte var intressant, tycker du inte det är trevligt att byta erfarenheter?

Men om du är djursjukvårdare, varför inte fråga någon av veterinärerna du jobbar med huruvida det kan vara skadligt eller inte?

veterinärer är inte utbildade på innehåll i olika foder, det är ungefär som att fråga en veterinär efter avelstips, det är helt enkelt inte deras område ;)

Många verkar tro att veterinärer är allkunnande väsen, men så är inte fallet, hur skulle någon människa klara av det?

Och så är jag sjukskriven.

jag blir sur när du antar en sak, och säger att det är ju inte så lustigt att hunden inte äter, bla bla bla, när du igentligen inte vet nåt om situationen!

Hunden är kräsen, där är det punkt.

Och till er som har rekomenderat alla typer av mjuk/färskfoder så vill jag inte ge hunden det då hon har samtliga tänder kvar och jag planerar att ha det så i framtiden oxå ;)

Det värsta man kan göra är att ge uppblött foder, tänderna ruttnar... de flesta blir ganska imponerade när jag berättar att den lilla hunden ( ca 2,5 kg) är 11 år gammal och har samtliga tänder kvar... det är många små hundar som inte har en tand kvar då :crazy:

vore ju enkelt om de har en innehållstabell liknande det vi har på hästsidan, och sedan att man kunde lära sig hur mkt de skulle ha osv osv... då hade man ju kunnat jämföra rakt av...

jag påstår inte att en veterinär är ett allkunnade väsen, har själv jobbat ihop med div. veterinärer så jag anser mig nog ha rätt god koll på vad man kan fråga dom eller inte. Dom veterinärerna jag jobbat ihop med hade åtminstone jag kunnat ställa din fråga till och fått ett vettigt svar.

ok, där jag var sist nu så var genomsnitts erfarenheten under ett 1 år, säger det dig nåt?;)

Sen vid håller jag att det inte ingår i veterinärens utbildning att veta exakt vad djuren ska äta, och hur det funkar att byta foder mellan arter. Men självklart kan enskilda veterinärer ha den kompetensen ändå :laugh:

Men du kanske kan fråga de veterinärerna du känner och få ett vettigt svar :idea:

själv känner jag mest häst veterinärer :angel:

Men rent allmänt är det väldigt många som tror att veterinärer kan ALLT om djur, jag tycker det är rätt komiskt... framförallt när de pratar om sin veterinär och det verkligen synns att de ser upp till personen som en gud, hehe

Och till er som har rekomenderat alla typer av mjuk/färskfoder så vill jag inte ge hunden det då hon har samtliga tänder kvar och jag planerar att ha det så i framtiden oxå ;)

QUOTE]

Det är tydligen bevisat att torrfoder inte har någon betydande mekanisk verkan på tänderna.
Hört talas om tuggben?
Mina hundar har jätte fina tänder trots färskfoder, men sen lägger jag ut pengar på tuggisar i mängder till de små odjuren.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka