N

Ninna-Carina

Jag har två huskatter som är 6, resp 10 månader gamla. De har hittills fått Royal Canin torrfoder (och Mjau mjukmat en gång om dagen). Jag tycker att RC är dyrt, kanske onödigt dyrt... Finns det något billigare, bra torrfoder som kan rekommenderas?

Sv: Kattmat

jag köper 4 kilos Frieskies, kostar runt 85 kr. har visserligen två katter som äter lite, så en säck varar minst en månad. däremot dricker de kolossala mängder vatten av den maten! fast vatten är ju bra så :smirk:

Vill du ge torrfoder kan du ge Mjau torrfoder.
Jag rekommenderar dock Mjau burkmat som helfoder.

Låt bli skitfoder som friskies, Pussi och dylikt.

Vill du ge torrfoder kan du ge Mjau torrfoder.
Jag rekommenderar dock Mjau burkmat som helfoder.

Låt bli skitfoder som friskies, Pussi och dylikt.

varför, om jag får fråga?

Mina katter har superlen päls som nästan glänser i mörkret, de busar och lekar dagarna i ända (och på nätterna!:mad:), allt som kommer ut är som det ska.

Värre är det väl ändå typ euroshopper mat?
alla har inte råd att köpa royal canin.

VAA??

haha, inte i min värld!!

men tanke på hur jävla kräsna mina katter är, och de luktar inte ens på ES, så tycker inte de det.

Mina katter fick RC när dem var yngre, men eftersom vi hade fyra katter och en häst blev det lite för dyrt.
Nu äter dem friskis och INGENTING

ops, forts ...
Och dem äter INGENTING annat.
Vi prövade och köpa ES en månad när vi hade skitdåligt, men våra katter nosa knappt på det.
Så om Friskis och ES vore samma, borde dem inte ätit av det då?
Vi har även nu prövat att ge RC, men dem vill inte ha det längre.

Dem har fin päls båda två, len och mjuk.
Den ena har fått tre kattungar och mår fintfint.
Den andra springer ute hela dagarna.
Dem äter lagom, är goda i hullet och för övrigt har blivit rätt kräsna kan man ju säga. Dem får även mat ifrån oss, så som köttbullar och kött o.s.v.

VAA??

haha, inte i min värld!!

men tanke på hur jävla kräsna mina katter är, och de luktar inte ens på ES, så tycker inte de det.

Att katterna tycker bättre om ett slags foder än ett annat säger faktiskt ingenting om fodrets kvalité.

ops, forts ...
Och dem äter INGENTING annat.
Vi prövade och köpa ES en månad när vi hade skitdåligt, men våra katter nosa knappt på det.
Så om Friskis och ES vore samma, borde dem inte ätit av det då?
Vi har även nu prövat att ge RC, men dem vill inte ha det längre.

Dem har fin päls båda två, len och mjuk.
Den ena har fått tre kattungar och mår fintfint.
Den andra springer ute hela dagarna.
Dem äter lagom, är goda i hullet och för övrigt har blivit rätt kräsna kan man ju säga. Dem får även mat ifrån oss, så som köttbullar och kött o.s.v.

Det är ingen som säger att Friskies och Euroshopper är samma foder, bara att de ligger på samma nivå. En del katter får rännskita av Royal Canin men mår toppen av Hill's. Två foder som håller samma nivå kvalitetsmässigt, men som fungerar olika på en och samma katt.

Om du har katter som går ute käkar de rimligtvis även bytesdjur och det sammanslaget med att ni faktiskt ger dem er egen mat innebär ju just att katterna INTE bara äter Friskies. De äter ANNAT också, eller hur? ;)

Man kunde ju önska att folk skaffade sig lite kunskap om de djur de har innan de faktiskt tog sig an dem.
Friskies och dylikt är inte kvalitativt kattfoder, punkt.

:eek:
kom fan inte här och säg hur jag ska sköta mina djur!
jag fattar inte hur man kan vara så självgod och kall att ens säga något sånt till en människa när du inte har sett hur djuren mår.

gå och predika i kyrkan istället, där kanske (om du har tur) finns det nån som vill lyssna.

Men du, lugna ner dig! Det finns bra foder och det finns dåligt foder. Precis som för människor. Det finns människor som kan leva enbart på McDonalds utan att må dåligt, det betyder inte att det är en kanonbra mat. Precis som det finns katter som kan leva på Friskies utan att må dåligt. Det gör inte friskies till en bra mat. Om du läser på om kattens behov och icke behov på matfronten så ser du också att Friskies och liknande inte är bra. Precis som man ser att RC och annat inte heller är det ultimata fodret för en katt. Även om det är bättre än Friskies.

Oftast ser du inte förrän efter ett foderbyte om katten mår 100% bra eller inte. Titta på alla som trott i åratal att torrfoder är kanon och att katten mått perfekt på det. Sen när man ändå gått över till BARF eller annat så märker dom att det faktiskt kunde bli ännu bättre.

Det viktiga om man ska vara en bra kattägare är dock att inte vara låst utan att faktiskt titta runt. Det finns faktiskt alltid nån som kan detta bättre än du, jag och andra oavsett om du vill ta åt dig det eller ej.

jo jag blev lite sur, för jag är en sån person som aldrig skulle kunna skriva en sån sak till någon annan, även om jag tänker det,
och det är inte rätt ala gånger, jag vet det.

sen är det faktiskt så att de inte altid får bara friskies, mjaus burkmat finns hemma ibland med, men då får de tex mjau på morgonen o torrf. till kvällen.

men , huvudsakligen tycker jag såna här diskussioner är så--- blah.'

som om vi ska börja tjafsa på hästfrumet:
"Jag tycker inte du ska skaffa häst om du tänker ge den krafft.."
"Ge Åsebro, som JAG gör för det är bäst, jag ger bara det bästa".

ska vi göra så här: vi avslutar denna diskussion för stackars TS skull,och så matar jag mina katter så som jag vill. Märker jag att det blir dåligt så byter jag, givetvis.

(förrästen, Purina är det "högkvalitativt"?
Det gillade de inte , iallafall).

Vad katten gillar och inte har inte med kvalitet att göra. Jo, smakkvalitet, men att katten tycker om det är ingen garanti för att fodret är bra.
Det är en enorm kvalitetsskillnad på kattfoder, ju billigare desto mer spannmål. Och fortfarande är ju katten ett köttätande djur som inte ska leva på så mycket spannmål som vi ger dom idag. En häst kanske skulle kunna klara sig på hö med usla värden, och jag gissar att du vill att hästar ska få det bästa? Man strävar ju efter att ge den bästa och nyttigaste matten man kan. Inte bara mat.

Som sagt, du kommer troligen inte märka att det är dåligt förrän du har nått att jämföra med. Eller när det är för sent. Men eftersom dina ändå får en bra blötmatsort så tror jag nog att det ska gå bra ändå.

Mjo, sant. Vi har en halv räck RC kvar, men den duger inte.
Tydligen tycker dem storstadsråttorna smakar bättre, eller något :rofl:
Jag förstår hur ni menar, jag ger ju min häst det bästa.
Men även om han behöver te.x lucern som är väldigt bra, så gillar han det inte och matvägrar. Samma sak med katterna och RC. Jag har testat båda och skillnaden blev en fet hankatt faktiskt.
Dem är rätt bortskämda, äter ändå aldrig torrisar utan väntar på mammas köttbullar typ. Haha :crazy:

Friskis är ett bra torrfoder att ge för att "fylla ut", som jag te.x använder betfor till min häst. Resterande blir hemmalagat (nyttigt!) och det dem tar ute. Tur att dem ialla fall är ego och behåller fångsten för sig själva.

Friskies är knappast bra att ge som utfyllnad, lika lite som betfor. Även om jämförelsen är som natt och dag då betfor innehåller bra fibrer..men för den skull är det inget man bara fyller ut med.
Råd&Rön har gjort tester på en del foder, bla Friskies. Om Friskies tonfisk/lax/grönsaker fins att säga: att det innehöll på tok för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten, det innehöll dessutom höga halter av kolhydrater vilket i sin tur ökade risken ytterligare för urinsten. Katter kan inte tillgodogöra sig omega 3-fettyra från växter, enbart i fisk. Trots detta innehöll Friskies inga omega 3 syror från fick, bara från växter.

Min erfarenhet från Friskies tiden är: 3 ggr urinsten på hanen INNAN jag fattade bättre om foder till katt samt det gick åt mer foder och blev dyrare.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama