Kattmamman är knäpp!

Boll

Trådstartare
Vår katthona fick ungar för ca 2 veckor sedan. Allt har varit lungt fram tills nu.
Helt plötsligt får hon för sig att hon ska flytta ungarna.
Den nya platsen hon valt är vår sons huvudkudde i spjälsängen. (Sonen är 6 månader) Det säger ju sig själv att det inte är en lämplig plats för kattfamiljen att bo på.
Dels sover ju Elias där, dels så skulle han säkert uppskatta att få tre lurviga kompisar lite väl mycket, han kan vara ganska hårdhänt. Dels är det ingen lämplig plats när kattungarna vill börja ut och gå...

Nåja, hon bär dit dem, jag bär bort dem...
Jag märket det första gånen när jag skulle lägga sonen för attt sova middag. När jag la ner honom (det var mörkt i rummet) så började det pipa väldigt :D
Minst 10 gånger efter det idag har jag stoppat kattmamman påväg med en kattunge och burit tillbaka den till den ombonade lådan i garderoben där de bott hela tiden.

Vad kan jag göra??!!
Det går ju inte att hålla på såhär fram till kattungarna kan bestämma själva! :(
Och vad gör hon när hon hittar sonen i sängen inatt?
Lämnar kattungen på golvet??

Det här är en ganska jobbig situation.

Tacksam för tips och ideér.

// Anna

Sv: Kattmamman är knäpp!

Du får nog flytta barnet.

Min hona gjorde likadant, förutom att hon använde kattlådan!
Det slutade med att jag fick ta fram en ny toalett och bädda i den första istället. Kattungarna bland bajset tyckte inte jag var en lika god idé som hon. Åtminstone inte när man hade andra katter som behövde gå på dass också.

Knäpp skulle jag väl inte kalla det, hon har ju valt den platsen som borde vara tryggast i hela hemmet, ni väljer ju att lägga barnet där ;)

Skämt åsido, det är svårt att få en kattmamma att ändra sig, ni får helt enkelt stänga dörren.

Du får stänga till så att hon inte kan lägga dem på olämpliga platser. Min äldsta hona var helt vansinnig när hon skulle flytta kattungarna, men vi stängde till på nätterna så att hon inte kunde flytta omkring kattungarna när vi sov. I vaket tillstånd kan man ju flytta tillbaks bebisarna.

Hon lugnade ner sig efter ca en vecka.

Nu har vi stängt till sovrummet så att hon inte kan ta ungarna dit. Men då började hon med nästa konstiga idé... :crazy:
När vi sitter i köket och äter kvällsmat så kommer hon travandes med en unge som hon släpper på golvet och går sedan själv iväg och äter i kattmatsskålen. Hon lämnar alltså ungen själv på golvet.
Efter några minuter bär jag tillbaka ungen till lådan. Hon springer genast iväg och hämtar den igen. och lämnar även den här gången ungen ensam på golvet.
Vad pysslar hon med...??? :confused:

Vi stängde in henne och kattungarna ett tag och hon la då två kattungar precis innanför dörren...
Nu verkar hon ha lugnat ner sig dock.. Man kan ju hoppas... :crazy:

Det fungerar inte att stänga in henne och ungarna några dagar heller. När hon blir instängd där hon inte vill vara, så protesterar hon nämligen genom att skita vid den stängda dörren... Hon är en dam med starka och bestämda åsikter :D

Tyvärr kan vi inte ha dörren till vårt sovrum stängd på natten. Det är så tätt att luften nästan tar slut.

Vi får väl se om Elias har tre kompisar i sängen i morgon. Och om han har det, så hoppas jag att jag hittar dem innan han gör det... :crazy:
Han ÄLSKAR katter... :love: Och vill gärna dra, slita och bita i dem.
Med de vuxna så funkar det, men en liten bäbiskisse skulle gå sönder :cry:

// Anna

Jag har lärt mig att katter (de flesta kattdjur) har en instinkt att flytta ungarna efter just ett par veckor. Detta eftersom boet blir för klart markerat, med doft och spår till och från.
Hos oss inomhus blir det såklart inte så men instinkten finns kvar!

Hon uppfattar säkert den gamla boplatsen som otrygg. Därför kan du pröva att ge henne alternativ till sonens huvudkudde så hon får en annan, ny plats.
Kanske kan du ta kudden och lägga den på ett annat mer lämpligt ställe och se om hon accepterar det?

Att flytta tillbax ungarna till det gamla boet är nog rätt lönlöst.

Vi brukade i regel byta låda och flytta den från köket till t.ex. vardagsrummet eller kontoret när mamman började flytta ungarna. Det brukade lugna dem, just för att som någon nämnde; det är deras instinkt att flytta ungarna efter en tid.

Känner en katthona som gjorde så.
Fast hon la bara undan ungarna, sen lämnade hon dom så dom dog. :(
Antar att det kan ha vart för att ungarna var sjuka, eftersom hon aldig bettet sig så innan.

Tack för svaren.
Jag ska prova med att ge henne ett annat bättre alternativ. Hoppas att det funkar. För hon är ganska jobbig...
Nu när vi har stängd dörr till sovrummet, kan man hitta ungarna var för sig, lite varstans i huset.

// Anna

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 750
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V